Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Aktuální snímek bratrů Holwerdových Nevěřící je unikátním angažovaným dokumentem o vědě, kritickém myšlení a ateismu. Film produkoval sám protagonista – jeden z nejproslulejších teoretických fyziků současnosti Lawrence M. Krauss. S další ikonou světové vědy Richardem Dawkinsem v něm cestuje po světě, aby společně přednášeli a diskutovali o vědě a kritickém myšlení. Dokumentární snímek Nevěřící se stal v loňském roce hitem jejich společného přednáškového turné, které v letošním roce pokračuje na univerzitách ve Spojených státech a exkluzivně se odehraje i v Olomouci. Film měl světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu Hot Docs v Torontu v roce 2013. Objevuje se v něm řada známých osobností, včetně Woodyho Allena, Wernera Herzoga, Cameron Diaz, Rickyho Gervaise, Iana McEwana, Cormaca McCarthyho a Sarah Silverman. Projekci filmu bude předcházet úvodní slovo tvůrců, po projekci bude následovat debata s hlavním hostem letošního ročníku AFO – Lawrencem M. Kraussem. (Academia Film Olomouc)

(více)

Recenze (30)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Unbelievers mají zřejmě být popularizačním dokumentem o ateistickém hnutí - nebo možná poctou profesorům Kraussovi a Dawkinsovi. Bohužel ani jedno se příliš nevydařilo, protože jde čistě o sestřih útržků rozmluv jmenovaných myslitelů buď jen v tandemu (mj. na jevišti Sydneyské opery nebo na zadním sedadle limuzíny nebo v muzeu) nebo individuálně s někým dalším. Opravdu jen útržků, které vám nemají šanci cokoliv relevantního sdělit, pokud nejste tragédy, které každý hňup utáhne na nějaký ten buzzword a "wow" efekt. A to je obrovská, obrovská škoda, protože film díky svojí formě dělá z úsilí nejen těch dvou jakési laciné divadlo, které navíc budí dojem, že Krauss s Dawkinsem nedělají nic jiného než že poletují po světě a vedou více či méně sofistikované disputace o tom, zda bůh je či není, zda evoluce dává smysl či ne, a tak dále, a tak podobně... Je mi to líto, protože kdykoliv si znovu rád poslechnu výtečnou burcovací řeč prof. Dawkinse z roku 2002 na téma militantní ateismus (k vidění na TEDu i s českými titulky;)) Na základě tohoto filmu nemůže nikdo seriózně hodnotit tu či onu stranu, a souhlasím s těmi, kterým po zhlédnutí Nevěřících vychází dvojice řečníků jako duo přezíravých, o vlastní výjimečnosti přesvědčených ubožáků. Moje výsledné hodnocení je proto dost rozpačité. Film může mít určitý přínos, ale jako dokument je velmi hrubě nezvládnutý ve všech ohledech mimo technických disciplín. Ty jsou slušné, ale ozvláštnění tu není veškeré žádné. 60% se mi zdá skoro příliš... ()

klima777 

všechny recenze uživatele

Tohle je ryze americký dokument pro Američany. Což jest náramná škoda. Pod pláštíkem mohutné show, rádoby provokativních hlášek a občasného laciného handrkování s vidláky se totiž snadno ztratí podstata věci, totiž boj proti zkostnatělosti, zabedněnosti & hlouposti. A jen chvilkami vysvitne, jak jsou Krauss s Dawkinsem inteligentní, myšlenkově otevření a vtipní. Ostatek patří do odlišného diskurzu, jakož i kulturního okruhu... ()

Reklama

Offret odpad!

všechny recenze uživatele

V kritickom komentári poukážem na tri problémy dokumentárneho filmu Nevěříci (Gus Holwerda, 2013), ktorý skrz vedcov Richarda Dawkinsa a Lawrencea M. Kraussa propaguje ateizmus. (1) Sociálni protagonisti sú prírodní vedci, t.j. predstavitelia vied, ktoré skúmajú fyzikálny časopriestor. Problém je v tom, že duchovno, ktorého existenciu vyvracajú, je kategóriou mimo tento časopriestor, a teda dokazovať jeho existenciu alebo neexistenciu, nie je v kompetencii týchto vied. Ak to poviem s humorom, nemáme merací prístroj na duchov. Je to obdobne metodologický problém, ako odmerať elektrický prúd s odmerným valcom určeným na meranie objemu kvapalín. Prítomnosť duchovna teda Dawkins s Kraussom "vyvracajú" ináč: predkladajú fyzikálne a evolučné hypotézy o vzniku vesmíru a človeka (ktoré neuvažujú o zásahu duchovna pri týchto procesoch) a tieto predloženia považujú za dostatočné argumenty. Ale predloženie týchto hypotéz nevyvracia existenciu duchovna (skrátka predmetom výskumu týchto oborov nie je duchovno) a dokonca s nimi nemá problém množstvo nábožensky orientovaných ľudí (napr. ani učenie Katolíckej cirkvi). Títo vedci sa zároveň opierajú o vieru v hypotézy, čo priznáva aj Krauss svojím výrokom: „Vieme to určite [že sa človek vyvinul evolučne]? Nie. Ale je to vierohodné.Takže môžeme oslavovať, že nepotrebujeme zázraky." Ich argumentácia vychádza jedine z viery, z viery v neexistenciu duchovna. Nazeranie na svet skrz vieru však odsudzujú – takže v ich argumentácii dochádza k jasnému protirečeniu. (2) Ďalší problém je v tom, že sociálni protagonisti nazerajú na náboženské knihy ako na prírodovedecké učebnice. To je taktiež rovnako nekompetentný prístup, pretože tieto texty sú väčšinou alegorického charakteru, čiže ak ich chceme správne pochopiť, nemali by sme ich čítať doslovne, ale podrobiť interpretácii. Napr. Katolícka cirkev netvrdí, že vesmír vznikol za šesť či sedem dní, ako sa to denotatívne píše vo Svätom písme, ale snaží sa z tohto textu vyvodiť duchovné významy (napr. poznanie o tom, aký je Boh). V bodoch (1) a (2) poukazujem na to, že Dawkins a Krauss volia nesprávnu metodológiu, ktorá nemôže priniesť správne výsledky. K tejto problematike odkazujem na publikáciu profesora Ctirada Václava Pospíšila s názvom Zápolení o naději a lidskou důstojnost (2014). (3) Morálny problém filmu nie je v tom, že skrz sociálnych aktérov vypovedá o niečom, čo nemá pravdivostnú hodnotu, ale v tom, že za túto výpoveď agituje, a teda presviedča divákov o tom, aby za pravdivé prijali to, čo Dawkins a Krauss za pravdivé nepreukážu. Na začiatku filmu sa za protagonistov postaví niekoľko verejne významných ľudí, čím sa zdá, že samotný film za nich agituje. Následne Krauss vysloví „Nie je nikto, koho názory nemôžu byť spochybnené“, čím sa zas zdá, že s protagonistami bude vedená polemika. Nič také sa však nestane, naopak, ich „pravdy“ sú prezentované ešte bigotnejším spôsobom, než prejavy skupiniek moslimov alebo kresťanov, ktoré sú vo filme vykreslené v negatívnom svetle. Takže problém bodu (3) spočíva v tom, že film výroky protagonistov nespochybňuje, nepolemizuje s nimi a dokonca ani nezaujíma stanovisko nezaujatého pozorovateľa, v rámci ktorého by mal divák slobodu utvoriť si vlastný úsudok - film je priam ich adoráciou. () (méně) (více)

