VOD (1)
Obsahy(1)
Old Shatterhand, cizinec pro Indiány a zároveň i cizinec pro vlastní, tedy cizinec z „povolání“, poskytl Dušanu Hanákovi bod, ze kterého se může jakoby očima cizince dívat na společnost, ve které vládne veliký rudý bratr. A z tohoto pohledu společnost vypadá skutečně bizarně, přičemž tato bizarnost zůstává pro rudokožce neviděna. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (24)
Dnešní společnost není méně bizarnější než ta dřívější, protože ať člověk žije v jakékoli době, a tak se projevuje tak, že je ji možno snímat jen okem kamery a udělat z ní "pohled ptačího okaů, natáčet vše bez komentáře, jen jako útržky dění, projevů homo sapiens, tak žádný stát nedopadne dobře. Snadno se odsuzuje společnost a poměry minulé, ale současně je třeba vidět i ty současné, které jsou rovněž drsné a nelichotivé. Co je měnící se a nestálé, tak je atmosféra v jednotlivých zemích, a tedy i kulturách, a právě i tenhle krátký dokument je svědectvím o době a životě. Víc ani dokument nemůže přinášet. ()
Skvělý společensko-kritický dokument, který využívá v zásadě pouze záběrů podbarvených budovatelskými songy. Tím se do filmu dostává ironicky humorný spodní proud. Hanák ve své mozaice pořizuje jak běžné provozní záběry (lustrování na celnici, polonahá cikáňata...), tak i aranžované scény, jako byl výborný highlight s kamenem uprostřed silnice. Patrně nejlepší moment je ale kontrapunkt dělníků ve výkopu za doprovodu "Už trúbili, tak nezabudnite, večer sa zídeme na univerzite". ()
Bez komentáře:-) Bída, děs a utrpení:-) Sarkasicko-satirický snímek, vtipný dnes, vtipný určitě i tenkrát, státní moc však byla zřejmě jiného názoru...... Dobře do sebe zapadala ale i třeba hudba s kontrapunktem obrazu. Malá dotěrná somrující cikáňata mi zas třeba připomněli příhodu asi dvacet let starou, když jsme vlakem přejížděli přes Rumunsko...To byl také zážitek na celý život..ps: “Film byl a je uváděn jako předfilm snímku Obrazy starého světa” ()
Dal by som ruku do ohňa zato, že okolo kameňa sa prešiel a s úsmevom naňho civel aj Stano Dančiak. Veľmi vtipný kontrapunktický prístup použitia obrazu a zvuku. Najmä pri pobehovaní malých cigánčat za doprovodu zvukov z westernovej prestrelky s indiánmi. Iba že tými spoločensky zaostalejšími sme boli v komunizme v rámci Európy my všetci. ()
Výrazově neobyčejně mnohotvárný Hanákův krátkometrážní úvod do středoevropské kolonizace nevybíravě exponuje nejrozmanitější domácí stereotypy a v kontextu komunikace s cizinci vytýká zvláště takové, které brání konzervativnímu, usedlému, zavíčkovanému životnímu způsobu otevřít se nejen cizím kulturním vzorům, ale i druhému jako takovému. Slovensko, řešící jak se nejlépe a nejméně namáhavě prodat, zde příznačně vyvstává jako jakési primitivní zřízení, cosi mezi přírodním národem a západovýchodní civilizací: od prvního k druhému je orientuje pokročilá sebestřednost a konzumerismus – a od druhého k prvnímu latentní ospalost. ()
Galerie (1)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (1)
- Vo filme sa hovorí slovensky, česky, anglicky, rusky, francúzsky a taliansky. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
Reklama