Reklama

Reklama

Divoká stvoření jižních krajin

  • USA Beasts of the Southern Wild (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

V zapomenuté, ale svérázné komunitě, která sídlí v bažinatém kraji u mrtvého ramene řeky, odděleném od zbytku světa rozsáhlou ochrannou hrází, žije šestiletá Hushpuppy. Maminku už dávno nemá a její milovaný otec Wink je divoch, který je neustále mimo domov, a tak je osamělá Hushpuppy odkázaná na společnost polodivé zvěře. Vnímá přírodu jako křehké spletivo živoucích, dýchajících věcí, v němž celý vesmír závisí na tom, aby do sebe všechno dokonale zapadalo. A když se po bouři zvedne stoletá voda a obklopí jejich město a tatínek naráz onemocní a divoká prehistorická zvířata obživnou a vylezou ze svých zamrzlých hrobů, Hushpuppy zjistí, že přirozený řád všeho, co jí bylo nadevše drahé, se začíná rozpadat. Malá hrdinka se zoufale snaží dát svůj svět zase do pořádku, aby zachránila svého nemocného otce i potápějící se vesnici, nejtěžším úkolem pro ni ovšem bude vůbec přežít nezastavitelnou katastrofu ohromných rozměrů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (23)

Trailer 1

Recenze (315)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch vzácných filmů, kde nejde o povrchní logiku příběhu, ale o hraniční bezprostřední prožitek střetávání systému a divoké (untamed) přirozenosti, o právo na emoce a nárok na ochranu vlastního světa a vnitřního vedení, a pro diváka o možnost uvolnění se k nějakému hlubšímu chápání a prociťování toho nároku i té eskalativní kolize se strukturálním (systémovým) násilím, jež není nějakým odbouratelným vedlejším efektem systému, ale vyplývá přímo z jeho podstaty. *** Jednotlivé scény příběhu Hushpuppiny smečky odvážných vzdorujících lidí se za sebe řadí bez nároku krok za krokem vysvětlovat, jak se jim to či ono povedlo, jestli toho logicky bylo možné dosáhnout, ale podtrhují dětské vnímání světa v tom, jak se před Hushpuppy útržkovitě staví nové složité situace, jež ze sebe přirozeně, ryze nevyplývají, nějak dospěláky zařízené, v nichž se musí znovu a znovu zorientovat a rozhodnout, jak si s nimi poradí. Jde tu o zpředmětnění toků energie, surových emocí, hrdého čelení a snahy o obnovování a uhajování sounáležitosti každým pohybem, tváří v tvář každé nové, nejasně se tyčící překážce. *** A zatímco Hushpuppin táta tu představuje maskulinní energii, s níž své mládě učí zadržovat emoce, potlačovat bolest, popírat realitu v plné děsivosti a rozhodovat se stejně odvážně (ale vlastně zbaběle, ze strachu před větší bolestí) jako zkratovitě, Hushpuppy se přes to všechno, v odvážných syrových střetech s tátou, kdy si postupně uvědomuje svůj bytostný nesouhlas s jeho rozhodnutími a postoji, svým rozhodným intuitivním přilnutím k učitelce i širší komunitě a s pomocí vlastní imaginace (s níž si zpředmětňuje pomyslné hovory s maminkou i mocné, ale nikoli všemocné pratury) prodírá ke svému niternému vědomí ženy, ochránkyně, hledačky a snovačky celistvých řešení, která nejsou zbrklá a rodí se mj. i z pečlivého vnímání, přijímání a naslouchání bolesti, jež především signalizuje, co je v nás živé a potřebuje ochránit, a z plného, byť bolestivého přijetí pravdivé skutečnosti. *** Kamera a hudba jsou tu hladké spoluproudy, chytré využití low cost ruční kamery a promyšlené a zručné zapojení pár efektů (existují na YT filmy o filmu) se podařilo přesně tak, aby umocnilo a prohloubilo prožitek, imerzivitu, ačkoli stačilo málo a hrozil by pravý opak, odcizení, zesměšnění. I pro to jemné vybalancování byl zřejmě film v době uvedení po právu takovým festivalovým zjevením a úspěchem. *** Přese všechny zdánlivě povrchně líbivé ingredience (vítězná iniciační cesta malé divoké holčičky) je to dílo naprosto nepatetické a nepodbízivé, záleží však plně na citlivosti vnímatele, co si z filmu vyvolá. *** Pro mne je to jednoznačně film ze stejné úzké kategorie odvážných děl, jako je Krajina přílivu (2005) a Narušitel systému (2019), a určitě bych doporučila shlédnout celou trojici. Každý z nich má jinou poetiku a jinou míru i hloubku zobrazení systémového násilí (od globálního - dopady hurikánu Katrina - po nejintimnější ruinování vnitřního cítění dobra, sounáležitosti a nároku na nepodmíněnou lidskou lásku a individuální péči v institucích a míru poškození rodinného prostředí systémově produkovanou chudobou, závislostí, bezmocí, násilím...), přičemž všechny tři snímky stejně absolutně a úchvatně zdolávají nebezpečí patetičnosti a emocionálního vydírání skrze postavu malé holčičky a zároveň nabízejí ryzí bezprostřední prožitek dopadů společenské krutosti, ignorance, ztráty citlivosti ve střetu s jednoznačným nahým dětským nárokem, a uvádějí na vědomí, že to spíš výjimečně může skončit alespoň blikajícím světlem na konci tunelu. Tyhle filmy ve skutečnosti neavizují dobré osudy, protože jejich hrdinky svým nárokem vyžadují nutně radikální změnu systému, který je drtí, a neumožňovanou míru vzájemnosti a soudržnosti, jen svoje hrdinky opouštějí dřív, než bychom museli jejich porážku sledovat do úplného konce. V tomhle zachází nejdál právě Narušitel systému, ne náhodou nejčerstvější snímek, který už ani trochu nezakrývá drtivé důsledky a beznaděj plynoucí z faktu, že iniciační cesty hrdinek skrze zvědomování hrůz rozbujelé strukturální izolace místo pospolitosti stále více vedou k životní bezvýchodnosti a zlým záhubám, jejichž každodennost si jako "společnost" pořád nechceme dostatečně připustit. *** Potěšeně doplňuji, že i nové shlédnutí a prověření po osmi letech snímek Beasts of the Southern Wild ustál se ctí, což se nedá říct o tom, kam se mezitím posunul svět. *~ () (méně) (více)

