Reklama

Reklama

Čarodějnice

  • Česko Čarodějky: Pověst z Nové Anglie (více)
Trailer 2
Horor / Mysteriózní
USA / Kanada / Velká Británie, 2015, 92 min (Alternativní 89 min)

Obsahy(1)

V polovině sedmnáctého století měli lidé blíž k přírodě, blíž k Bohu, blíž k iracionálním jevům, které dnes považujeme už jen za pohádky. Sedmičlenná rodina farmáře Williama (Ralph Ineson), která v té době žila v relativním bezpečí jedné z osad v Nové Anglii, se po vážném střetu se sousedy rozhodla kolonii opustit a vydala se dobývat americkou divočinu. Po krátkém putování se usadili v zemi nikoho, poblíž rozlehlého temného lesa, o němž by leckterá citlivá povaha řekla, že působí zlověstně. Neblahé tušení členů farmářovy rodiny umocňuje i řada obtížně vysvětlitelných událostí, které jejich nový život provázejí, zašlou úrodou počínaje a podivným chováním domácího zvířectva konče. Vrcholem série katastrof je pak zmizení farmářova nejmladšího syna přímo před očima nejstarší dcery Tomassin (Anya Taylor-Joy), která ho měla hlídat. V atmosféře všudypřítomné paranoie plynoucí z dalších podivných událostí dochází k postupnému rozkladu rodiny, Tomassin je jednomyslně označena za viníka všech neštěstí a obviněna z čarodějnictví, ačkoliv je to paradoxně právě ona, kdo si ještě zachovává alespoň zdání zdravého rozumu. A to, co se skrývá v temném lese a doposud bylo jen v roli pouhého pozorovatele, se rozhodne udeřit. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (824)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

ani nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl tak přesný, tak výstižný film, kde logika vývoje ve vzájemně neodlučitelných rovinách světské i duchovní ani na okamžik nezaváhá a vymezuje děsivě jednosměrnou cestu ke znepokojivému cíli jasně determinovanému ve vůbec první scéně prvním hříchem. nejen vzhledem k ohromující autenticitě při vystižení dobové mentality, k dokonale cílevědomému zpracování, které mi z nějakého důvodu připomnělo přísnou soustředěnost režie Michaela Hanekeho, a velmi výstižnému, uváženému a uvědomělému uchopení nadpřirozeného elementu, ale především zmíněnou determinovaností v logice pevného řetězce událostí budil film takovou hrůzu a plně si zasloužil zařazení do kategorie "hororu". bojím se, že přesně takto se věci měly a mají. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Nie je ľahké vstať do pochmúrneho dňa.“ Keď v r. 2015 priletela Čarodejnica, sprevádzala ju povesť hororovej udalosti a jedného z najvýraznejších hororov (minimálne) dotyčného roka. Moje očakávania preto neboli malé. Dvojnásobne po tom, ako ma z trailerov a fotiek oslovila prekrásne pochmúrna vizuálna stránka. Temné, jesenno-zimné hlboké lesy, na ich kraji malý statok a v lese možno áno možno nie žije čarodejnica. K tomu viacero drsných motívov ako temné 17. storočie, osídľovanie divokej prírody prvými kolonizátormi alebo poverčivosť a strach voči vyšším mocnostiam, v ktorých existenciu sa vtedy bežne verilo. Stupeň tešingu ešte stúpol. Výsledkom som bol však bohužiaľ do značnej miery sklamaný. Na rozdiel od niektorých tunajších komentátorov si nemyslím, že by nešlo o horor. Naopak, je to ukážkový, dalo by sa povedať čistý horor. Je jasné, že sa od prvých minút v lese deje niečo nadprirodzené, že nejde o predstavu postavy, ani o nič podobné. Mnohé veci z toho dokonca priamo vidíme, síce krátko, ale vidíme (čarodejnica a bábätko, čarodejnica vo svojej lesnej chyži, sabat). Nechápem, ako niekto môže tvrdiť, že si to celé len predstavovala hrdinka. Kto chce Satana vidieť v plnej kráse, nech si pozrie schwarzeneggerovku Koniec dní, tam si ho užije dosýta. Ja niečo také nepotrebujem, čiže v tomto ohľade som si Čarodejnicu užil. Akurát proste si niektorí diváci odvykli od tohto typu strašenia a obávam sa, či nepatrím k nim. Odvykli sme si od strašenia mrazivého, pomalého, nebezpečného, zákerného, rafinovaného a na prvý pohľad nenápadného. Strašenia, ktoré vzniká z tu viac, tu menej nápadných náznakov (a nie z toho, že by hororové veci boli explicitne ukázané). Príbeh je jednoduchý, ale nie priamočiary a mnohé veci si budete musieť domyslieť, nič sa nedá robiť. Čarodejnica neobsahuje žiadne gore, ani ľakačky, keď v hrobovom tichu zvrieskne hudba. To je v poriadku. Napriek tomu ma snímka neoslovila. V r. 2018 som si ju pozrel ešte raz a stále mi pripadala preceňovaná, ale zas uznávam, že aj veľmi inšpiratívna. Atmosféra je úžasne nenormálna (napriek tomu mi lesy v Záhade Blair Witch pripadali desivejšie). Neľudská hudba, ponuré hory, ponurí ľudia v čele s ponurými scary dvojčatami, extrémisticky ponurý kozel, ponuré modlitby, ponuré náznaky čohosi príšerne zlovestného, čo sa vás nielenže nebojí, ale naopak: dokonca to vyložene čaká na prvú príležitosť, aby vás to zabilo. Sychravé dni sú nanič, ale to je ešte pohodička. Najhoršie zvyknú bývať noci tlačiace sa na statok zo všetkých strán,. Noci pred ktorými sú postavy bezmocné. noci, počas ktorých hrdinovia tušia, že do nášho sveta prichádza čosi zlé. Ale je to vôbec náš svet? Alebo skôr ich? Treba uznanlivo prikývnuť hlavou: atmosféra je skutočne celistvá, nepríjemná, intenzívna, silná. Autentická. K tomu hustoprísne scény (Čierny Filip, posledná scéna). Ale žiaľ tiež nezaujímavé postavy, možno až príliš pomalé tempo a v neposlednom rade scenár, ktorý mi pripadal nudný. Veľké množstvo náboženských rečí chápem, vtedy bola skrátka taká doba, ale to ešte neznamená, že ma bavili. Za mínus označujem aj miestami čudné správanie postáv. V  lese sa mi stratia deti. Čo urobím? Stojím X hodín na jeho okraji a volám ich mená...? Plus nejasné niektoré pasáže (čo urobila čarodejnica s bábätkom?). () (méně) (více)

