Režie:
Miloš FormanKamera:
Jan NěmečekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Ladislav Jakim, Pavla Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt, Pavel Sedláček, Zdeněk Kulhánek, František Kosina, Josef Koza, Božena Matušková (více)Obsahy(1)
Miloš Forman byl u filmu a televize „mužem desíti řemesel“, než dostal možnost natočit svůj první polodokumentární film Konkurs složený ze dvou částí – stejnojmenného Konkursu o výběru nové zpěvačky divadla Semafor a Kdyby ty muziky nebyly o Kmochově kolínské dechovce. S Kolínem zůstal Forman spjat i ve svém následujícím hraném debutu Černý Petr. Nejen, že se příběh odehrává v onom svérázně krásném polabském městě, ale jednu z hlavních rolí v něm vytvořil neherec, kapelník Kmochovy muziky Jan Vostrčil. Film byl natočen v roce 1963 podle nepublikované povídky Jaroslava Papouška o prvních dnech učedníka v samoobsluze. Neobvyklá autentičnost příběhu je dána i obsazením hlavních rolí – šlo většinou o neherce (vedle Jana Vostrčila to byl především Ladislav Jakim v titulní roli, zpěvák Pavel Sedláček a Pavla Martínková). Nezapomenutelný je však i Vladimír Pucholt v roli zednického učně, jehož nenapodobitelné „ahój“ mezi mládeží tehdy takřka zlidovělo. Do té doby nezvyklá pravdivost právem přitahovala pozornost domácího i zahraničního publika a svému tvůrci přinesla řadu uznání a poct. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (400)
asi najlepší film - doslova skvost - českej kinematografie, aký som mal možnosť vidieť (a nebolo ich veru málo). Forman je fenomén, akému niet na nielen domácom ale i svetovom fóre páry, s úžasom som sledoval jednoduchý, vtipný, originálny, doslova revolučný film, pritom na malom priestore a s minimom postáv vyjadrená generačná výpoveď a pocit jednotlivca v spoločnosti vtedajšej doby - s veľmi veľkým presahom, keď to dokázalo chytiť a osloviť aj mňa, človeka narodeného skoro štvrťstoročie po natočení. úžasné, dlho som sa k tomuto filmu dostával, videl som celú formanovu americkú tvorbu skôr než jeho české filmy, a môžem zhodnotiť, že i napriek nepopierateľnej genialite snímkov ako Prelet nad kukučím hniezdom, Muž na mesiaci či Amadeus sa českému Formanovi na čele s Černým Petrom asi nič nevyrovná. dokumentárny minimalizmus, kongeniálna práca s nehercami a prostredím, dotiahnuté a vybrúsené motívy, milé epizódky . . . film s nadhľadom, šarmom a humorom. som uchvátený . . . ()
komedie??? HOROR to vůbec dokoukat... chvílemi jsem s tím měl opravdu problémy, ale vždy se mi povedlo sebrat sílu, nicméně lituji, že jsem to nedokázal vypnout dřív než na konci! neskutečně, ale neskutečně ubohé výjevy z "dobrodružství" jednoho učně, na kterých mě zaujaly jen dlouhé pasáže bez střihu, jinak neuvěřitelně nudná bída, která mě doháněla k šílenství... zdejší vysoké hodnocení za absurdně stupidní rozhovory a "děj" ničem absolutně nechápu. rychle panáka, ať zapomenu na těch zabitých 85 minut! 20% ()
Pro mě osobně je "Černý Petr" srovnatelný s pozdějším Formanovým filmem "Hoří, má panenko" (nikoli tematicky, ale spíše atmosférou). Ve snímku se zrcadlí jak problémy dospívajícího chlapce, tak jeho vztah s otcem, který není vždy tak růžový. Film je na mnoha místech velice humorný a úsměvný - viz scény s Vladimírem Pucholtem, nebo scény z obchodu - což vyvažuje dramatickou linii. Místy mě trochu rušily až příliš reálné (možná i improvizované) scény, které sice k filmu neodmyslitelně patří, jsou charakteristické pro Formanovy české filmy, ale já osobně jsem zvyklý na jiný herecký projev, čímž ale nechci říct, že by to dělalo škodu. Zkrátka typický a názorný příklad fimu české nové vlny, který stojí na scénkách z obyčejného života a "herectví" Jana Vostrčila, Vladimíra Pucholta a Ladislava Jakima. ()
"Ahój!" __________ Bravurní celovečerní debut Miloše Formana, v kterém jako tehdy jedenatřicetiletý vycházející režisér pomalu ale jistě buduje svůj specifický tvůrčí rukopis, díky němuž je považován za jednu z nejtalentovanějších osobností české nové vlny. Do svého debutu totiž kvůli nedostatku finančních prostředků Forman obsadil neherce, čímž však definoval svou jedinečnou autorskou poetiku. Forman dal nehercům relativně volnou ruku v jejich hereckém projevu, tudíž většina dialogů je čistě improvizovaných, aniž by si toho divák byť povšiml, díky čemuž snímek bezprostředně získává velice realistický a civilní rozměr.... Tyto prvky dělají z Černého Petra nejen autentickou sondu do života šestnáctiletého Petra (Ladislav Jakim), učedníka pracujícího v samoobsluze, ale zároveň skoro až dokumentární studii mezigeneračního (otcovského) neporozumění a maloměštácké povahy, která žánrově osciluje mezi čistokrevnou komedií a konverzačním dramatem. A jelikož jde o snímek o strastech a radostech mládí, vyznačuje se jistou lehkomyslností, jednoduchostí a pomyslnou pubertální nostalgií. Forman přesto jednotlivé nuance mládí nevykresluje čistě idealisticky či bez příkras, a nezveličuje je. Jednotlivý příhody z Petrova života tak mohou zdánlivě působit jako relativně bezvýznamné, přesto jde o formativní okamžiky a životní situace, v nichž se najde snad každej. A to se vyplatí, Horste. ()
Neuvěřitelně dravý film, který nepotřebuje konvenční stavbu děje, ale vystačí si s pozorováním. A pozorovatelem nesmírně silným (a rovněž krutým a ironizujícím) se zde ukázal být mladý Miloš Forman. Jeho pohled na hrdiny rozhodně není laskavý, ale má příchuť cynismu. Na krátké ploše bez hlavního děje vidíme zklamané postavy, střet generací a marné sny. Rebélie právě začínala - netrvalo to dlouho a česká nová vlna se proslavila i ve světě. ()
Galerie (13)
Photo © Malavida
Zajímavosti (36)
- Ve scénáři byla původně i pasáž, v níž se hlavní hrdina Petr (Ladislav Jakim) účastní prvomájového průvodu a provolává slávu prezidentu Edvardu Benešovi. Ve filmu se tato scéna už neobjevila. (raininface)
- Natáčení i s dokumentem Kdyby ty muziky nebyly (1963) trvalo 7 týdnů. (cariada)
- Režisér Miloš Forman pracoval s rozpočtom 2 milióny korún a musel si s ním vystačiť pre oba snímky, Černý Petr aj krátku poviedku Kdyby ty muziky nebyly (1963). (Raccoon.city)
Reklama