Reklama

Reklama

Naušika z Větrného údolí

  • Japonsko Kaze no tani no Nausicaa (více)
Trailer

Obsahy(1)

KAZE NO TANI NO NAUSHIKA (Naushika z Údolí větru) je prvním ryze autorským filmem známého japonského režiséra animovaných filmů Hayao Miyazakiho. Děj se odehrává dlouho po velké katastrofě, nazývané Sedm ohnivých dnů, jež prakticky smetla celou tehdejší civilizaci. Lidé nyní žijí jen na několika málo místech (v knížectvích), která ještě odolávají rozšiřování tzv. Pustiny. I v takto vyhrocených podmínkách si tato lidská společenství spíše konkurují, než aby si navzájem vypomáhala. Na filmu, jehož hlavní hrdinkou je mladá dívka, je rovněž patrný silný ekologický podtext. Oba tyto atributy jsou, spolu s výborným technickým zpracováním, pro Miyazakiho filmy typické. (dbt)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (393)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Hayao Miyazaki .. Tady se maestro ještě zahříval a tímto vlažným dílkem mě prostě neohřál. Nehostinné, divácky odtažité prostředí vybafne hned v úvodu a ta odtažitost mě neopustila po téměř celou stopáž, kdy jsem měl problém ke snímku přilnout a přesvědčivě se oddat vyprávění. Pořád to něco kazilo. Navíc mi Naushika neseděla ani obsahově, přišla mi dost poslepovaná z cizích motivů a příběh - proekologická pohádka, kde jedovaté rostliny a hnusný, přerostlý hmyz válčí s lidmi o nadvládu na planetě - není záchrana. Příjezd mistra Yupa do Údolí evokuje příjezd Gandalfa do Kraje, vše pohlcující Pustina dá zase vzpomenout na Nicotu z Nekonečného příběhu. Nesmím opomenout ani lišverku, jakéhosi pokémona, která je však možná jeho předchůdcem, co já vím. Dlouho jsem postrádal další Miyazakiho trademark, nějakého mladého parťáka k téměř všehoschopné princezně, aby jí pomohl z největších průserů, no dočkal jsem, jen až po více než hodině. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Miyazakiho imaginace je obdivuhodná, v pravém slova smyslu mytopoetická, jeho umělé světy jsou bohaté na překvapení a přitom věrohodné a živé. Také Naušika z Větrného údolí představuje velice šťavnatý plod autorovy fantastické představivosti. Snad trochu zvláštní, ne však nesympatická, může pro našince být ona pohanská v japonském cítění zakořeněná mytologie v pozadí většiny jeho filmů, která ukazuje dobro jako stav harmonie s božskými silami v přírodě a zlo jako nevědomostí způsobená násilná narušení tohoto řádu. Stejně zvláštní a o poznání méně sympatická je však režisérova pedofilií poněkud zavánějící potřeba poodhalovat každých pět minut hrdinčinu zadnici. Podobné úlitby chlípnosti odrostlejších diváků působí v pohádkovém dobrodružném filmu jako pěst na oko. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Naušika byla první ze série velkofilmů, které Miyazakiho proslavily po celém světě, ale shodou okolností jsem se k němu dostal až jako k poslednímu - tudíž v době, kdy už jsem důkladně poznal jeho rukopis, výtvarný styl a způsob vyprávění, takže mě nemohl ničím překvapit. Je to určitě velkoryse zkonstruovaný obraz alternativního světa a lze obdivovat režisérovu fantazii, ale zároveň tomu schází větší plasticita postav, propracovanější myšlenkový svět, protože tyhle zjednodušené ekoaktivistické představy jako by vypadly z dílny Greenpeace včetně té mytologie a la "bohyně Gaia". Po výtvarné stránce se Miyazaki opakuje a podobně jako kdysi Disney vlastně vytváří na své postavy jakousi šablonu. S postavami jsem se nedokázal nijak ztotožnit právě proto, že byly tak ploché. V téhle fázi své tvorby ještě Miyazaki škatulkoval své hrdiny na výrazné klaďasy a podlé zlosyny podle černobílého vidění béčkových filmů. Takhle jednoduše pojatá moralita na mě zkrátka nefunguje. Celkový dojem: 55 %. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Počas Siedmich dní ohňa zmietli Obrovskí bojovníci z povrchu zeme industriálnu civilizáciu. Tisíc rokov po tejto apokalypse je svet zamorený Morom rozkladu - toxickými plynmi a znečistenou vodou. Zvyšky ľudstva prežívajú v niekoľkých kráľovstvách neustále ohrozovaných rozširovaním Mora. Skutočným vládcom zeme je gigantický hmyz zvaný Ohmovia, ktorí tiež ľudom nerobia radosť. Poslednou nádejou ľudstva je stará legenda o modrej bytosti ktorá zostúpi z neba na zlatú lúku a vyjedná s Ohmami mier. Nausicaa je príbehom (ako to už u Miyazakiho býva) mladého dievčaťa, ktoré sa snaží zachrániť svoj ľud pred Ohmami, znepriatelenými kráľovstvami Pejite a Tolmekia a rozširovaním Mora. Je zvláštne, ako veľmi Nausicaa vybocuje z Myiazakiho tvorby. Pokiaľ väčšina z jeho filmov postráda výraznú epiku (výnimkou je Mononoke Hime a Kurenai no Buta) a kladie dôraz skôr na nedramatický sled fantazijných udalostí, u Nausiky je to presne naopak. Od začiatku do konca sa dozvedáme co sa to vlastne ľudstvu stalo a prečo ich Ohmovia nemajú radi. Myiazaki radí fantastické retrospektívy aby osvetlil konanie hlavnej hrdinky. A koniec sa svojou dramatičnosťou vyrovná záveru Mononoke Hime. O výtvarnej stránke sa netreba ani zmieňovať, podobne ako všetky ostatné snímky od pána režiséra je úchvatná. Čo sa mi veľmi páčilo bola funkčná hudba od Hisashiho v akčných ale i neakčných scénach. O niektorých filmoch od ich začiatku viem, že ich budem milovať. Tak to bolo i s Nausicou, ktorá má plné právo sedieť ako kráľovná vedľa kráľa animákov - jej mladšej sestry Mononoke Hime. 10/10 ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

I Japonsko má svého Chucka Norrise. Je jím asi 7 letá dívka, kterou rodiče pojemnovali Neušuka, a která je ze všech nejchytřejší a ze všech nejsilnější. Společně se svými knírači se rozhodla znovu nastartovat postapokaliptický svět. Pohádka, během které zemřou asi 4 brouci hlásá něco ve stylu, abychom házeli odpadky do koše jinak jsme všichni v prdeli, neboť bude otrávený vzduch a svět ovládne hmyz. Musím upřímně uznat, že se jedná o jedno z lepších počinů pána, který byl, Bůh ví proč, pojmenován Hayao Miyazaki. Já to vidím skoro na 3. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Film byl propagován ekologickou organizací WWF. (Geriel)
  • Film japonského režiséra byl krátce zakázán v Německu a východní Evropě pro své znepokojivé zobrazení ekologické krize. (RadimFišer)
  • První kapitola mangy vyšla v časopise "Animage" v únoru 1982. (Geriel)

Reklama

Reklama