poster

Ranhojič

  • německý

    Der Medicus

  • slovenský

    Liečiteľ

Dobrodružný / Drama / Historický

Německo, 2013, 2x90 min (Alternativní: 150 min)

  • troufalka
    ***

    Dnes asi každý ví, jak má vypadat bestseller a jak kasovní trhák. Vybere se zajímavý motiv, vymyslí se atraktivní hlavní hrdina, přidá milostná zápletka, trochu dobové atmosféry a máme to na světě. Připadám si trochu, jako by mi někdo předváděl kouzelnické triky, které důvěrně znám. Pak už záleží jen na mě, jestli se chci bavit nebo se budu dotyčnému dívat pod ruce, jestli je dostatečně šikovný. Ranhojič přesně odpovídá oblíbenému scénáři, v ničem se nevymyká. Ukazuje právě takovou podívanou, jakou divák očekává. Všechno je na svém místě - hvězdné obsazení, zápletka i rozuzlení, odpovídající muzika... Dobové reálie jsou barometrem odvahy, kdo si jak věřil a kolik troufl do filmu zainvestovat. Příběh nemusí být pravidivý ani věrohodný, ale musí zaujmou a dojmout dostatek pokud možno platících diváků. Nejsem většinový divák, nevadí mi chudší výprava, ale nebaví mě dívat se na filmy, podobající se těm, které jsem už někdy viděla. Ranhojč je příjemná podívaná, která neurazí, mnohým se bude líbit, ale nepřinese nic nového. Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií(4.4.2015)

  • liborek_
    **

    Spektakulární fantasy-kýč o lásce mezi zrnkami písku. Začnu s nespornými klady: Skvělá kamera, úžasné obrazy (karavana v dunách) a film poměrně odsýpá. Tak a to je vše... A teď zápory: Fantasy příběh si hraje na něco, čím není; pojmenování postav zcela (!) vyfabulovaného příběhu (a s prvky nadpřirozena) podle skutečných historických osobností a vytvoření fikčního světa, jenž klame navozením dojmu skutečných historických souvislostí, je obscénní. Umělecká licence narušující historicitu události je akceptovatelná pouze v případech, kde jde o přiznanou alternativní vizi, mystifikaci či parodii (viz Amadeus, Otčina apod.), nebo kde mlha nevědomosti popouští uzdu fantazii. Proto vytvoření souvislosti mezi Avicennou (či lépe jeho žákem) a apendektomií je zajímavý přínos, a tedy OK (srov. například s jiným podobným filmem evropské produkce - Agorou, kde Hypatia předbíhá Keplera o více než tisíc let; v Ranhojičovi je úspěšné odstranění slepáku provedeno o 698 let dříve). Proto místo, časová osa či životní reálie, které jsou nadevší pochybnost známy, ale které jsou ve filmu zcela popřeny (což trkne každého, kdo pět minut věnuje Wikipedii), neskutečně iritují. Toto není stejné, jako vylíčení Hypatie ve zmíněné Agoře coby mladé krásné ženy (zatímco ve skutečnosti to byla vlastně stará ošklivá bába), kde jde o zjevnou aluzi na uměleckou tradici (viz např. Rafael Santi). Pokud i přesto akceptujeme tento pseudohistorický charakter příběhu a akceptujeme jeho čistou fantasy povahu, film dostatečně sráží už ta naivní a velice jednoduchá milostná zápletka, hojné narativní nelogičnosti a rovněž velice módní islamofobní vyznění (opět související s pseudohistoricitou filmu). Za vším tím pozlátkem, barvami hýřícími filtry a pompézní hudbou se tak skrývá pouhý líbivý nesmysl, který se tváří jako duchaplný velkofilm. Ostatně o jeho duchaplnosti svědčí už to, že když se během Ibn Sínovy přednášky začnou zmiňovat Aristotelovy poznatky, hlavní postava Rob Cole (a s ním i divák) je v myšlenkách odváděn jinam... Autoři filmu si asi mysleli, že myšlenky by mohly nudit, autocirkumcize je zajímavější...(14.8.2014)

