Režie:
Jacques AudiardKamera:
Éponine MomenceauHudba:
Nicolas JaarHrají:
Vincent Rottiers, Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Marc Zinga, Franck Falise, Sandra Murugiah, Jana Bittnerová (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Uprchl před konfliktem na Srí Lance, ale válka si ho našla na předměstí Paříže. Dheepan je bojovník za nezávislost, Tamilský tygr. Když se občanská válka na Srí Lance blíží ke konci a porážka se zdá být neodvratná, uprchne do Paříže, kde začíná psát novou kapitolu života jako správce domu na předměstí. Iluzi, že dokáže uniknout konfliktům a vybudovat rodinu, ale záhy rozbije násilí, které je ve velkoměstě na denním pořádku. Tamilský tygr tak znovu musí použít své válečnické instinkty, aby ochránil to, na čem mu záleží. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (47)
Poměrně silné a nečernobílé drama. Diváka to dokáže namotat neokoukanou a syrovou sondou do života migranta, dává mu zakusit (nebo spíš voyeursky sledovat) zmatení a obtíže s jazykovou i kulturní bariérou, pomalu si k té rodině pochybných existencí nacházet vztah a celý film pak trnout napětím kdy se jim to křehké cosi, co by málokdo z nás byl ochoten a schopen nazvat domovem, rozpadne pod rukama (protože na tomhle sídlišti to happyendem nevoní). ()
Tak jsem se opět po nějàkém čase podíval na festivalový snímek, tentokrát v rámci festivalu francouzského filmu. A co k němu napsat? Myslím že se shodnu z ostatními na tom, že se jedná o velice kvalitní snímek, kterému ale svoji obrovskou naivitou, podrazí v samém závěru nohy, ten neskutečně absurdní konec! Na Srí Lance by možná asi desetinásobná vražda prošla kde komu, tohle byla ale Francie.... :-( ()
Brilantný snímok, ocenený Zlatou palmou z minuloročného francúzskeho festivalu v Cannes, za najlepšiu réžiu, je aktuálnou výpoveďou, súčasnej problematiky, spočívajúcej v migrácii i ilegálnych prisťahovalcov, tu sa jedná o 3. člennú skupinu, muž, žena a dieťa, ktorí odchádzajú zo Srí Lanky do Francúzska, do parížskej štvrti - Le pré, čo je niečo na spôsob - sídliska, kde podmienky diktujú miestne gangy, pričom - prisťahovalec, hlavná postava, Dheepan, je bývalý vojak, ktorý sa zapletie do konfliktov s týmito nebezpečnými výtržníkmi, ktorých nikto nekontroluje, a tak si strieľajú, ako sa im zapáči, guľky svištia takou intenzívnou silou, že ich cítim i ja, vo svojej obývačke ! Snažia sa začleniť do komunity, dieťa chodí do školy, žena chodí pracovať, ako opatrovateľka, zatiaľ, čo muž - upratuje komunikácie a budovy, takto ho onedlho začnú mladí fagani nenávidieť, že prichádza surové, sugestívne, autentické, hororové - finále, ktoré mi vyrazilo dych ! Režisér, Jacques Audiard, ma už zaujal svojim Prorokom, teraz, živo sprostredkuje nálady a pocity - nezvaných, t.j - IMIGRANTOV, ktorí sa pokúšajú začleniť do kolektívu, začať nový a zmysluplnejší život, ale, koľkokrát, to nie je možné... Samotný záver, je pre mňa - nevídaným úkazom, čo sa mohlo a nemuselo stať... ? Pre mňa osobne, ide o mimoriadne depresívny a nebezpečný film, ktorý mi robil problémy, nie je to pre každého - zainteresovaného jedinca. ()
Audiard je pochopitelně zručný filmař a dokazuje to na mnoha místech, ale jinak Dheepan připomíná torzo složené ze spousty naléhavých humanistických témat, které jsou jen tak načrtnuté, aniž by se s nimi soustavněji pracovalo. Film se proto zhruba v polovině rozpadá v dost podivných motivacích a emočních zvratech. Finále je sice evokací Taxikáře, ale působí spíš jako frustrovaný tamilský Rambo z předměstí Paříže. Přijde mi to jako bezradný pokus o komentář k současné geopolitice, který hraje na tu nejdostupnější strunu. Navíc se na filmu podepisuje fakt, že byl dokončován silně pod tlakem - působí to dojmem, jako by v něm určité části chyběly. Zlatá palma v konkurenci Assassina a Saulova syna z mého pohledu čistě politické rozhodnutí. [Cannes 2015] ()
Zprvu se mi do francouzského filmu o uprchlících ani moc nechtělo, protože jsem se obávala nějaké přehnaně korektní, přikrášlené oficiální verze přistěhovaleckého problému, což se naštěstí nakonec nekonalo. A při přehlcenosti tématu v médiích i všude kolem jsem ráda, že se to vyhnulo i opačné kontroverzi (hlavní aktéři nejsou muslimové), politice (Dheepan je válečný uprchlík, ale jeho předešlý život bojovníka se příliš nerozpatlává), či rasové otázce ( vůdce panelákového gangu je sice běloch jak vyšitý, ale mezi jeho lidmi se nacházejí i černoši). Zůstává tak civilní, patosu zbavený příběh tří navzájem si cizích lidí, kteří se vlivem okolností musí přizpůsobit nejen, pro ně zcela neznámému prostředí (které bohužel není tak bezpečné, jak doufali), ale také navzájem sami sobě. Velkou zásluhu na kvalitě celého snímku mají především skvěle zahrané, citlivě načrtnuté charaktery, kde mě kromě Dheepana nejvíc zaujala postava jeho falešné manželky Yalini a kvůli velké fyzické podobnosti s mladým Edwardem Nortonem, také vůdce gangu. Co se týká toho konce, nechci spoilerovat, ale také mi to díky některým indiciím přišlo spíš jako utopická Dheepanova vize, než skutečný závěr, ale kdo ví. Docela bych v tomto případě ráda znala vyjádření režiséra. ()
Galerie (29)
Photo © Cannes Film Festival
Zajímavosti (2)
- Natáčanie filmu prebiehalo na juhovýchode Indie, v štáte Tamilnádu, vo francúzskej metropole Paríž, a tiež vo Veľkej Británii. (MikaelSVK)
Reklama