Reklama

Reklama

Čarodějnice

  • Česko Čarodějky: Pověst z Nové Anglie (více)
Trailer 1
Horor / Mysteriózní
USA / Kanada / Velká Británie, 2015, 92 min (Alternativní 89 min)

Obsahy(1)

V polovině sedmnáctého století měli lidé blíž k přírodě, blíž k Bohu, blíž k iracionálním jevům, které dnes považujeme už jen za pohádky. Sedmičlenná rodina farmáře Williama (Ralph Ineson), která v té době žila v relativním bezpečí jedné z osad v Nové Anglii, se po vážném střetu se sousedy rozhodla kolonii opustit a vydala se dobývat americkou divočinu. Po krátkém putování se usadili v zemi nikoho, poblíž rozlehlého temného lesa, o němž by leckterá citlivá povaha řekla, že působí zlověstně. Neblahé tušení členů farmářovy rodiny umocňuje i řada obtížně vysvětlitelných událostí, které jejich nový život provázejí, zašlou úrodou počínaje a podivným chováním domácího zvířectva konče. Vrcholem série katastrof je pak zmizení farmářova nejmladšího syna přímo před očima nejstarší dcery Tomassin (Anya Taylor-Joy), která ho měla hlídat. V atmosféře všudypřítomné paranoie plynoucí z dalších podivných událostí dochází k postupnému rozkladu rodiny, Tomassin je jednomyslně označena za viníka všech neštěstí a obviněna z čarodějnictví, ačkoliv je to paradoxně právě ona, kdo si ještě zachovává alespoň zdání zdravého rozumu. A to, co se skrývá v temném lese a doposud bylo jen v roli pouhého pozorovatele, se rozhodne udeřit. (CinemArt)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (823)

Shakers 

všechny recenze uživatele

Takýchto filmov nie je veľa, o to viac si ho cením, ale nemôžem poprieť, že som s neho trošku sklamaný. Hneď od úvodu som sadol na lep príbehu aj postavám, kde dobová atmosféra, atmosféra lesa, osady a čarodejníc je cítiť. Bol som zvedavý čo bude ďalej a hladný po ďalších hororových pomrknutiach po čarodejniciach, ibaže toto som už nedostal. Ostali sme doma na zadku, v osade, kde sa o všetkom rozhodlo dosť nezáživne. Čakal som viac odhalení alebo lakačiek, ale nič s toho sa nekonalo. Tak či tak sa ale jedna o celkom dobrý film. Obľúbený soundtrack: Isle of Wight. 70% - 3* ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Čarodějnice je návratem k základům žánru, jehož filmová podoba vykrystalizovala ve 30. letech minulého století, tedy návratem k pečlivé práci s atmosférou. Můžeme sledovat postupné znejistění a ztrátu opor formujících duchovní a fyzický svět přistěhovalců do Nového světa v 17. století. Strádání vede až k rozpadu rodiny, již máme tendenci považovat za základní stavební kámen společnosti. V oné době byla nejdůležitější komunita. Mimo ni existovalo jen živoření a z dlouhodobého hlediska nulová šance na přežití v divočině. Klíčová pro snímek je už úvodní scéna vyobcování z lůna církve a komunity, tedy nejkrutější možný trest, tvrdší než trest smrti. To, co následuje, je logický pád do temnoty a zmaru. Tak, jako jsou šamanské kouzelnické rituály realitou kmenových přírodních kultur, jsou čarodějnice realitou pověrami a náboženstvím formovaných lidí raného novověku. Střet pobožnosti, jejíž hloubku si sekularizovaní Evropané zkažení vědou a moderními technologiemi neumí představit, se svobodomyslností a hedónismem vyznavačů hříchu, je právě tím, co činí snímek tak působivým. Čarodějnice není efektní a draze udělaný film, je ale precizně natočený se znalostí tématu a vědomím, čeho chce filmař docílit, v neposlední řadě se vyznačuje vytříbeným smyslem pro detail. Část popkornově laděných diváků se patrně bude cítit o některé kejkle ochuzená, pro mě je ale snímek ukázkovým příkladem, jak má vypadat horor a kdyby si Eggers v závěru odpustil příliš jednoznačný výklad událostí, mohlo to být za nejvyšší sazbu. Celkový dojem: 85 %. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Nie je ľahké vstať do pochmúrneho dňa.“ Keď v r. 2015 priletela Čarodejnica, sprevádzala ju povesť hororovej udalosti a jedného z najvýraznejších hororov (minimálne) dotyčného roka. Moje očakávania preto neboli malé. Dvojnásobne po tom, ako ma z trailerov a fotiek oslovila prekrásne pochmúrna vizuálna stránka. Temné, jesenno-zimné hlboké lesy, na ich kraji malý statok a v lese možno áno možno nie žije čarodejnica. K tomu viacero drsných motívov ako temné 17. storočie, osídľovanie divokej prírody prvými kolonizátormi alebo poverčivosť a strach voči vyšším mocnostiam, v ktorých existenciu sa vtedy bežne verilo. Stupeň tešingu ešte stúpol. Výsledkom som bol však bohužiaľ do značnej miery sklamaný. Na rozdiel od niektorých tunajších komentátorov si nemyslím, že by nešlo o horor. Naopak, je to ukážkový, dalo by sa povedať čistý horor. Je jasné, že sa od prvých minút v lese deje niečo nadprirodzené, že nejde o predstavu postavy, ani o nič podobné. Mnohé veci z toho dokonca priamo vidíme, síce krátko, ale vidíme (čarodejnica a bábätko, čarodejnica vo svojej lesnej chyži, sabat). Nechápem, ako niekto môže tvrdiť, že si to celé len predstavovala hrdinka. Kto chce Satana vidieť v plnej kráse, nech si pozrie schwarzeneggerovku Koniec dní, tam si ho užije dosýta. Ja niečo také nepotrebujem, čiže v tomto ohľade som si Čarodejnicu užil. Akurát proste si niektorí diváci odvykli od tohto typu strašenia a obávam sa, či nepatrím k nim. Odvykli sme si od strašenia mrazivého, pomalého, nebezpečného, zákerného, rafinovaného a na prvý pohľad nenápadného. Strašenia, ktoré vzniká z tu viac, tu menej nápadných náznakov (a nie z toho, že by hororové veci boli explicitne ukázané). Príbeh je jednoduchý, ale nie priamočiary a mnohé veci si budete musieť domyslieť, nič sa nedá robiť. Čarodejnica neobsahuje žiadne gore, ani ľakačky, keď v hrobovom tichu zvrieskne hudba. To je v poriadku. Napriek tomu ma snímka neoslovila. V r. 2018 som si ju pozrel ešte raz a stále mi pripadala preceňovaná, ale zas uznávam, že aj veľmi inšpiratívna. Atmosféra je úžasne nenormálna (napriek tomu mi lesy v Záhade Blair Witch pripadali desivejšie). Neľudská hudba, ponuré hory, ponurí ľudia v čele s ponurými scary dvojčatami, extrémisticky ponurý kozel, ponuré modlitby, ponuré náznaky čohosi príšerne zlovestného, čo sa vás nielenže nebojí, ale naopak: dokonca to vyložene čaká na prvú príležitosť, aby vás to zabilo. Sychravé dni sú nanič, ale to je ešte pohodička. Najhoršie zvyknú bývať noci tlačiace sa na statok zo všetkých strán,. Noci pred ktorými sú postavy bezmocné. noci, počas ktorých hrdinovia tušia, že do nášho sveta prichádza čosi zlé. Ale je to vôbec náš svet? Alebo skôr ich? Treba uznanlivo prikývnuť hlavou: atmosféra je skutočne celistvá, nepríjemná, intenzívna, silná. Autentická. K tomu hustoprísne scény (Čierny Filip, posledná scéna). Ale žiaľ tiež nezaujímavé postavy, možno až príliš pomalé tempo a v neposlednom rade scenár, ktorý mi pripadal nudný. Veľké množstvo náboženských rečí chápem, vtedy bola skrátka taká doba, ale to ešte neznamená, že ma bavili. Za mínus označujem aj miestami čudné správanie postáv. V  lese sa mi stratia deti. Čo urobím? Stojím X hodín na jeho okraji a volám ich mená...? Plus nejasné niektoré pasáže (čo urobila čarodejnica s bábätkom?). () (méně) (více)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Čarodějnice se může pochlubit naprosto skvěle vystavěnou atmosférou, která na člověka dýchne od samého počátku snímku a vtáhne ho nejen do děje, ale i do samotného prostředí, v němž se odehrává. Neznámé herecké tváře dodávají na autentičnosti a první polovina je opravdu parádní hororovou podívanou v duchu těch nejlepších tradic, kdy se bojíme nejvíce toho, co nevidíme, nemůžeme uchopit a poznat. Tvůrci nám čarodějnici odhalují v krátkých záblescích, což ještě umocňuje děsivost onoho výjevu. V pasážích, kdy se na scéně odehrává poklidný a těžký život rodiny, můžeme stejně pociťovat jakousi zlověstnou přítomnost zlých sil. Také každý zdlouhavý záběr na les, kterým je obydlí hlavních hrdinů obklopeno, má značně znepokojující nádech. Samotný závěr byl v mnohém trochu přes čáru a mohl leckomu pokazit jinak výborný dojem, ovšem já s ním neměl větší problémy. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