  • Malarkey
    ****

    Krásný, ale místy dost neuvěřitelný příběh. Člověk si 11. století představuje jako těžký středověk a ne místo, kde se na potkání střílí rachejtle. Já třeba chápu, že Čína byla v tomhle dost pokroková a přiznám se, že nejsem natolik historik, abych posoudil, co na tomhle příběhu bylo pravdy. Co už ale posoudit můžu, tak znalost angličtiny na celém evropském kontinentě s výpadem až na daleký Blízký Východ. To už mi přišlo fakt hodně mimo. Když ale přejdu všechny tyhle malichernosti, se kterými bych si tenhle film mohl znepříjemnit, tak musím říct, že na to, jak málo filmů z této doby vzniká, se tvůrci s Ranhojičem poprali tak dobře, jako bych rozhodně nečekal. Němci celkově těmito historickými dramaty nestačí překvapovat. Legenda o Janě nebo Parfém - příběh vraha jen dokazuje, že jejich filmografie se zvedla obrovským krokem kupředu. Necelé tři hodiny jsem si totiž užil naprosto překrásný příběh s herci z první linie. Tom Payne naprosto skvělý. Ben Kingley, Stellan Skarsgard a Olivier Martinez dokonce naprosto boží. Atmosféra taková, že je vlastně skvělá. Co víc dodat? Nebýt některých historických nesrovnalostí a zbytečně natahovaných některých scén, tak dám plný počet. Takhle je to za hodně slušné čtyři hvězdy. A věřím, že se k tak velkému příběhu určitě ještě někdy vrátím.(27.5.2014)

  • Wacoslav1
    *

    Hmm... Ranhojič? No to mi teda vyhonič... Potřebuju předat hodně léčitelský energie na to, abych přežil podobný ejakuláty jako tento. Fakt nevím kdo je tu zvědavej na brutální story o léčebných metodách v 11 století. Jo aha 78%?! A to jako really??? No dobře jak chcete mě je to u řitě. Ne nadarmo si všímám, že ty nejvíc proserový filmy o ničem z poslední doby točí buď ťamani nebo evropani. Tím netvrdím, že pudu, nacpu si émerickou hvězdnatou vlajku do prdele a pak jí políbím. To určitě ne, ale u jejich filmů aspoň člověk, tak nějak ví co čekat, ale není nic horšího než tyhle mrdky který provází pověst velkýho díla který zabodovalo na tom či onom prestižním festivalu. To je fuck. Tyhle festivaly totiž stejně pořádají pro ufony a ne pro normální diváky. Ona snad tahle trapná 150minutová rádoby historická nuda časem trochu spadne. Nezbývá než doufat. Já tentokrát tu hvězdici neudílím filmu, ten je bez jakýchkoliv pochybností na odpad, ale sám sobě za to, že jsem přežil a nepotřebuju nějakýho toho ranhoniče aby mě ošetřil.10%(3.5.2014)

  • Legas
    ***

    Pomale mi začínají vadit digitální kompozice překrášlených panoramatických celků. A také jsem se toho z příběhu mnoho zajímavého nedozvěděl.(18.5.2014)

  • - Pri písaní knihy sa pre hodnovernosť deja nechal Noah Gordon zamestnať v nemocnici. Študoval lekárske dejiny a rôzne chirurgické postupy v minulosti. (Martyska)

  • - Vo filme často spomínaná postranná choroba boli bolestivé problémy so slepým črevom. V tej dobe stopercentne smrteľná choroba. (gogo76)

  • - Ibn Sina (alebo aj Avicenna), ktorého stvárni Ben Kingsley, bol stredoveký perzský učenec, filozof, politik, básnik, prírodovedec a lekár. Je autorom viacerých diel o fyzike, matematike, metafyzike a astronómii, najviac však o medicíne a filozofii. Za jeho najvýznamnejšie dielo sa považuje kniha Kánon medicíny, zbierka grécko-arabskej lekárskej múdrosti, ktorá vznikla okolo roku 1030. (Laslo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace