Reklama

Reklama

Mít a nemít

  • USA To Have and Have Not (více)
Trailer

Obsahy(1)

V tomto filmu spolu poprvé hráli Humphrey Bogart a debutující 19letá Lauren Bacallová. Životem znavený Harry Morgan v žádném případě nemá zájem pomáhat francouzským odbojářům, ale mění názor, když se svůdná kráska Marie zeptá Nemá někdo zápalku? Rozvíjí se příběh plný vášně s množstvím zápletek a duchaplného humoru. Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana režírovaný Howardem Hawksem značně připomíná Casablancu: francouzští odbojáři, bluesový klavírista (Hoogy Carmichael) a bar Martinique a nad tím vším milostný příběh v podání Bogarta a Bacallové. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (76)

Finskej 

všechny recenze uživatele

Čtu komentáře a nestačím se divit... Povězme si to trochu jinak... Srovnávat film s Casablancou za každou cenu nemá smysl – fakt, že v obou filmech hraje Humphrey Bogart, sám o sobě dostatečným důvodem není. Ani fakt, že i v Casablance dojde za války k osudovému střetnutí muže a ženy – k osudovým střetnutím mužů a žen dochází v dějinách kinematografie prakticky pořád a to většinou za dramatických okolností. Jinak by to nebyly ty správné (velko)filmy a nebylo by na co koukat. To Have and Have Not je skvělý právě proto, že a) není tak „dokonalý“ jako slavnější Casablanca (jejíž dokonalost je pro mě osobně spíš méně uvěřitelná) a b) místo poněkud nyvé Bergmanové nastoupila živější, duchaplnější a příjemným humorem sršící Lauren Bacallová (který trouba dokázal napsat, že by uvítal někoho „hezčího“? ať si pořídí brýle, pro pět ran, tak krásná a hlavně osobitá ženská se vidí jen málokdy), mezi níž a Bogartem to zajiskřilo nejen na plátně v rámci rolí, ale i ve skutečnosti, následkem čehož jedna z nejslavnějších dvojic filmových hvězd všech dob. Patrně proto je také celý film tak vynikající – jiskří to skutečně, doopravdy a se vší parádou. Příběh ve své podstatě je poněkud sentimentální, ale to je Casablanca taky. A ještě ledacos. Ono se všeobecně vyplatí shlédnout všechny filmy dua Bacall – Bogart (tj. To Have and Have Not, The Big Sleep, Dark Passage a Key Largo) a člověk pochopí, jaký vztah ti dva museli mít a jak neuvěřitelnou femme fatale Bacallová již od útlého mládí byla. A je velkým požitkem pak na filmovém plátně sledovat postavy obou protagonistů a jejich na reálném základě postavené vztahy... Asi něco jako Katharine Hepburn a Spencer Tracy. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Přišlo někomu stejně jako mě, že jde o nepřímé pokračování Casablanci? Prostě si nemohu pomoci. Jiná, i když poměrně podobná žena. Stejná tvář hrdiny a podobné zvyky. Vše v podobném prostředí a atmosféře. Ať tak či onak, film není špatný, ale i ke kvalitám "casi" mu něco chybí. Dvojice Bogart + Bacall se příjemně doplňují, ale raději bych po boku Humphreye viděl jiný typ ženy (trochu krásnější aspoň). Howard Hawks je skvělý režisér, který prakticky neumí točit špatné snímky, ale někdy by mu měl scénář pomoci trochu zhustit příběh a děj, protože i přes poměrně krátkou délku se ve filmu neděje nic převratného. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Skoro až nedůstojná variace (resp. kopie) na Casablancu. Ovšem paradoxně na mě tento snímek zapůsobil mnohem lépe. Možná proto, že kolem něj není taková aura "dokonalosti" a zcela jistě z důvodu, že ústřední dvojice má v mých očích uvěřitelnější vztah. Příjemný snímek, který nepřináší nic nového, ale po jehož dokoukání rozhodně nebudete času u něj stráveného litovat. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu si Humphrey Bogart poprvé jako se svoji filmovou partnertkou zahrál s debutantantkou Lauren Bacallovou, kterou objevil režisér Howard Hawks. Během natáčení mezi nimi přeskočila jiskra a vše skončilo až svatbou. Scénaristé William Faulkner a Jules Furthman tu zpracovali Hemingwayovu předlohu velice, velice volně, mnoho společného tu naproti tomu můžeme najít s předcházejícím úspěšným filmem Casablanca. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Bogart ve válečném ohrožení a v opojení ženským půvabem ničí charizmatem a pohotovostí všechny protivníky v dohledu. Do casablancovského kouzla tu ale chybí konzistentnost, nadčasovost a ona téměř hmatatelná osudovost. Lauren Bacall může být jak chce krásná, ale můj prototyp osudové ženy to zkrátka není. Naopak, její Marie příběhem jenom proplouvá a i přes neodolatelnou krásu zůstává lehce zmatenou a otrlou dívkou, která si svým chováním Bogartovu pozornost snad ani nezaslouží. Jejich vztah navíc nemá šanci rozkvést, protože se odehrává až ve druhém plánu za válečnou linií, která ale, i přesto, že zabere mnohem více času, klouže jen opatrně po povrchu. Všechno se děje podle strojených komplikací a to od prvního zádrhelu až hezky k tomu poslednímu. A i když se na film díky hlavní dvojici (na které to jiskření, které se projevilo i v reálu, je vidět v každém políčku) dívá moc příjemně, je Hawksův snímek jenom pomíjivou nostalgickou vzpomínkou. A tu stojí za to Mít, ale příště snad už někde jinde. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Nebyl by to pořádný listopad bez alespoň jednoho Bogarta, nicméně tady to je slabší číslo. Exotický válečný Martinik je cukřík jako prostředí (bary & loďky), ale celý děj mě nebral, je nevýrazný a nedotažený - film jako by někdo utnul přesně než konečně vypukne nějaký to akční drama. #Noirvember ()

