Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu napětí neplyne tolik z řešení otázky kdo je vrah, protože ten je divákovi od začátku znám, ale z toho, jakým způsobem bude odhalen a zda bude očištěn hlavní hrdina (tedy pokud za něj nepovažujete samotného vraha). Film jsem viděl proklatě dávno, ale některé scény jako ta v náklaďáku naloženém bramborami se mi vryla do paměti hodně hluboko. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Omyl. K mé velké lítosti. Dokonce jsem zapochyboval, zda tento film opravdu opravdu natočil Alfred Hitchcock... Postrádal jsem zde vše, čím mne jeho filmy přitahují a mnohdy fascinují. Vedle dokonale konstruovaného scénáře, po okraj naplněného napětím, promyšleně zesilovaným, psychologické věrohodnosti (v charakteristice postav), dokonale přitažlivé atmosféry, podpořené zpravidla výstižně vylíčenými prostředími, mi zde chyběl i adekvátně zapojený humor, manifestující jednak fikční povahu prezentovaného a jednak svědčící o nadhledu tvůrce nad filmovou krví. Zběsilosti ubližuje její necelistvost; žádná z postav není osou filmu a příběh se tak banálně rozpadá do polí, která jsou sice dějově atraktivní, ale svou prezentací také nic nenechávají ukryto a neposkytují prostor pro tázání se (které je v tomto žánru ekvivalentem napětí). Tzv. černý humor zde ční ze stavby vyprávění, je degradován na okrajovou anekdotu a rozhodně nepřispívá vtipu celku. Byl jsem opravdu zklamán; jistě, není to špatný thriller, především posledních zhruba dvacet minut divákem jistě otřese, ale podpis, který se pod celkem skví, vzbuzuje očekávání něčeho jiného: integrálního příběhu, vtahujícího diváka do svého děje, poskytujícího mu možnost identifikace s psychologicky prokreslenou postavou, nebo jej alespoň činícího terčem strachu, jímž je prosycen. ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Ako milovník horor žánru, momentálne touto úbohou ponukou na trhu mierne trpím. Sledujem to, čo by som za normálnych okolností nepozeral, a tak si hovorím, daj príležitosť niečomu, čo si zanedbal. "Alfréd" je údajne dávny hororový bohém, ktorý dokonale pracuje s postavami, no najmä napätím, či samotnou story, a tak som sa rozhodol, že si dám "malý maratón" jeho počinov, lebo je tak trošku na hanbu, že som zanedbal práve takéhoto velikána. "Psycho, Vtákov" mám úspešne (kurva dávno) za sebou, a tak je "Zbesilosť" mojou prvou zastávkou na ďalekej ceste. A moje dojmy?? Jaaaa neviem. Dnes mi mnohé veci už prídu tak nelogické, že to samotnému scenáru neskutočne ubližuje. Identita vraha známa od úvodu, atmosférických scén pomenej, v záverečnej pasáži niekoľko "rozumových" dier, a tak samotné plusy v podobe akejsi odľahčenej formy prezentácie, dokonalých dialógov, či zasadenie do Londona, z môjho pohľadu akosi nehrajú veľkú rolu. Tri budú tak akurát ... ()

Paldini 

všechny recenze uživatele

Hitchcock na stará kolena pěkně přitvrdil. Určitě si byl vědom toho, že daným námětem vykrádá sám sebe, a tak se vnořil hlouběji do temných vod a přidal pořádně na brutalitě, ale i na černém humoru. Natočení prvního znásilnění a vraždy je už dost na hraně ne-li za ní. Dokonce si myslím, že málokterý režisér té doby si troufal vyobrazit násilí tak otevřeně. I hlavní hrdina není klasický hitchcockovský Mirek Dušín, ale neurvalý alkoholik, který se více než vlastním rozumem řídí svým temperamentem. Jinak všimněte si ke konci scény, kdy hlavní hrdina vystupuje po schodech. Úplně stejný postup stupňování napětí použil Hitchcock hned v několika svých předchozích filmech např. v Psychu. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Vrátila jsem se k tomuto snímku po několika letech, mám ráda tvorbu Alfreda Hitchcocka a jeho filmy se mi líbí, nicméně tento kousek ne a ne sednout tak, jak by měl či mohl.. Divák vraha zná, takže napětí pro mě minimální, hlavní postava není sympatická, po pravdě žádná postava mi nebyla sympatická, snad jen Alec McCowen mi vyloudil úsměv na tváři ve chvíli, kdy jeho filmová manželka experimentovala v kuchyni.. Holt se budu muset smířit s tím, že kravaťák není pro mě a hodnocení nechávám tam, kde už roky je.. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Natočené od konca júla do polovice októbra 1972. (shimik77)
  • Hitchcock se ve filmu ukáže na začátku, kde stojí v buřince v davu přihlížejících (a jako jediný netleská). (Němi)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))

Reklama

Reklama