Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Filmová adaptace autobiografického románu německé autorky Sabine Kuegler.
Sabine vyrůstá se svými dvěma sourozenci a rodiči v deštném pralese Západní Papuy, kde její otec, lingvista, zkoumá jazyk nově objeveného domorodého kmene Fayu. Sabine tak žije jako dítě džungle daleko od veškeré civilizace. V sedmnácti letech toto prostředí opustí a vrátí se do světa, který ale prakticky vůbec nezná. Touží se do vrátit zpět, aby našla odpověď na otázku, kam opravdu patří a kdo vlastně je? Evropanka nebo příslušnice kmene Fayu? (Sofia)

(více)

Recenze (40)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Papua Nová Guinea je oblastí, která stále přitahuje pozornost nejen badatelů jako byli Lévi-Strauss (čti stros, je to Francouz) či Mirceau Eliadu, ale také nás všech. Všichni chceme vědět (alespoň něco) o tom, jaký život vedli dřívější lidé, jaký byl jejich pojem času, přítomnosti v pojmech minulosti a budoucnosti, organizace společnosti, rození a péče o děti, vztahy mezi muži a ženami, pojem smrti a magie živých, duchů a nadpřirozena. Dílčí informace se dozvídáme i z televize, díky mnoha cestovatelům (nedávno tam byl i jeden Slovák), kteří si chtějí vysloužit mediální ostruhy tím, že budou postupně narušovat místní komunity, až do jejich úplného konzumního zblbnutí... Zkusme ale věřit Sabině Kueglerové alespoň v tom, že je to tam dnes tak, jak popisuje (na jedné straně je třeba těžko uveřitelné, že domorodá dívka navštíví bělošku; i když na druhé straně kniha "Dítě džungle" (zvláštní název, když do džungle nesměla vstoupit) obsahuje několik skvělých fotografií - dost se lišících od filmových kulis; na jedné z nich, velice pěkné, je Sabina s dívkami s kmene Danuwar Rai). Takže tu máme tři zdroje, které jsou často v rozporu: poznatky strukturálních antropologů, vlastní zážitky Sabine Kueglerové a film. Tyto rozdíly nejsou zásadní, ale jsou velmi důležité. (Ve filmu např. říká otec, že domorodí muži jim nepomohou se zavadly, protože to jsou válečníci a ne nosiči, zatímco Sabine píše ve své knize: "S transportem zavazadel do dřevěného domku nám pomáhali kmenoví válečníci (podobně se liší dřevěný domek na fotografii a ve filmu)." Zřejmě obě informace jsou pravdivé, odehrály se však v jiné době. Pozn. 1: V úvodním komentáři se ptá (Sofia), zda je Sabine "Evropanka nebo příslušnice kmene Fayu? Odpověď na totu otázku je tak jednoznačná, že úplně ztrácí smysl. Sabine samozřejmě porovnává oba typy společností, ale to na věci nic nemění. Pozn. 2: Tak jako tak fungovala Sabinina rodina v prostředí domorodců jako pátá kolona. Potraviny a artefakty vyměňovali za nože, rybářské háčky, provazy, zrcátka atd. Ostatně neznám případ, kdy by to fungovalo jinak. Navíc ukončit letité války mezi kmeny vstoupením mezi válečníky a zlomením několika šípu a kopí, je třece jen za pomezím naivity. Je to jakoby Fajuové příšly do Ameriky trhat bojovým vrtulníkům vrtule. Pozn. 3: Hudba dobrá, včetně písničky před hořícím domem (téma "V Hodoníně za vojáčka mě vzali"). Svět už prostě víc než nějaké variace neutáhne. Druhá půlka filmu už byla režijně nezvládnutá. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