movie 

všechny recenze uživatele

70% MÍT A NEMÍT jsem si pustil ve stejný den, kdy jsem dočetl tuhle bez pochyb výtečnou Hemingwayovu knihu. Film s ní má ovšem pramálo společného, Kuba a Key West se změnil na Martinik, postava Harryho Morgana postrádá svoji temnou stránku, kterou má v knize a vůbec celý příběh funguje asi tím stylem, že tvůrci téměř do detailu opsali první kapitolu knihy a pak uhnuli jiným směrem a dali nám odpověd na otázku, co by se asi tak stalo, kdyby se Harry rozhodl udělat job pro skupinku revolucionářů. Snímek tak nelze brát jako "adaptaci", ale spíše lehkou Bogartovskou slaďárnu, která (jistě) má svoje poutavé charisma, ale je daleka syrovosti Hemingwayova románu. Každopádně i tak doporučuji. Bogart je výborný a zaujme i debutující Lauren Bacall (v bogartových filmem na mě ženy často působí dojmem "okrasy", ale Bacallová je i schopná herečka). ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Sice v tomhle případě z Hemingwaye moc nezbylo, ale pokud máte náladu na intriky na téma Vichy a je vám libo traumpaar Boggie a Bacallová, tak je všechno naprosto v pořádku. ()

sud 

všechny recenze uživatele

"Casablanca" přes kopírák se standartně skvělým Humphreym Bogartem, který objevil jednu z nejkrásnějších hereček a prototyp femme fatale z noirek - Lauren Bacallovou. 60%. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Lightová verzia Casablancy. Narozdiel od Curtizovho masterpiecu nestrhne ani nedojme. Celý čas však výborne baví. Bogart s Bacallová (do ktorej som sa opäť zamiloval) majú pochopiteľne fantastickú chémiu, celé to veľmi dobre šlape, postavy sú šťavnaté, má to príjemny nadhľad a veľmi dobre sa na to pozerá. Výborná žánrovka 8/10 ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Hawks znásilnil Casablancu a k tomu naprosto změnil Hemingwayúv příběh, ale proč mu to mít za zlé? Pouze se svezl na vlně. Bogart je stále jako Rick Blaine skvěle břitký a cynický, ale nudnou Bergmanovou vyměnili za Lauren Becall, která má kouzlo a s Bogartem byli na stejný vlně nejen ve filmu, ale i životě. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Snímek, který i navzdory svého stáří neztrácí na napínavosti, poutavosti a atmosféře! Vynikající podívaná se skvělým Bogartem v hlavní roli. Kdo by řekl, že film, který se odehrává pouze v hotelu a na loďce, bude tak působivý! Opravdový filmový zážitek. Doporučuji! ()

Kass 

všechny recenze uživatele

"Mít a nemít" se na první zběžný pohled rozestírá na ploše nápadně podobných historických událostí jako o dva roky starší Bogartovská klasika "Casablanca". Zde ovšem jakákoliv vzájemná podobnost obou filmů (naštěstí :-)) končí. Hawksův snímek sice pohříchu postrádá břitký vtip, kouzlo okamžiku a style "Casablanky", ale jako svých zbraní se zase chápe příjemné ironičnosti a nadhledu, jež pramení z až překvapivě nekonfliktně ležérního tónu vyprávění (narozdíl od emocionálně a dramaticky vypjaté "Casablanky"). Skutečné "zbraně hromadného ničení" zde má ovšem na povel ústřední dvojice; v ústrety k jejim vzájemně se prolínajícím chemickým útokům a výbojům lze po delší časovou linku odolávat jen stěží. :-) ()