(50th KVIFF) Ač fanoušek hororu, nezařazuju většinou žánrové filmy na špici různých žebříčků, protože současný horor nedosahuje zpravidla takových kvalit, rozpočtů a myšlenkových podhoubí, aby mohl soutěžit s filmy jiných žánrů. The Witch je pro mě nicméně opravdu jeden ze tří nejlepších, ne-li vůbec nejlepší film padesátého karlovarského filmového festivalu, ačkoli možná úplně neodpovídá tomu, co někteří nalití diváci čekají od filmu z půlnoční sekce. Takhle dokonale režijně zvládnutý horor se totiž vidí jednou za uherský rok. The Witch není zábava - je to temný, děsivý, depresivní film. Absolutně přesvědčivé prostředí Nové Anglie sedmnáctého století, postavy i jejich jazyk, respektive témata o kterých se baví. A až hmatatelný strach z neznáma ukrytého v lesích, z čarodějnice, pomocnice ďábla, která ústřední rodinu ohrožuje a svádí ji do šílenství. Eggers čarodějnici ukazuje velmi zřídka, ale když už ji v krátkých, ale působivých prostřizích ukáže, tak to stojí za to. Fuj. Mnohem víc se zabývá otcem, matkou, dcerou a synem. Zobrazuje, jak střet s nadpřirozenem poznamenal jejich vztahy, jak se mezi ně vkrádá nejistota a podezřívavost. Záběr na rozrušeného otce, jak uprostřed noci štípá dřevo, je díky Eggersovu mistrovství podobně děsivý a nepříjemný, jako záběr na čarodějnici provádějící rituál s bezbranným batoletem. Při scéně uzdravování Caleba jsem se vyloženě vynervovaně vrtěl v sedačce a po zádech mi šel mráz. Film naštěstí na rozdíl od mnoha jiných hororů neklopýtne ani v závěru, jeho finále je zcela uspokojivé. Po projekci mi došlo, že takovýhle hororový film jsem chtěl vždycky vidět, ačkoli jsem si to ani neuvědomoval. 100 % ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Timeline: Film byl částečně natočen podle režisérovy dětské fascinace čarodějnicemi. Producenti horečně spolupracovali s anglickými a americkými muzei. Eggers chtěl film natočit přímo v Nové Anglii, ale kvůli vysokým daním se musel přesunout do Kanady. Režisér však dlouho nemohl najít lesní prostředí, které by příběhu vyhovovalo, a tak se se štábem museli přesunout hluboko do divočiny. Nakonec našli lokaci poblíž osady Kiosk v Ontariu. Čarodějnice si odbyla premiéru 27. ledna 2015 na filmovém festivalu Sundance. Film byl následně promítán na filmovém festivalu v Torontu. Společnosti A24 a DirecTV Cinema zakoupily práva na distribuci. V kinech se film objevil 19. února 2016. (Hal_Moore)
  • Film sa odohráva v roku 1630. (figliar)
  • Rodina na jaře vyrazí z osady do nového domova. Na vůz, kterým cestují, se vejde sotva základní vybavení domácnosti, včetně zvířectva. Na novém místě začínají od nuly, matka se musí starat o novorozeného Sama, na všechny ostatní práce zbývá otec se starší dcerou a synem. Kdo jim tedy postavil novou farmu, se střechou pokrytou slaměnými došky (odpad z první úrody kukuřice stále leží na poli), se stěnami pokrytými dřevěnými šindeli (otec má k dispozici jen sekyru), s patrovou úpravou a nábytkem uvnitř, dokonce se stájí pro koně a chlívkem pro kozy?! Peníze na řemeslníky určitě neměli, otec musel prodat rodinný poklad, aby si mohl pořídit pušku, navíc dcera o něm říká, že nic neumí, jenom štípat dřevo. (heavy66)

Související novinky

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

25.08.2021

Herečka Anya Taylor-Joy (Dámský gambit) si velmi oblíbila spolupráci s režisérem Robertem Eggersem. Do Hollywoodu ostatně prorazila díky filmu Čarodějnice, teď se ale objeví i v jeho vikingské… (více)

Nicole Kidman mezi vikingy

Nicole Kidman mezi vikingy

07.11.2020

Režisér a scenárista Robert Eggers už si stihl udělat svými dvěma posledními snímky Čarodějnice a Maják celkem silné jméno. Nyní tvůrce chystá na příští rok revenge thriller o vikinzích, do kterého… (více)

Od Čarodějnice k Nosferatu

Od Čarodějnice k Nosferatu

15.08.2017

Robert Eggers si vybojoval režijní ostruhy Čarodějnicí a teď konečně oznámil svůj další film. Bude jím remake hororové klasiky Upír Nosferatu, která v roce 1922 nakopla upíří subžánr a představila… (více)

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2015

V letošním přehledu nej filmů, které viděli naši top uživatelé v roce 2015, jsme dali prostor i filmům s jiným rokem výroby/uvedení než 2015. Anketu vyhrál postapokalyptický akčňák Šílený Max:… (více)

Reklama

Reklama