Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (304)
Tohle mi prislo jak takova parodie na rusko, ruskou literaturu atd. A i kdyz to je paradni komedie, rozhodne bych nerek, ze se jedna o Allenuv nejlepsi nebo nejvtipnejsi film. Vtipu tu je sice dostatek, ale ne vzdy vyzni vtipne, hlavne ty filozoficky kecy mezi Keaton a Allenem tezi hlavne z toho, ze to je cely takovy prehnany, ale kdyz uz se to deje po nekolikaty, tak se to okouka. Nicmene pribeh je fajn, na Allena docela slusne natoceny valecny sceny a vetsina hercu skutecne vypada, jak kdyz je vytahly nekde z rusky vesnicky. Navic me potesil James Tolkan v roli Napoleona. A Woody je v roli sraba zase naprosto perfektni. ()
Tak presne takto si chcem Woodyho filmy pamätať a presne tento zobrazuje všetko 'naj', čo vlastne v základe ponúkajú. Toto bola úplná šupa, namakané hlášky odrovnávajúce diváka každú minútu boli také perfektné, že som film myšlienkami preťahoval, aby sa ešte neskončil. Na tomto sa oplatí zabaviť sa. A zatiaľ je to pre mňa najlepší Allen, z čias, keď do svojich diel ešte nepchal (niekedy zbytočný) dramatický žáner. Hĺbka vtipov nemá obdobu - "Bezvýznamnosť, nebytie, čierna prázdnota..." ''Čo vravíš?" "Nič, plánujem si budúcnosť." Perfecto. 100%. ()
Fajne, fajne by řekli Ostravaci, ale já nejsem Ostravák, takže to neřeknu, a dokonce to ani nenapíšu. Jediné, co bych si filmu troufnul vytknout je jeho stopáž. Je zbytečně krátký. Woody je zkrátka šikovný človíček a tvořit filmy prostě umí. Některé jeho hlášky je zločin vůbec překládat, protože byly vytvořeny pro angličtinu a v češtině ztrácejí velkou část svého potenciálu. Nedá se říct, že bych ze samého smíchu vymetal podlahu. Ve filmu se vyskytuje pouze takový jemný inteligentní humor, u kterého hlasitý smích nepadá v úvahu. Ovšem kouká se na to skvěle. Navíc děj je opravdu úžasný a je zasazen do velmi netradiční doby. Navíc Diane Keaton byla v době vzniku filmu opravdu kus, takže proč ty 4* vlastně nedát. Šup sem s nimi. ()
Tak abych to shrnul. Do tohoto filmu jsem šel s tím, že se určitě příjemně pobavím a zase budu žasnout nad tím, jak dokáže AMERICKÝ režisér vyplodit takové množství inteligentních narážek, vtipů, parodických okamžiků a slovních přestřelek, o hereckém stylu výše jmenovaného nemluvě. S něčím takovým jsem k filmu přistupoval. Ale přes tuto mou předpřipravenost se ukázalo, že Woody je prostě blázen a že já rád podlehnu svodům blázna. Láska a smrt je neuvěřitelná smršť úžasných gagů (vychechtaný biskup pravoslavné církve hovoří za vše), výsměchu vševědoucím filozofickým tématům, skvělých hereckých výkonů (herectví natolik podobné Audrey Hepburnové jsem od Diane Keatonové nečekal) a v neposlední řadě neskutečně kulervoucích hlášek: "Někteří lidé jsou heterosexuální, a někteří jsou bisexuální, a někteří lidé na sex vůbec nemyslejí. A z těch se pak stanou právníci." Přesně něco takového jsem myslel že uvidím, ale stejně jsem byl překvapený a místy zíral na obrazovku s připitomělým úsměvem obecního blázna. Není co dodat, není co vysvětlovat. Čistých 100%... ()
Natočit filosofující parodii na Vojnu a mír, to už chce dost fištrónu. Překvapí, že se toho zdárně ujal Allen? Vlastně ani ne, protože jak jedu jeho filmografii postupně od začátku, perfektně se mi odhaluje jak se svými předchozími filmy vypracoval až na tohle. Vypiloval své umění sociální kritiky trefně, vkusně a včas prošpikované naprostými absurdnostmi na únosnou a zábavnou míru (a že mu to v předchozích filmech tu a tam nevyšlo), zherečtil sám sebe, už to není takový slon v porcelánu a počkal si, až naplno pronikne šarm a herecký um Diane Keaton, která je v tomhle filmu obdivuhodná. A my, milovníci ruské literatury 19. století mu to sežereme i s navijákem, protože se u toho uchechtáme smíchy. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Filozofická rozprava Borise (Woody Allen) a Sonjy (Diane Keaton) o subjektivitě a objektivitě ve skutečnosti pochází z textu „Love and Death“ ruských filozofů G. I. Gurdžijeva a P. D. Uspenského. (jezurka42)
- Woody Allen při filmování v Budapešti nevěřil kvalitě tamějšího jídla natolik, že se živil jen stravou z plechovek, které si přivezl z Ameriky. Později byl jedním z mála členů štábu, kteří netrpěli úplavicí. (hot_spot)
- Když Boris (Woody Allen) sjíždí v kánoi z kopce do bojující vřavy, jsou vidět za dřevěným kolem pneumatiky, po kterých dělo skutečně jede. (Chegi)
Reklama