Reklama

Reklama

Práskač

  • Francie Le Doulos (více)
Trailer

Obsahy(1)

Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (61)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Jean-Pierra Melvilla si ordinuju zásadně za tmy a za absolutního ticha, protože jedině tak vyniká specifická atmosféra jeho filmů. U filmu Práskač, ale bohužel fungovalo vše jen z půlky. Obrazová složka byla velmi kvalitní i když delší statický záběry "ničeho" se přímo nekonaly, pořad to byl obrazový balzámek. Herci pod Melvillem jsou tradičně výborný, Jean - Paul zde předvedl jeden z vůbec nejlepších hereckých výkonů své kariéry i když se prostě nemůžu ubránit dojmu, že pro Melvillovy postavy a styl se spíše hodí Alain Delon, ale OK Bebel to tady dal na jedničku. Co však ubírá na absolutním ponoru do atmosféry je přílišná rozkecanost, která prostě do Melville stylu nepatří a dále poměrně hodně klíčových postav, to všechno si říká o pozornost, která pak logicky chybí na obrazové části filmu, která je u JPM pro mě spolu se stylem vyprávění vždy ta nejpodstatnější. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

"Fabienne, dnes večer nepřijdu." Můj klobouk se odkutálel kamsi do dáli. To je ta leč noirovým hrátkám zaslíbená. Siluety dlouhých plášťů, muži zrozeni k desperátství, zastřené tváře, štiplavý cigaretový kouř, vleklý parfém temných promenád, s kapkami deště splývá tuze rád, šumivý motiv, neohmataná důvěra, taktický řád podsvětí, podezíravý hráč Jean - Paul Belmondo to delonovsky jistí, umolousané uličky, stylové báry, mystické "kočičí" ženštiny... a pozor na paraván. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Le Doulos má dvojaký význam, jednak ide najmä o „udavačstvo” , ale zároveň aj o istý typ „klobúka” , ktorý neustále nosí na hlave práve protagonista Silien, s ktorým sa očividne spája i to → prvé pomenovanie, keďže až v tej druhej, a naprosto kľúčovej sekvencii, hneď všetko (ne)vychádza podľa snáď tých najideálnejších predstáv, o čom sa presvedčí i samotný aktér Maurice Faugel, že to spočiatku vyzerá proste tak sľubne, keď boli všetky potrebné karty rozdané, skrátka sa malo ísť „na úplnú istotu” , a to spoločne s ďalším komplicom, odborníkom na danú prácu... A podotýkam, že spomínaný »denunciant« sa tohto mimoriadne nádejného kšeftu vôbec nezúčastnil, i keď by sa určite hodil do partie, ale mal úplne iné povinnosti. „Prológ” je tiež nemenej zaujímavým a podnetným, pretože za doprovodu úvodných tituliek a dlhých, čiernobielych záberov, sa zoznamujem s postavou, ktorú som už vyššie celým menom spomenul, a ktorá je obzvlášť nebezpečnou, zrejme rovnako ako aj „Udavač” , od ktorého môžem čakať asi čokoľvek... / Francúzsky režisér a scenárista → Jean-Pierre Melville ma zo začiatku veľmi oslovil svojim pozoruhodným prístupom, a to sa zatiaľ nemusela objaviť pred kamerou ani začínajúca a budúca Osobnosť francúzskej, či povedzme aj celosvetovej kinematografie → Jean-Paul Belmondo, ktorý na seba nenechá extra dlho čakať, ale najprv som pozorne rozmýšľal, kam to ten Serge Reggiani tak húževnato a neúprosne kráča...? Teraz už radšej preskočím tieto citované pasáže, lebo po nich to išlo akosi z kopca, aspoň čo sa teda týka tej scenáristickej stránky, ktorá od tohto momentu, začala na mňa pôsobiť príliš → roztržitým, komplikovaným a nepresvedčivým dojmom, aj keď to malo svoje pevné opodstatnenie, ale celkové dojmy sa už aj tak tým pádom dosť naštrbili, a preto nakoniec udeľujem len priemerné hodnotenie, no súčasne dodávam, že sa jedná o veľmi silné 3 hviezdičky, ktorým zase na druhej strane, nechýba príliš veľa k tomu, aby sa predsa prehupli k lepšiemu (nad)priemeru ? Síce sa môže zdať, že prevládajú trochu rozpačité pocity, ale i napriek tomu som rád, že som sa na túto premyslenú akciu podujal. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Noirovská výrazová zmes ponurého krimi a sveta parížskeho podsvetia, trilerom by som to nenazval. Belmonda nemusím a tu je naviac na postavu trochu mladý. Film má pár fajn momentov, zvyšok však viacmenej tvoria ukecané dialógy a flm sa dopredu príliš neposúva. Všetky postavy sú gauneri a tak je v podstate jedno, kto koho odbachne. Film postráda akékoľvek napätie (na triler trestuhodné), mňa tak do značnej miery nudil, postavy mi boli šum-a-fuk - proste ma film nedokázal vtiahnuť. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Nějak se mi nechce věřit, že by během klíčového setkání se svým přítelem Maurice zapomněl na zvláštní zakázku a pohřební věnec za 2 miliony. Našlo by se i pár dalších chybiček a logických nedodělků, ale celkově jde o velmi dobře napsanou a zrežírovanou kriminálku, která vysoce vyčnívá nad žánrovým průměrem a i po těch desítkách let je radost na ni koukat. Výborné herecké obsazení, takový Jean-Paul Belmondo je tady mnohem lepší a přesvědčivější než v těch sériově vyráběných krimikomediích ze 70. a 80. let, kde hrál sympatického darebu. Co je ale u Melvilla tradičně nejdůležitější, je atmosféra. To pohrávání si s noirovými prvky, dlouhé záběry, pokerové tváře, baloňáky a černobílá kamera. Za mě spokojenost a čtyři poctivé hvězdičky k tomu. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (1)

Související novinky

Noirová klasika v Litoměřicích

Noirová klasika v Litoměřicích

08.08.2009

Ve dnech 28. — 30. srpna 2009 proběhne již podeváté litoměřický filmový festival, tentokrát s podtitulem „film fatal“. Budete mít jedinečnou možnost zhlédnout filmy, se kterými se ponoříte do vln… (více)

Reklama

Reklama