Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Kazunori ItóKamera:
Grzegorz KędzierskiHudba:
Kendži KawaiHrají:
Małgorzata Foremniak, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartłomiej Świderski, Władysław Kowalski, Katarzyna Bargiełowska, Adam Szyszkowski (více)Obsahy(1)
V nedaleké budoucnosti se odehrává příběh, jehož hrdinkou je nenápadná a tajemná dívka Ash. Svůj čas tráví stejně jako většina jejích současníků: nikam nechodí, s nikým se nestýká, hlavní a jedinou aktivitu nachází v hraní počítačových her. Ty však už dávno ztratily svou nevinnost, jsou návykové a zabíjení je v nich opravdové. Ash patří k nejlepším hráčům nebezpečné bojové hry, zvané Avalon. Když se dostane do hráčské úrovně "Speciál A", smrtelný hazard se pro ni stává děsivou posedlostí.
Pochmurně laděnou animovanou sci-fi natočil zkušený japonský režisér Mamoru Oshii (jenž zaujal jako tvůrce animovaného thrilleru Ghost in the Shell). Koprodukční snímek byl natočen s polským komparsem v Polsku. Spojuje hrané scény převáděné do animované podoby pomocí speciální technologie a počítačem vytvořeného světa. Za kamerou stál Grzegorz Kedzierski, který větší část příběhu umístěného do podzemních chodeb a sklepů, úzkých a temných uliček nasnímal do sépiové barvy. Hudbu japonského skladatele Kenjiho Kawaie nahrála Varšavská filharmonie. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (56)
Ve všech směrech silně nevyrovnaný film. Fádní, jen rádoby efektní forma a vyblité bavy jsou většinu času poměrně ubíjející, a nezajímavé, sem tam však poslouží jako odrazový můstek pro obrazovou vychytávku, která vám v hlavě zůstane velmi dlouho (barevná večeře, zastávka tramvaje). Na druhou stranu ve vyblitých pasážích vyniknou Polské exteriéry, i interiéry, které naopak zcela nefungují v barevné pasáži. Příběh je místy značně zmatečný, jindy je velmi zábavné sledovat herní principy, aplikované na děj (hrdinka popadně "odněkud" raketomet, a neustále, z "mimozáběru" vytahuje nové a nové střely), stejně jako RPG prvky. Zvláštní je také jayková nevyhraněnost. Polští herci (jejichž herecký projev je navíc velmi stilizovaný, a jeden je vážně mizernej) jsou nadabováni japonsky (někdy lépe, někdy hůře, a 2 jsou vážně mizerně), v knihovnách mají knihy s Japonsky psanými názvy na hřbetech, ale na stěnách jim visí plakát s nápisem "Filharmonia Narodnowa". Hodně ale zvedá úroveň hudba Kenjiho Kawaie. A taky je zvláštní pozorovat, jak Mamoru Oshii všude cpe basety (nabízí se srovnání s jeho pozdějším Innocence, a v některých scénch je vidět zjevná inspirace bratry Wachovskými, kteří se s Matrixem zase inspirovali právě od Oshiiho) ()
TV/// Obsazení 2/10 Děj 2/10 Hudba 5/10 Efekty 3/10/// +je tu snaha o vytvoření zajímavého světa, jak toho reálného (to se moc nedaří), tak i toho virtuálního (to se daří o něco lépe), dobrá hudba -škoda, že je hudby málo, ladění celého snímku do sépiově žluté je hrozné, celý film je šíleně pomalý (pomalá kamera, pomamé dialogy, pomalé chození postav)/// A to jsem tomu tak věřil. Začátek, který jakoby z oka vypadl hře Batlefield 2 je vskutku dobrý, hudba pompézní, ale to vše trvá jen chvíli. Potom se ponoříte do reálného světa a zde je problém největší. Vzhledem k tomu, že člověk nepotřebuje na film moc velký rozpočet (sklepy, kanály ...jsou všude), dá se díky věrnému prostředí navodit slušná atmosféra světa v blízké budoucnosti. Bohužel tady to vše selhává a působí to opravdu levně, amatérky a utahaně. Akce není moc, hrdinka není simpatická a děj se vleče. Takže docela solidní prázdnota./// Celkem 27%/// ()
Vítězství formy nad obsahem. Nádherně nasnímané, špatně zahrané, zdlouhavé nic podbarvené krásnou hudbou Kenja Kawaia a překvapivě docela dobrou atmosférou. Snímek měl evidentně malý rozpočet a je to na něm vidět, ale i tak nebo právě proto má vizuální stránka své kouzlo. Kdyby to raději Oshi natočil jako anime udělal by lépe, takhle je to za slabší 3/5. ()
Veľmi rozporuplná záležitosť, ktorej námet sľuboval predsa len viac. Osobne mi nesadla vizuálna stránka filmu, kde sa tá rozporuplnosť prejavuje minimálne rovnako, ako v scenári. No a do tretice sa tá schíza ukazuje aj v netradičnej koprodukcii, čiže je to tak divné, ako to aj znie....Japonsko a Poľsko, skôr by som povedal, že Japonsko verzus Poľsko. Výsledkom je remíza, ale keď ste očakávali víťazstvo, považujete ju za prehru. ()
Jak mohla dopadnout komprodukce Poláků a Japonců pod taktovkou (pro mnohé geniálního) anime tvůrce Mamory Oshîho (to skloňování je za trest…)? Experiment, který kombinuje „živé hraní“ s kompletním prostředím počítačové animace sklidil rozporuplné přijetí. Jedni ho oslavují, druzí minimálně „nechápou“. A já se přikláním k druhé skupině. On ten námět o blízké budoucnosti a jediné zábavě a šanci jak si slušně vydělat, je naplno se pustit do hraní virtuálních her. To že mají kupu vedlejších účinků teď není podstatné. Důležitější je ta prázdnota a sterilita, která ze snímků kouká každým druhým snímkem (fobie z cestovaní tramvají se tímto filmem jistě nezmenší). Strašně pomalé tempo, spousty nudných dialogů, absolutně nezáživný polský kompars a ten závěr je taky trošičku jinde. Jediné, co si od našich sousedů zapamatuji, je pohledná a neokoukaná Malgorzata v roli Ash a to, že polská filharmonie to umí pěkně rozjet. Bez těchto prvků by to hodnocení bylo taky jinde... ()
Galerie (41)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (1)
- „Třída Real“ byla ve Varšavě. (griph)
Reklama