Režie:
William FriedkinKamera:
Robby MüllerHudba:
Wang ChungHrají:
William Petersen, Willem Dafoe, John Pankow, John Turturro, Debra Feuer, Darlanne Fluegel, Dean Stockwell, Robert Downey Sr., Michael Greene (více)Obsahy(1)
Zákon není jeho nejlepší přítel. Federální agent Richard Chance občas neváhá porušit zákon, aby dostal členy podsvětí za mříže. Bez výčitek svědomí zneužívá donašečku Ruth, která je zároveň jeho milenkou. Nepolapitelný padělatel peněz Eric Masters jednoho dne zabije Richardova parťáka, který šel po jeho stopě. Richard je od té chvíle posedlý myšlenkou na pomstu. Proto svého nového kolegu Johna Vukoviche přiměje také porušovat zákon. Jejich nejnebezpečnější akcí je nelegální přepadení údajného zločince, od kterého chtějí získat peníze na fingovanou transakci s Mastersem. Zatímco oni riskují stále víc, Masters jim pořád uniká… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (101)
Friedkinův nemilosrdný (k divákovi i k postavám), testosteronem a elektropopem nabitý, nahotou ani násilím nešetřící neo-noir (velkoměsto, nevyzpytatelné ženy, cynický detektiv jednající na vlastní pěst) lze chápat jako hořký dovětek k Francouzské spojce. Největší ohrožení pořádku v Americe patřící yuppies nepředstavují drogy, ale padělané peníze; životní styl a metody hodných a zlých jsou srovnatelné a osmdesátkoví poldové mají sice stejně buldočí povahu jako Pepek Doyle, ale padouchy nestíhají primárně kvůli spravedlnosti, ale adrenalinu. Přemíra slastí, jež konzumní společnost nabízí, u nich způsobila otupělost, která je nutí hledat podněty extrémnějšího rázu. Riskantní hry se zločineckými esy jsou pro ně stejným adrenalinovým sportem jako bungee-jumping. Sledováni více dějových linií, preference odosobněných celků a fetišistický zájem o dobově příznačné fenomény (hudba, výtvarné umění, móda) svědčí o snaze nabídnout spíše portrét Zeitgeistu než jednotlivých postav, jejichž hledisko kamera přejímá pouze pro zesílení viscerálního efektu (honička, pohled oběti, na kterou míří zbraň). Kromě toho, že je tenhle dobrý-zlý film žánrově a vypravěčsky nekonvenční, ideové podloží americké společnosti 80. let z něj pochopíte líp než z libovolné učebnice dějepisu. 85% ()
Podstatně lepší než jiné krimi filmy z 80. let. Perfektní automobilová honička, kterou má Friedkin v malíku (sice o něco horší než z Francouzské spojky, ale i tak výborná). Bylo tam sice několik přehmatů, ale to vše se dá odpustit. Zaujalo mě hlavně to nahlédnutí na výrobu falešných pěněz umělcem v malé soukromé výrobně. Za překvapivý konec přidávam hvězdu navrch. ()
Preco som na ten film pocuval cely zivot vacsinou iba hate? Je to paradna kriminalka s cool atmosferou, vynikajuciu nahanackou a smerovanim deja, ktory dokaze zlozit sanku na podlahu. Nebyt strasne nudnych a necharizmatickych hlavnych predstavitelov (s vynimkou skveleho Dafoa), tak je to vlastne uplna pecka. Silnych 8/10 ()
S hodnocením tohohle filmu je to jako na houpačce - 5* a nadšený komentář se střídá se 2* a rozmrzelou reakcí. Osobně řadím tehnle kousek k žánrovému nadprůměru, který sice nepatří mezi absolutní špičku a dají se mu vyčíst slabší či nedořešené momenty ve scénáři, jakož i dvě až tři zaváhání Williama Friedkina (např. likvidace hlavního padoucha je jednoduše natočená špatně), ale vyvažuje to jednak sympatické obsazení, kdy je potěšující vidět Williama L. Petersena v dobách, kdy ještě nepatřil k elitním vyšetřovatelům z Kriminálky Las Vegas, jednak pár neotřelých nápadů a překvapujících zvratů (když už se uživatel Woody, skvělý to znalec a autor mnoha skutečně hlubokých myšlenek, dopustil onoho spoileru - ano, přesně toho zvratu, který byl Woodymu proti srsti, si já naopak cením:-) ). Potěšující je i téma. Pro jednou se v americké krimi neřeší drogová scéna a korupce. Vrcholem filmu a důvodem pro 4* hodnocení je pro mě výborná automobilová honička. Kdykoliv na dálnici zpozoruji desítky šílenců, kteří se na mě řítí v protisměru a drze si přitom ťukají na čelo, vzpomenu si na filmové hrdiny z této scény. Celkový dojem: 75 %. ()
Losangeleští policejní agenti, kteří v honbě za zločinci sami překračují zákon, je takový obvyklý filmový kolorit. Tady to ale bylo něco nového. Snímek zaujme také kostýmy, soundtrackem (tohle by měl MagicBox vydat v edici Milujeme osmdesátky) a automobilovou honičkou, během níž dává Friedkin vzpomenout na svou vlastní newyorskou jízdu ve Francouzské spojce. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (56)
- Rickov (Willem Dafoe) dom bol v skutočnom živote postavený v roku 1930 a patril slávnej herečke Dolores del Rio a jej manželovi, scénografovi menom Cedric Gibbons, ktorý počas svojho pôsobenia v MGM získal 11 Oscarov. (Real Tom Hardy)
- Automobilová naháňačka sa pravidelne už dlhé roky objavuje na väčšine zoznamov najlepších filmových naháňačiek všetkých čias v prvej pätici. Automobilové snímanie počas záverečných titulkov je tiež všeobecne považované za jedno z najlepších vôbec. (Real Tom Hardy)
- Keď bolo zverejnené, že Gerald Petievich bude pracovať na filme, začal cítiť rozhorčenie, odpor a neľúbosť voči nemu z radov Tajnej služby. Jeho rival v práci ho dokonca nechal prešetriť, pravdepodobne s úmyslom, či sa nenájde na neho nejaká špina. (Real Tom Hardy)
Reklama