Režie:
Filip MarczewskiScénář:
Grzegorz ŁoszewskiKamera:
Szymon LenkowskiHudba:
Pawel MykietynHrají:
Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Grochowska, Anna Próchniak, Maciej Marczewski, Paweł Królikowski, Dariusz Majchrzak, Michał Filipiak, Miklosz Czureja (více)Obsahy(1)
Osmnáctiletý Tadzik přijíždí na prázdniny ke své starší nevlastní sestře Ance. Brzy vychází najevo, že city, které mladík k sestře chová, překračují společensky akceptovatelné meze. Anka sama je citově lehce nestabilní, zmítá se v nepříliš šťastném vztahu s vůdcem místní neonacistické skupiny a sní o lepší budoucnosti. Zkušený dokumentarista Marczewski ani v nejmenším nesklouzává k laciné senzačnosti, kterou kontroverzní téma nabízí. Naopak vykazuje velké pochopení pro své postavy a jejich dilemata. Vedlejší linie filmu sleduje osudy sebevědomé romské dívky Irminy, která se snaží odvrátit otcem domluvenou svatbu a získat Tadzikovu přízeň. Marczewski ve svém celovečerním debutu rozvinul téma svého úspěšného krátkého filmu Melodrama. Doplnil jej i o více než aktuální motiv rasové nesnášenlivosti. Roli Tadzika sugestivně ztvárnil jeden z nejzajímavějších mladých polských herců Mateusz Kościukiewicz. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (16)
Film, který prakticky divákovi nemá co nabídnout, nemá žádný hlubší rozměr, nikterak nevysvětluje jednání postav, neukazuje žádné ponaučení, žádné vyústění děje. Tak jak nemá žádný začátek, nemá ani konec. Ukazuje pouze určitý příběh sourozenců, zřejmě vyděděnců společnosti, kteří se životem potácejí, jak jen můžou. A přestože je tento "šokující" film pro polskou společnost docela zásadní, českému divákovi nic neřekne, nikterak dále ho neposune. Agnieszka Grochowska opět potvrzuje, že je dobrá herečka, ale s touto rolí si krédo nezvýšila. Mateusz Kosciukiewicz je polský Vojtěch Dyk, určitě si najde spousta fanynek z řad teenagerských divaček (ale i starších), ovšem herectvím zatím nepřesvědčuje. To, že je momentálně asi nejvíce obsazovaný polský herec, svědčí o určité protekci (jeho manželka je známá polská režisérka, která mu směle zajišťuje práci). Má to hezky naplánováno, chlapec jeden. Pěkně "beze studu"... ()
Provokativní téma vztahu mezi sourozenci je tak trochu prvoplánově doplněno vedlejší cikánskou zápletkou. "Beze studu" určitě není natočeno špatně, ale připadá mi, že režisér Marczewski spíš vymýšlel, co politicky korektního by základní linii doplnilo a zároveň zatraktivnilo film v očích festivalových porot, a tím ředí vlastní silné téma incestu, které ovšem celovečerní film neutáhne. Škoda. Dobrý výkon Mateusza Kosciukiewicze tak vytáhne toto drama pouze do průměru - tři hvězdičky. ()
(MFF KV 2012) v celku asi docela průměrný film, který svým popisem sliboval trochu více nezapomenutelný zážitek. ale mozaika čtyř hlavních postav (z nichž jedna v klidu asi na třičtvrtě hodiny jen tak zmizí), na které se nabalují nějaké ty situace a spíše náznakově si pohrává s láskou mezi sourozenci, je natočená tak nějak sterilně, bez skutečných emocí a v člověku prostě nijak zásadně nezůstane... ()
Když pěkný plakát ke spokojenosti nestačí! Polská polévka z červené řepy, která je nemastná, neslaná a řepu viděla pouze z rychlíku. Shameless nedokáže oslovit vůbec ničím, příběh je i na ploše 80 minut natahovaný, nezajímavý a samotná nálepka snímku, že se jedná o kontroverzní film je také tak trošku vycucaná z prstu. ()
Drama o čtyřech postavách. Tadzik se zamiluje do své sestry. Sestra má přítele s neonacistickými názory, který se jejímu bratrovi příliš nelíbí. A pak je tu ještě romská dívka, jejíž komunitu tato neonacistická sebranka terorizuje a která je zakoukaná právě do našeho hlavního hrdiny. Ten, kdo si už teď tipnul, jak to celé dopadne, se nejspíš trefil. Beze studu je zkrátka ten nejnudnější, nejméně zajímavý, nejprovařenější příběh o incestu, jaký si dovedete představit, a také nejsnadněji zapomenutelný film, co jsem letos ve Varech viděla. [47th Karlovy Vary International Film Festival] ()
Galerie (20)
Zajímavosti (2)
- Scény z cikánského ghetta v původním scénáři nebyly, tvůrce však tamější atmosféra zaujala natolik, že je do něj doplnili. (JoranProvenzano)
- Ke vzniku filmu dal Filipovi Marczewskimu impuls Jan Svěrák, který mu doporučil rozvinout příběh jeho krátkometrážního filmu Melodramat (2005). (JoranProvenzano)
Reklama