+3* film o životě německé rodiny a dospívání dětí v deštném pralese u domorodého kmene je zajímavý, ale jinak mi nepřinesl kýžený zážitek jaký jsem od něho očekával. Možná je to tím, že je na něm znát rukopis ženské autorky a je spíš o emocích než faktech o chování v džungli. Přišlo mi taky zbytečné, že je film rozdělen na kapitoly, i když na sebe mnohdy dějově navazují. Kdo je však na film zvědavý, tak na mě moc nedejte a zkuste posoudit sami, protože podobných filmů moc není. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Tak takových míst v rozličných končinách naší krásné planety je už hodně málo, což je neoddiskutovatelný fakt. Vizuálně je film sice velmi funkční, ale taky ve své podstatě hodně zidealizovaný. Místní domorodci mě sem a tam spíše připomínali malý kluky zápasící na pískovišti. Celé se to pokouší namluvit, jak by to v kontaktu s moderní civilizací vše krásně fungovalo. Z realistického pohledu si myslím, že společenství lidí na stupni doby kamenné nepotřebují ani nestojí o zušlechťování ducha, protože zcela preferují jiné hodnoty. Skoro se chce říct a domnívám se, že čím víc se tam civilizovaný člověk bude snažit jezdit, tím víc to bude mít na ně nepříznivý vliv. ()

vydumnica 

všechny recenze uživatele

Jej, take filmy mam rada. Skutocny pribeh, krasne exoticke prostredie, prelinanie dvoch uplne rozdielnych svetov a otazka: Kam vlastne patrim? Naozaj krasny film, skoda, ze som ho nevidela na velkom platne. Je to skoro tak dlhe ako Titanic, ale urcite stoji zato! Tak trosku som tym detom zavidela, ake dobrodruzne detsvo mali v lone prirody...maximalne jednoduchy zivot. Rodicov som na jednej strane obdivovala, ze aki su dobrodruhovia, ze aj ja by som take nieco chcela skusit, no na druhej strane vzdy, ked im hrozilo nejake nebezpecenstvo, trosku som sa im divila, ze brali svoje deti do nebezpecnej dzungle medzi domorodcov...Ja by som svoje dieta asi nenechala same behat po dzungli. Ale dobra skola zivota pre celu rodinu...Miestami sa mi chcelo plakat, je tam vela smutnych a dojimavych scen, ale aj som sa zasmiala, konkretne zo scen, ked Sabine bola na internate, prisla do skoly pre damy, ale spravala sa ako mala divoska, bolo to mile...Scenka s prvym snehom je krasna! Zmrzlina - splneny sen pre deti. Jedine malinke minus je, vsimla som si, ze predstavitelka malej Sabine mala hnede oci, velka Sabine vyrazne modre.Hlavna hrdinka bola mala Sabine a na filmovom plagate je velka Sabine, co posunulo malu Sabine do uzadia. Dospelu herecku vsak vybrali podobnu skutocnej Sabine, dnes je to uz 38-rocna matka 2 deti... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Iba nedávno som videl Barabášov film Pururambo a tento sa od neho líši iba dramatizáciou. Oba priznávajú, že objavovaním neznámeho to objavené súčasne ničíme. A je úplne jedno, či tým "civilizáciou" nedotknutým tvorom vnucujeme nejakého neznámeho bradatého bieleho človeka, či ich ženy nútime nosiť podprsenky alebo ich ohromujeme výdobytkami našej techniky. V každom prípade budú po odchode misionárov, bádateľov, lingvistov alebo trebárs prospektorov v pôvodnom kmeni žiť úplne iní ľudia, než tam žili predtým. Vo fyzike som sa kedysi učil, že pozorovanie extrémne malých objektov limitujú vlastnosti pozorovacieho média čo môže viesť až k zničeniu pozorovaného. Preto neznášam filmy o archeologickom barbarovi Indiana Jonesovi a môj obdiv patrí archeológom, ktorí polovicu nájdeného znova zahrabú, aby aj naši nasledovníci mali čo objavovať a skúmať. Tento film je nakrútený z pohľadu mladej ženy, ale aj tak som si neodpustil napísať predchádzajúci text, aj keď by sa zdalo, že s inscenovaným príbehom nemá nič spoločné. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (1)

  • Autorka původní knihy "Dschungelkind" Sabina Krueger na filmování po celou dobu dohlížela. (MarleyCZ)

Reklama

Reklama