Reklama

Reklama

Jauja

(festivalový název)
  • Česko Jauja, pozemský ráj (festivalový název) (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Je konec devatenáctého století a dánský inženýr se společně se svou dcerou vydává jako projektant argentinské armády do odlehlých končin Patagonie, za účelem civilizovat zdejší krajinu a vymýtit vzdorující domorodé obyvatelstvo. Mladistvá dívka však během jedné noci spolu se svým milým otci uteče a rozhodne se hledat lepší život za horizontem rozsáhlé pustiny. Otec se proto vydává po stopách obou milenců s úpěnlivým přáním nalézt v nebezpečné krajině svou dceru živou. Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor. Tento Alonsův snímek, natočený v archaickém obrazovém formátu, je podstatně dějově popisnější než jeho předchozí počiny, zároveň si však uchovává vzdorovitost vůči normativním očekáváním a hbitě vyklouzává z interpretační doslovnosti. Jak se objevuje v jedné z prvních reakcí, jde o „metafyzický film o putování, u něhož je více podstatný samotný proces cesty, než to, jak začíná či končí". (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (24)

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

Meditativni film, ktery je na prvni pohled strasne staromylsky diky zvolenemu formatu obrazu a hlavne temer nehybne kamere, coz tvori zajimavy kontrast k sytym barvam, HD rozliseni a celkove cistote obrazu. Viggo Mortensen byla skvela volba pro hlavni roli, protoze to, co chybi v dialogu (kterych opravdu moc neni), dokaze velmi zajimave vyjadrit svym skvelym herectvim. Tento film rozhodne neni pro kazdeho, ale stoji za to, si k nemu najit cestu. ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Jauja byla riskem už od prvopočátku, neboť popisky filmu „Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor,“ či „metafyzický film o putování“ dávají jasně tušit, oč asi půjde. V hlavní roli se představil Viggo Mortensen, což mému pánoprstenovskému já stačilo jako hlavní kritérium, a na snímek odehrávající se v nekonečných krajinách Patagonie, kterým dělá společníka neutuchající vítr, jsem se vypravila. Jauja vznikla jako koprodukční dílo sedmi zemí. Velmi ztrhaně působící herec už jen matně připomínající ztepilého hraničáře Aragorna, který zde intenzivně hledá svou dceru, aniž by cokoli zajímavého řekl, prožil nebo ukázal, mě brzy deptá. Chvíli se nechávám unášet celkem poetickými záběry na krajinu a snažím se oprostit od stoupajícího hněvu k tvůrcům. Kupodivu se daří a v podezřele povznesené náladě pokračuji na další projekci. Gratuluji Alonsovi, že se dokázal vyhnout téměř jakékoli filmové normativnosti a že mou mysl naplnil podivnými výjevy jako voják masturbující v bažině. Jauja je zkrátka dalším z řady těžko uchopitelných a hodnotitelných snímků. [49. MFF KV] ()

Reklama

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Jak zachytit nekonečnou rozlehlost stepi, jak vměstnat její šíři do filmového záběru? Jiný filmař by asi zvolil širokoúhlý formát a pohyblivou kameru, ne tak Alonso. Jako by vědomí nezachytitelnosti pouště vedlo autora k přesně opačnému postupu, vždyť neohraničenost prostoru a času se nedá zkrotit, dá se na ni však upozornit - a to právě postupem, kdy jsme nuceni sledovat jen jediný výsek univerza s vědomím, že celek a ještě větší krása než ta, na kterou se díváme, leží stále ještě vně. Nezachytitelnost nekonečného celku vždy nutila lidstvo si vybrat jediný statický úhel pohledu, jenž měl suplovat univerzum - a stejně tak filmař je nucen někam zapíchnout stativ. A co se týče prostoru, platí i pro čas - ten spolu s mladou hrdinkou v přeneseném smyslu přetéká přes své dočasné výseky v dějinách a nutí nás nahlédnout jeho/ její každou konkrétní inkarnaci jen jako přechodnou formu v širším celku. /// Čest Alonsovi a Salminenovi především za to, že jejich filmové obrazy jsou skutečně krásné a ne kýčovité, jak to mohlo velmi lehce dopadnout. ()

eMeMko 

všechny recenze uživatele

Žádné úvodní titulky, jde se rovnou na věc, a to na debatu o koupi psa, podanou jedním statickým dlouhým záběrem. A v podobném duchu se nese celý film. Extrémně dlouhé záběry, hodně málo mluvení, a téměř žádné akce. Někdo by řekl, že se jedná o artový snímek, jiný zase, že je to totální nuda. Já bych řekl asi toto: Jauja není rozhodně filmem pro každého. Ve výsledku se však jedná o celkem povedenou one man show, tedy až na konec, který jsem absolutně nepochopil. Herecké výkony (resp. výkon) jsou skvělé, Viggo Mortensen opět nezklamal, zde ani jako herec, ani jako hudební skladatel. Škoda jen, že té hudby nebylo více. První hudební moment zazní totiž až v 80. minutě, další (a zároveň poslední) pak u závěrečných titulků. ()

wolfinek11 

všechny recenze uživatele

Nikdy se mi nestalo, že by z filmu odešlo takové množství lidí a to ještě na KVIFF. Ze začátku mi film nepřipadal špatný, něco se tam dělo, postavy mluvily. Což se o zbytku filmu říci nedá. Obsahoval zdlouhavé scény, které diváka víc a víc nudily. Záběry na skálu, louku, vodu, koně mohly být mnohem kratší. Když by se vystříhaly tyto zdlouhavé scény tak by film stál za to, ale hlavně by se už asi dal označit za krátkometrážní. Ale abych filmu jen nekřivdila, obsahoval krásné záběry z přírody. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (3)

  • Natáčelo se v Dánsku a také na území Argentiny. (eMeMko)
  • Viggo Mortensen (Gunnar Dinesen) se na filmu podílel nejen jako herec, ale také jako producent, skladatel hudby, spoluautor plakátu a korektor španělských, francouzských a anglických titulků. (eMeMko)
  • Původně měl být hlavní postavou Angličan. Později se tvůrci rozhodli, že by mohl být Dán a začali uvažovat o Viggu Mortensenovi. Po několika přepsáních se do scénáře začal vkládat i sám Viggo Mortensen, který poskytl spoustu nápadů a posléze byl i obsazen. (eMeMko)

Související novinky

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

27.10.2016

5. ročník festivalu argentinského filmu Cine Argentino proběhne od 27. do 31. října 2016 v pražském paláci Lucerna. Tématicky a žánrově pestrý program nabídne výběr toho nejzajímavějšího z… (více)

Reklama

Reklama