kyselina 

všechny recenze uživatele

Pár Bogart-Bacall nepatří k těm, ze kterých byste byli odvaření na první pohled. Chce to čas a nakoukat nějakou tu hodinku, zvyknout si na jejich speciální humor a způsob hraní....ale potom to teprve stojí za to...jejich premiéra je příslib něčeho velkého! ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Začnu poněkud netradičně ( cca od 1/3 snímku ). Chvíli jsem měl pocit, že tu láhev si budou Humphrey s Lauren předávat z pokoje do pokoje po celý zbytek snímku :o) A mně by to snad i nevadilo. Dialogy byly napsané brilantně a na tu jiskřivost mezi ústřední dvojicí Bogart – Bacall ( zejména na Lauren ) bych se vydržel dívat hoodně dlouho. Přiznávám, že Hemingwayovu předlohu jsem nečetl, takže nemám s čím srovnávat, tím pádem mít nějaké výtky, což je v tomto případě ( pro mě ) pouze dobře. Velká většina z vás tu vzpomíná ( upozorňuje ) na značnou podobu s mnohem slavnější Casablancou. Určité spojitosti, pokud je divák chce hledat (ok, přiznávám, nemusí je zase tak složitě hledat ) tu jsou, nicméně o stejné snímky se rozhodně nejedná. A musím konstatovat jediné ( souhlas s uživ. DaViD’82 ), I mně je bližší tento snímek Howarda Hawkse a hlavním důvodem budiž uvěřitelnější "chemie" ústřední herecké dvojice. Druhým důvodem budiž výborný “ už tě někdy štípla mrtvá včela “ Walter Brennan. V neposlední řadě je to potom samotný fakt, že Casablanca je pro mě osobně “ příliš učesaná a zromantizovaná. “ Dalo by se říci, že Casablanca je pro romantičtější povahy, To Have and Have Not je pro ty, kterým je vlastní i nějaká ta špetka ironie. Být či nebýt, Mít či nemít, podívat či nepodívat ? JÁ říkám rozhodně podívat, tento snímek za to rozhodně stojí. Ať už pro uvěřitelnou ústřední hereckou dvojici, Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana či prezicní Hawksovu režii. p.s. závěrem musím říct: Osobně dávám vždy přednost Havaně před kpt. Morganem ( je na mě příliš sladký ). V případě kpt. Harryho Morgana ( coby Humphreyho Bogarta ) udělám vždy a rád vyjímku. 88,8% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Exotický snímok z 2. svetovej vojny, ktorý je exotický svojimi LA dekoráciami, variáciami na ostrov Martinik. Film pôsobí potom aj napriek téme odboja veľmi príjemne, akoby stačilo sa iba vzoprieť systému a vyhrajete. Ak máte na to povahu. Ak trochu porozmýšľame na Bacallovej postavou, tak pre príbeh je úplne zbytočná, ale bez nej by film nemal šťavu a musel by sa potom viac zahustiť dej. Obe herečky sú krásne, elegantné, muži šarmantní, mužní, alebo vtipní. Nevidíme žiadnych Nemcov, zlo je už infikované okupáciou v mysliach tých hore a prichádza tak z francúzskej strany. Nie je to žiadna sláva, ale má to šarm, spád a atmosféru. ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

1940, tesne po obsadení Francúzska... my sa ale nachádzame mimo územia... boj však zúri aj tu... fašistickí kolaboranti hľadajú a snažia sa likvidovať každého, kto môže sympatizovať s nepriateľmi... bar... klavír... Humphrey Bogart alias charizmatický a za cynizmus sa skrývajúci dobrák, ktorý nestojí na žiadnej strane a ide mu hlavne o vlastné záujmy (alebo si to aspoň myslí)... na scénu prichádza ona a poriadne sa to rozvíri. Povedomé? Možno až príliš, a to je zároveň moja jediná výtka k tomuto inak skvelému filmu – prílišná podobnosť s Casablancou, na ktorú ale kvalitatívne ani náhodou nedosahuje. Bogey a Lauren sú ale imho ešte lepší filmový pár ako Bogey a Ingrid, potom tu máme ešte krásne cynické hlášky, dokonalého Eddieho a “Anybody got a match?“, a tak to na tých výborných 8/10 aj vyjde. ()

Související novinky

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

Zemřeli Robin Williams a Lauren Bacall

13.08.2014

Dvě hollywoodské legendy během dvou dnů? Smutnější týden letos filmový svět ještě nezažil a snad už ani nezažije. Nejdříve jsme přišli o třiašedesátiletého komediálního génia Robina Williamse, který… (více)

Reklama

Reklama