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bude buď velmi dlouhý komentář, jelikož tu budu chtít narvat všechny mé myšlenky, nebo velmi krátký, protože nebudu vědět s čím začít. (Osobně doufám ve verzi číslo jedna.) V prvé řadě asi napíšu to, že Lawrence Krauss je neskutečně inteligentní a vtipný člověk a vidět ho naživo bylo velké privilegium. Za druhé jsem věřící a tak je tento snímek pro mě jedním velkým soustem, se kterým jsem se musela poprat. Aneb jděte na Velký Pátek na AFO 2014 na film brojící proti víře... přijdu do pekla, ale to jen v případě, kdy bych na něj věřila, takže jsem vlastně v suchu:) Na jednu stranu jsem s řadou věcí, co ve snímku i v závěrečné diskuzi zazněly souhlasila, na druhou stranu jsem našla i pár názorů, co se mi nelíbily a s kterými nesouhlasím. Podle mě se tam až moc často zdůrazňovalo slovo inteligence, jak kdyby věřící byli totálně vygumování kokoti, co si neumí bez pomoci boží zavázat tkaničky. Potom mi vadilo to, že jim nestačí to vyvrátit /to bych brala/, ale oni to ještě musí s pohrdáním zesměšnit a ještě prohlašují, že je to správné to zesměšňovat a opovrhovat těmi lidmi. No a názor, že když se jim podaří všechny lidi přesvědčit, že Bůh neexistuje a budou všichni nevěřící, že už nebude potřeba to slovo "Nevěřící" používat, protože se nikdo nebude lišit... to je naprosto bláhová a nikdy se neuskutečnitelná myšlenka. A poslední s čím nesouhlasím je jeho prohlášení, že dnes řada "moderně myslících" lidí si vybírá jen určité věci z náboženství a že víru a církev nelze od sebe rozdělovat, že když už si vybírají jen něco, můžou přestat věřit úplně. Bullshit. Víra a církev jsou dvě totálně odlišné věci a člověk může věřit v Boha a přesto pohrdat církví, která stojí za tolika zlem v dějinách lidstva a jejíž názory se vůbec neposouvají s dobou a jsou pořád na úrovni středověku. (Což se samozřejmě netýká jen křesťanství, ale i islámu a dalších). Pak ale přišla spousta názorů, které mě ohromily a musela jsem přikyvovat. Vzhledem k vědě, tam bylo řečeno, že "Jsme ještě méně významní než jsme si mysleli a měli bychom se radovat, že můžeme žít v této době. Je to privilegium žít v této době." Ovšem jejich "hnutí" mi nepřijde o tolik odlišné od náboženství... vždyť ty shromáždění s přednáškami atd... to působí jak sekta:D Ale to si asi neuvědomují, takže pšššt. Nebo že oni věří v multiverzum, když je něco doposud nevysvětlitelného, no a jaký je pak problém, když se jiní ze stejných důvodů obrazí k Bohu? Je pravda, že tento snímek je spíše zaměřen na USA, že tady to na nás až tolik nepůsobí, zvláště v ČR, které je jednou z nejateističtějším zemí. P. S. Lawrencovy tenisky a Richardovy kravaty byly úžasnými zpestřeními snímku. A vůbec velký potlesk oboum za jejich práci a za to že se nebojí takto vystupovat a prohlašovat veřejně své názory. ()

maseer2 

všechny recenze uživatele

jako zapřísáhlý ateista musím těmto dvěma chlapíkům za jejich snahu o osvětu zabedněné většiny světa zatleskat, třebaže samotný dokument toho po obsahové stránce příliš nenabídne.. je to celé poslepované ze spousty vystoupení, díky čemuž je dokument plný krátkých trefných postřehů, názorů a myšlenek, ale jako celek toho příliš neřekne.. rovněž mi zde chybělo více prostoru pro konfrontaci, jak tomu bylo třeba v Religulous Billa Mahera.. celkově jde přesto o zajímavou a zároveň zábavnou podívanou, které ale díky způsobu zpracování nemohu dát více než 3*... ()

Galerie (23)

Zajímavosti (1)

  • Vo filme zaznejú piesne "Jigsaw Falling Into Place" a "Meeting In The Aisle" od alternatívnej rockovej skupiny Radiohead. (skeptic)

Související novinky

AFO 2014: Festival plný hvězd

AFO 2014: Festival plný hvězd

08.04.2014

Měsíc duben patří Mezinárodnímu festivalu populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc. Ve dnech 15. – 20. 4. se uskuteční jeho 49. ročník, který diváky vezme přímo ke hvězdám. AFO totiž letos… (více)

Reklama

Reklama