Reklama

Reklama

Klient

  • Írán Forushande (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Mladý manželský herecký pár Emad a Rana právě zkouší hru Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího, když jsou vlivem okolností – jejich dům se hroutí - nuceni hledat nové bydlení. Nastěhují se do nového bytu, ale netuší, že skrývá děsivé tajemství, které v něm zanechala předchozí nájemkyně, žena nevalné pověsti, a že jejich vztah bude podroben zásadní zkoušce... (Artcam Films)

(více)

Videa (5)

Trailer 3

Recenze (60)

classic 

všechny recenze uživatele

Obsah spoilerov. Absolútne nerozumiem tomu, prečo dostal Predavač oscar, pre najlepší cudzojazyčný film, lebo ja som pri ňom tak neuveriteľne TRPEL, že si jednoznačne vravím, že Irán vyhral len preto, že Káčer Donald NASRAL všetkých, ktorých nasrať mohol, a preto dominoval tento nezáživný a nudný iránsky počin, ktorý má v skutočnosti na míle ďaleko, podľa kvality, ktoré ak by mal, tak by som nezaváhal udeliť plné hodnotenie, ktoré mu, bohužiaľ, neudelím, keďže ma tak strašne odpudzoval, že to nie je normálne !!! Scény z DIVADLA, sú tak úmorné, až totálne vyčerpávajúce, a to ešte viac, ako držanie starého zvrhlíka, ktorého manželský pár, drží pevne v zovretí, až z toho dostane INFARKT. Oni sa nasťahovali do baráku, v ktorom bývala predtým akási KURVA, tá aj pôsobila v tom byte, kde sú teraz Emad a Rana Etesamovci. Mala pravidelnú klientelu. Po nich už ani chýru, ani slychu. Jeden dedo sa ale pekne odrbe, keď príde do bytu, v ktorom je pre zmenu vystrašená Rana, ktorá si myslela, že Emad ide akurát večer z obchodu, a tak automaticky odomkne dvere, a zatiaľ ide do sprchy. Deduško ide smerom k nej, a prepadne ju, a trochu ju pri tom zmláti na ksichte. Pravdepodobne ju aj znásilnil ? To neviem, lebo to scenár neukázal, to som si mal domyslieť... Čo prichádza na rad práve teraz ? Rozhorčený chlap chce vystopovať páchateľa, ktorý sa dopustil veľkých ohavností na krehkej žene. A verte tomu, že radšej by ste si zahryzli do jazyka, ako sa ustavične pozerať na tohto DILINA ! Hovno v latríne je lepšie, ako toto. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Farhadi ziskem prvního Oscara pochopil, v čem spočívá recept na globální úspěch u festivalového typu publika. Ve svém následujícím projektu se pokouší jít vyšlapanou cestou, má ale smůlu. Rozchodem Nadira a Simin nasadil laťku tak vysoko, že už ji může pouze podlézat. Klient připomíná sáček čaje, který jste právě vytáhli ze šálku a je vám ho líto ho vyhodit. Strčíte ho tedy do druhého hrnku s přesvědčením, že svou práci znovu odvede, vodu obarví a dodá čajovou příchuť. Jen ten čaj bude zkrátka o trochu slabší. Nebudu Klienta hanět, své klady bezesporu má, jenže zatímco Rozchod po dramatické stránce fungoval takřka bezchybně a nevystřihl bych z něj ani minutu, u Klienta bych neváhal popadnout nůžky a zbavit se tak 20 minut stopáže. Bez prolnutí s divadelní scénou by se zápletka taky obešla, jakkoliv třeba pro mě byla íránská adaptace typicky americké divadelní látky docela zajímavá. Podobně zajímavé je sledovat, že ani mezinárodně uznávaný oscarový režisér si nedovolí vymanit se z mantinelů daných oficiální ideologií. Íránské ženy podle něj nesnímají šátek ani doma, ba dokonce si jej patrně berou i do sprchy... Snímku nakonec naděluji 4 hvězdičky s tím, že ta čtvrtá je neduživá, zkrátka o fous, zatímco např. u Toniho Erdmanna je jak lamželezo. Toni Erdmann si mimochodem sošku od amerických akademiků zasloužil nesrovnatelně víc, jenže tak to už zkrátka ve filmovém světě chodí. Celkový dojem: 70 %. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Farhadiho mám v hledáčku už od komerčního úspěchu Nadera a Simin (na který se stále chystám), ale poprvé jsem jej ochutnal v březnu 2014 na Cinema Mundi v Minulosti (5*). Měl bych jít ještě víc zpátky proti proudu času a dokoukat poctivě i všechny starší kousky (co nám umřel Kiarostami, svěží vítr z východu zeslábl, a hlavně tuhle část světa rád vidím ve filmu, a nemusím tam ani jezdit/ani oni sem). Klient je dalším filmem, za nějž Farhadi sklízí mezinárodní ocenění. Profesně a technicky je to brilantní práce, už první záběr perfektní. Trochu mi vadilo to divadlo (i když to hlavní nosné téma bylo potřeba přepínat) a taky natahovanost, vyšetřování se dalo věnovat víc času. Konec překvapivý, ale třeba reakce manžela, než pánovi otevřel dveře, veskrze lidská, ty emoce a pocity tryskaly z plátna/obrazovky. Farhadiho rozhodně dál sledovat, i když kvalit Minulosti (té hodně pomohlo to prostředí Francie) Klient nedosáhl ani v nejmenším. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsme mluvil o divadle, a přitom jsem zapomněl na Arthura Millera. Trestuhodné! "Smrt obchodního cestujícího" byla naší povinnou četbou... Arabové se integrují do euroamerické kultury? Nebo ji jen využívají pro své vlastní potřeby? Tak či onak si z ní berou i její problémy, a ty nejsou ohledně vzájemného soužití různých pohlaví, rozhodně malé. Nejspíš bych se zřekl různých vymožeností (třeba i divadla), kdyby tyto vztahy zůstaly alespoň napůl-mohamedánské. Pozn. 1: V USA je film uváděn pod názvem "Obchodní cestující". Kdo je jím zde? Nejspíš "tchán", protože zemřel. A byl to skutečný násilník? Nekryl někoho, třeba "zetě"? Nejspíš to bude tak, že si Asghar Farhadi oblíbil Arthura Millera (stejně jako já) a chtěl se s ním ve filmu pomazlit. Pozn. 2: Z Farhadiho filmů u mě zatím vede "O Elly". ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Jak se Farhadimu po většinu času daří vyhýbat divadelnosti a zbytečně nezdůrazňovat paralely s Millerovou Smrtí obchodního cestujícího, v posledním aktu filmu padá řetěz a láme se v uondané bytové drama, tažené k zemi doslovností, statičností, snahou vše doříct a zkratkovitým jednáním dosud rozvážných postav. Vyjma nezvládnutého konce jde o herecký silný, (skoro hororově) napínavý a vícevrstevnatý portrét restriktivní společnosti, ve které se střetává tradice s modernitou, všichni se cítí zranitelně a provinile (ať za to, co udělali, nebo za to, k čemu se neodvážili) a neustále, nejen na jevišti, nosí masky. Přestože film nese některé znaky thrilleru a odvíjí se po vzoru detektivky, odhalení mužovy identity ale není cílem vyprávění a jako takové ani nepřináší žádnou katarzi. Pro Farhadiho je podstatné, jak se po ztrátě dosavadních jistot „vybarví“ jednotliví aktéři. Stejně jako ve svých předchozích filmech přitom nechává na divákovi, aby vynesl ortel. Situaci nám nijak neulehčuje novými odhaleními, zpravidla vedoucími naše sympatie k jiné postavě. Prostředí, na němž jsme závislí, ale kterému zároveň nelze důvěřovat, chytře využívá jako metaforu lidské mysli. Zejména při vynášení soudů nad druhými rádi zůstáváme v zajetí vlastních představ o tom, co se sluší a patří, a nejsme schopni situaci nahlédnout očima toho druhého. 70% ()

Galerie (41)

Související novinky

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

13.07.2017

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 13. do 19. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

89. Oscary - výsledky

89. Oscary - výsledky

27.02.2017

Letošní nejprestižnější filmové ceny byly uděleny. Americká Akademie umění a věd rozhodla o tom nejlepším, co bylo v Hollywoodu i jinde ve světě natočeno. Filmem roku se navzdory očekávání stalo… (více)

Reklama

Reklama