Reklama

Reklama

Favoritka

  • Velká Británie The Favourite (více)
Trailer 1

Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (Cinemart)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (429)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jedovatá Popelka soupeří s krutě manipulativní Nevlastní sestrou o přízeň nešťastné Zlé královny. Pro mě to byla nuda k uzoufání. _____ Postavy nejsou životné, jsou to jen karikatury a neodehrává se mezi nimi nic jiného než intrikaření. Nemají žádný jiný rozměr, jen soupeření o postavení. Jedině u královny jsou naznačené i jiné pohnutky a povahové rysy, ale dvě zápolící favoritky se umanutě soustředí jen na vzájemné ničení a ponižování s cílem vydrápat se/udržet se na vrcholu. Tím pádem jsou vzájemně zaměnitelné a mě jejich přímočarý boj ničím nezaujal. To vše podpořené znervózňujcí zcizující hudbou. _____ Celé mi to připadalo jako cvičení s kamerou na téma škodolibé karikatury v historických kostýmech. SHRNUTÍ: Vítězství v tomhle souboji nemůže být jiné než trpké. A žel i nezajímavé. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tenhle anglický hon v historických reáliích, s bojem o místo na vysokém postu, jsem si hodně užil... s honosnou dobovou výpravou a vizuálem, excelentními výkony ústředních tří hereček, které to rozbalily skutečně naplno, a zajímavým epickým dějem, naplněným napínavými intrikami v šlechtickém prostředí a břitkým humorem. Rozhodně se zde dějí pikantnosti, jaké v běžných historických filmech či pohádkách z království určitě neuvidíte, ale až na asi dvě krátké bizarnosti jsem si nestěžoval a s pocitem poťouchle nadšeného špehouna, který přes polootevřené dveře náhodně zbadal dvě neskrotné lesbičky, jsem si naopak většinou rochnil :o) a ocenil na pozadí zábavného námětu i náhled do jedné historické epochy Anglie během rozpoutané války s Francií. Pikantní je, že všechny tři ženské mi vycházejí ve finále jako slušně nekompromisní mrchy – vykreslení postav, charakterů i vnějších črt je spolu s vedením děje však natolik zvládnuté, že si dámy přesto ani zpětně rozhodně nelze zaměnit. **** Řada režisérů po pár úspěšných lokálních filmech přechází do koprodukcí, natáčení v anglofonním zahraničí, filmů s vyššími rozpočty a mainstreamovějšího stylu... u mnoha tvůrců mě tyto posuny vzhledem k vytrácení původní osobitosti i zamrzí, u Yorgose Lanthimose však musím říct, že teprve díky Favoritce a Chudáčkům jsme si plně začali rozumět. Tohle bylo skvostné, tak doufám, že mě nezklame ani nejnovějším filmem. [90%] ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Byl to myslím Napoleon, kdo řekl, že ženy mají dvě velké zbraně: líčení a pláč. A že je naštěstí nemohou použít obě současně. To u dvora poslední Stuartovny se jako nástroj manipulace hodí i mrštný jazyk.. Širokoúhlé záběry, rybí oko a hra se stíny, tmou a ohněm jako zdrojem světla měly obehnat plotem tenhle dekadentní zoopark, kde pobíhají kachny, králíci, nadržené opice a především dvě mazané lišky, které kromě holubů mají políčeno i na jednoho chromého jezevce. Motivy se opakují, trio dam se překonává (především Olivia Colman) a historická akurátnost uhýbá z cesty potřebám bizarnosti. Škoda, že nejkonvenčnější Lanthimos nebyl ještě více konvenční, pak by to třeba bylo i překvapivé.. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Je mi líto, ale prakticky až do konce jsem se nedokázal naladit na tu správnou vlnu, abych si Favoritku užil. Všechny tři herečky sice hrají skvěle (grimasy Emmy Stone versus kamenná tvář Rachel Weisz), jenže k čemu to je, když jsem co chvíli v údivu krčil obočí nad tím, jaká bizarnost se na plátně právě odehrává, a říkal jsem si, co je se mnou špatně, že mě ten překvapivě laciný humor nerozesmívá jako zbytek (respektive část zbytku) sálu. Působivě podivná kamera mi připomněla filmy Juraje Herze (hlavně rybí oko je jako ze Spalovače mrtvol), nicméně zážitek příliš nevylepšila. Už asi po hodině se mi film zdál příliš dlouhý a ačkoliv mě zajímalo, co se stane dál, vlastně se nestalo nic, co bych nečekal. Škoda. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Asi bych měla normálně připomínky k tak zvláštnímu a originálnímu zpracování, ale já byla fascinovaná výkony všech tří děvčat natolik, že to jako přehlédnu. Byl to skutečný koncert. Emmu a Rachel každý už zná velmi dobře a já připojím i Olivii, kterou znám mimo jiné z krimiseriálu Broadchurch, kde byla také výborná. Tady byla ovšem skvostná a naprosto perfektně hrála neduživou, morálně zkaženou a nerozhodnou královnu Annu. Ještě se mně moc líbila královská zahrada a interiéry sídla, kde se vše odehrávalo. Yorgos má ode mě první čtyřku, ale zásluhu na tom mají asi opravdu herecké výkony dámské trojky. Ale ta pokleslá morálka a líčení tehdejší doby….ufff. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (27)

  • Všetky kostýmy postáv z kuchyne boli vyrobené zo starých džínsov. (Biopler)
  • Režisér Lanthimos spolu s kameramanom Ryanom využili efekt rybieho oka, aby dojem z pokrivených charakterov nabral na význame i vizuálne. Ryan sa nechal uniesť v symbolických kompozíciách, napr. keď v scéne lovu je Abigail (Emma Stone) zobrazená spôsobom, aby to vyzeralo, že zbraňou mieri na Sarah (Rachel Weisz), čo je metafora jej záujmu zbaviť sa sokyne, s ktorou bojuje o priazeň kráľovnej. Ryan sa kamerou približuje zblízka k tváram postáv, alebo naopak sníma postavy v obrovských sálach pomocou skresľujúcich objektívov tak, aby v nich pôsobili čo najviac strateným dojmom. (Biopler)
  • Lanthimos vníma snímku ako pozitívny efekt hnutia MeToo: „V kinematografii je prevaha mužského pohľadu, ženy sú portrétované hlavne ako milenky, žienky domáce a slúžky. A našim malým prispením je, že sme sa ich pokúšali ukázať aj ako zložité a hrozivé, skrátka, že sú ľudskými bytosťami vo všetkej komplexnosti.“ (Biopler)

Související novinky

Yorgos Lanthimos si vybral svůj další projekt

Yorgos Lanthimos si vybral svůj další projekt

30.09.2022

Řecký režisér Yorgos Lanthimos (Zabití posvátného jelena, Humr) se po úspěchu Favoritky na mnohých světových oceněních v originální tvorbě jen tak nezastavuje. Aktuálně je v postprodukci jeho další… (více)

Black Widow nabírá posily

Black Widow nabírá posily

05.04.2019

Sólovka Black Widow se Scarlett Johansson (Avengers: Infinity War) v hlavní roli pádí rychle kupředu a film obsadil dalších několik herců. Dříve spekulovaná Emma Watson (Kráska a zvíře) je bohužel… (více)

Režisér Favoritky oznámil příští film

Režisér Favoritky oznámil příští film

23.02.2019

Je klidně možné, že za pár dní už budeme psát režisér oscarové Favoritky, prozatím má ale Yorgos Lanthimos (Humr, Zabití posvátného jelena) na krku pouze cenu BAFTA za nejlepší film, neproměněnou… (více)

Reklama

Reklama