Reklama

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

I když vidím v Čarodějnici dostatek nevyužitýho potenciálu co se do rozsahu příběhu týče, především pak do jeho zakončení, i tak je to pravděpodobně v rámci obsaženého nejlepší natočený film čistě o čarodejnictví. Periskop do doby osidlování Ameriky je bezchybný, beznaděj a černoprdelnický potrefení dané doby je za nehty zalízající. Znalec storek o Salemu a dalších si musí u tohoto vyloženě vrnět blahem. Absentující úvod bych i oželel, fajn, ovšem dost mě mrzí, že film nebyl ještě o půl hodinky delší, přičemž nefinišoval ve smyslu svaté inkvizice. Ne že bych byl nějaký svatouškovský fanatik, ale mentální a náboženské rozpoložení postav k nečemu podobnému nejen že nebránilo, ale dějový vývoj až do úplného finále k tomu vyloženě vybízel. Minispoiler: Takže být místo závěrečnýho táboráku (nebo i po něm) ještě trocha toho správnýho institucionálního křivdění za pomoci palečnic a dalších rozžhavených hraček, mohl vzniknout ultimátní čarodějnickej masterpiece, o kterým by si už žádný blázen nedovolil spekulovat, jestli Čarodějnice je, nebo není hororem. Konec minispoileru A stejně jako ostatní závěrem dodám, že toto není mainstream pro každého, takže když se pokusím to přiblížit tématicky nebo formou, zjistíte, že to třeba ani vlastně vidět nechcete. Za mě 90%. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Vnitřní důslednost theologie, vnitřní účelnost pověry a Boblig měl nakonec přece jen pravdu. Theologie, zvláště protestantská, se jako každá věda vyznačuje vnitřní důsledností, což ji ovšem vzhledem k jejímu předmětu vede do takřka neřešitelných rozporů, jejichž praktickou stránku můžeme vidět i v tomto filmu (rozhovor otce se synem). Podle konkrétního řešení těchto rozporů pak vznikají různé kuriózně vyhlížející způsoby zbožnosti, prožívání i životní praxe, v nichž se důslednost mění v rigiditu a z nichž jeden obzvláště důsledný právě The Witch přibližuje. Pověra se (narozdíl od theologie) nevyznačuje důsledností, nýbrž vnitřní účelností, což opět The Witch jemně dokládá nejedným náznakem. Nejdůležitější na celém filmu je ale nejspíš koexistence theologie a pověry s realitou, což je zde přítomno v několika vrstvách. Pro diváka, který očekává, že sledováním tohoto filmu vstupuje do světa žánru "horror", v němž samozřejmě existují jakékoli entity včetně čarodějinic, bude to film možná hezký, působivý a mistrně naročený, nicméně plochý ve srovnání s rozměrností, jaká se nabízí divákovi, který ho vnímá především jako historickou črtu a trvá na tom, že čarodějnice neexistují. Nejsmutnější je ovšem divák typu pomo, který "si nemože nájsť cestu k postavám zmagoreným vierou". Diváky, kteří si cestu najít mohou, resp. ji ani hledat nemusejí, odkazuji na pěkné doporučení Eodeona. Poznamenávám, že The Witch je jediný film, o němž vím, že je mnohem hezčí, když ho sledujete v horší obrazové kvalitě (srov. různé možnosti na Ulozto). ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Čarodějnice působí jako film z jiné planety, nebo lépe řečeno, jako sdělovací médium ze zcela jiné doby. Přijímá sice současné žánrové kvóty a povrchové napětí čerpá z oblíbeného vzorce skupinka lidí - chata - okolní les - nadpřirozené zlo, ale vnitřně se ostře vymezuje tomu, co pokládáme v moderním hororu za běžné a tedy vlastně správné. Dění není orientováno na pravou podstatu a charakter zla, nýbrž na psychiku a chování jeho obětí, což ruku v ruce s jejich náboženským fanatismem rozprostírá už tak děsivou hrozbu i do jejich vlastních řad a divák si nemůže být jist, kdo je ještě oběť a kdo lovec (jak nám říká už scéna se psem a králíkem). Je pravda, že s podobně iracionálními postavami se těžko sympatizuje, ale ona důkladná práce s navozením dobovosti, tehdejších životních řádů i samotnou starobylou angličtinou přímo drtivě navyšuje naturalismus a autenticitu, takže se skutečně cítíme jako v (jiné) realitě, přestože je nám již na začátku sděleno, že příběh vychází ze staré lidové báchorky. A jestliže tato snaha o přidanou historickou hodnotu trochu ubližuje očekávanému hororovému obsahu, formální stránka je bezchybná. Náhlé střihy sladěné s hrůzu nahánějící nemelodickou hudbou utnou scénu přesně v jejím vrcholném okamžiku, takže její efekt nemůže zeslábnout, prostředí je zásluhou pomalých kamerových jízd a pečlivě inscenovaných záběrů využito famózně a žádný obraz nepůsobí lacině ani předvídatelně. Nejsme násilím nuceni, abychom se báli, jak to známe u dnešních "lekačkových" duchařin, ale strach je všudypřítomný a neodbytný. Zkrátka jiný, poctivější a lepší horor... 80% ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Film byl inspirován mnoha lidovými pověstmi, pohádkami a dobovými zápisy vztahujícími se k čarodějnictví, včetně deníků a soudních záznamů. Značná část dialogu pochází přímo z těchto zdrojů. (J.F.B.)
  • Slová, ktoré možno počuť v závere filmu na čarodejníckom sabate, sú v jazyku, ktorým podľa mystikov hovoria anjeli a démoni. Zariekanie použité vo filme pochádza z verzie, ktorá je uverejnená v Satanskej biblii od Antona LaVeya. Režisér neskôr ironicky poznamenal, že niektoré slová pre istotu vynechali či trochu pozmenili, aby nevyvolali nejakú temnú entitu. (Avathar)

Související novinky

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

25.08.2021

Herečka Anya Taylor-Joy (Dámský gambit) si velmi oblíbila spolupráci s režisérem Robertem Eggersem. Do Hollywoodu ostatně prorazila díky filmu Čarodějnice, teď se ale objeví i v jeho vikingské… (více)

Nicole Kidman mezi vikingy

Nicole Kidman mezi vikingy

07.11.2020

Režisér a scenárista Robert Eggers už si stihl udělat svými dvěma posledními snímky Čarodějnice a Maják celkem silné jméno. Nyní tvůrce chystá na příští rok revenge thriller o vikinzích, do kterého… (více)

Od Čarodějnice k Nosferatu

Od Čarodějnice k Nosferatu

15.08.2017

Robert Eggers si vybojoval režijní ostruhy Čarodějnicí a teď konečně oznámil svůj další film. Bude jím remake hororové klasiky Upír Nosferatu, která v roce 1922 nakopla upíří subžánr a představila… (více)

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2015

V letošním přehledu nej filmů, které viděli naši top uživatelé v roce 2015, jsme dali prostor i filmům s jiným rokem výroby/uvedení než 2015. Anketu vyhrál postapokalyptický akčňák Šílený Max:… (více)

Reklama

Reklama