villon17 

všechny recenze uživatele

Dokument, kterej nezná statickou kameru, ale kterej si myslí, že je tak dobrej, že si může dovolit fantasy prvky. Vůbec jsem nepochopila, co tam ta prasata dělala, proč ty divný lidi pořád jen pištěli a proč vůbec někdo něco takovýho točil, aniž by tomu dal smysl. Jedninou výhodou bylo, že to trvalo jen 90 minut. ()

Reklama

italka63 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film...život úplně v bídě -ale svobodě, domov - něco jako skládka, nenáročnost, moudrost předků, šestiletá holčička, otrhaná, ve velkých gumovkách a vlasy připomínající chemlon, s otcem, který se rád napije a vychovává ji svérázným způsobem..tahle holčička často mluví se svoji mrtvou maminkou a rozumí zvíratům, chápe koloběh vesmíru okolo...a pak přijde velká bouře a rovnováha se naruší....mají se vrátit k civilizaci? ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,BATHTUB MÁ VÍC SVÁTKŮ, NEŽ ZBYTEK SVĚTA. OTEC VŽDY ŘÍKÁVÁ, ŽE V SUCHÉM SVĚTĚ NEMAJÍ NIC Z TOHO, CO MÁME MY. SVÁTKY MAJÍ JEDNOU DO ROKA, RYBY V PLASTOVÝCH OBALECH, MIMINKA V KOČÁRCÍCH, KUŘATA NA KLACÍKÁCH A PODOBNÉ VĚCI“..... /// Byla jednou jedna Hushpuppy a ta žila se svým otcem v Bathtubu…. Vzpomínám, jak jsem se dřív díval na takový ty dokumenty z Afriky (tady jsou divoši…), Tasmánie (toť čert…), Nuku Hiva ve Francouzské Polynésii (…tak vy žerete lidi?) - tak tohle je dost podobný. Laik žasne, odborník se diví a duše filmovýho kritika kolem sebe plácá superlativy. Tož nejsu hen ten kritik a proto nechápu, proč se na to vůbec koukám. Pohled na kulturu, který nerozumím, pokec s lidma, se kterýma si nemám co říct (zlatí kanibalové!), banda chlastajících kreténů (nemám nic proti chlastu!), primitivních obyvatel žijících v mixu 21.století a prvotně pospolný společnosti. Filmařsky asi zajímavý, pár nápadů, taková ta autentická kamera, pěkná hudba, ale vlastně je to spíš podivnost o vymyšlený kultuře. Předpokládám, že film má vyvolat mnoho skrytejch pocitů a všichni ti chytrý v něm najdou hafo odkazů (na Katrinu, na ropu v moři, na násilný opouštění domovů… a co já vím… nejsu zas tak chytrej…). No ale já, když už mám koukat na magory, tak zvedám ruku pro Maory. … A VŠECHNO JE SOUČÁSTÍ BUFETU ZEMĚ. NAUČTE SE PŘEŽÍT. (tak dobrou chuť!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Na divadelní hru, ani knihu ,,Juicy a Delicious“ od Lucy Alibar nemám náladu. 2.) Stará má na stehně kérku Pratura (zvíře vole, nezahejbá ti…). 3.) Thx za titule ,,Stuďo“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

numi 

všechny recenze uživatele

Sympatická sonda do života za hrází, které vévodí nápaditost interiérů i exteriérů a skvělá Quevenzhané Wallis. Na druhou stranu však Divoká stvoření jižních krajin nabízí divákům, kteří se s poselstvím filmu nebudou schopni PLNĚ ztotožnit, jen devadesát minut fantaskního vyprávění o ničem. A ono ztotožnění se není ani zdaleka samozřejmé, spíše naopak. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (15)

  • Ve scéně na lodi, kdy se Wink snaží chytit holýma rukama rybu, se málem utopil člen štábu, který rybu pod vodou držel. (HellFire)
  • Červený dres, který sebou Hushpuppy (Quvenzhané Wallis) nosila, je replika dresu bývalého hráče týmu NBA Chicago Bulls  Michaela Jordana. (Num3roO)

Související novinky

Best of 2012 dle popředních uživatelů ČSFD.cz

Best of 2012 dle popředních uživatelů ČSFD.cz

06.01.2013

Stejně jako v loňském roce, i letos vám přinášíme přehled nejlepších filmů uplynulého roku dle předních uživatelů ČSFD.cz. Uživatelé i filmy v jejich výběru jsou seřazeny abecedně. Nejoblíbenějším… (více)

Once Upon a Time in Vary

Once Upon a Time in Vary

14.07.2012

S doznívajícími tóny pofestivalových projekcí ve vybraných pražských kinech pomalu opadá i nostalgie, se kterou jsme se mnozí před pár dny loučili s atmosférou Karlovych Varů. S filmovými prázdninami… (více)

Reklama

Reklama