Reklama

Reklama

Temná stránka lodní dopravy

  • Česko Zděšení pro svět aneb Skutečná cena lodní dopravy (více)
Španělsko / Francie, 2016, 90 min (Alternativní 52 min)

Obsahy(1)

Lodní doprava má také svou stinnou stránku a negativní dopad na naši planetu. Kvůli snižování nákladů lodě používají nekvalitní palivo a staré motory způsobují svým hlukem akustické znečištění... Tento dokument zachycuje vzrušující vyšetřování, které probíhá po celém světě a nahlíží do zákulisí ohromujícího byznysu, jakým je námořní přeprava. 90 % všeho, co dnes konzumujeme, přichází ze zámoří. Oceány denně křižují nákladní lodě mnohonásobně větší než Titanik, které v kontejnerech přepravují desetitisíce tun nákladu. Než se jeden kus oděvu dostane na pult vašeho obchodu, může až čtyřikrát obeplout zeměkouli! Na jeho ceně se to přesto nijak nepodepíše. Kdo ve skutečnosti platí skryté náklady spojené s pohybem zboží? Kdo nese odpovědnost za ekologické katastrofy v důsledku častých havárií a kdo umožňuje zneužívání levné pracovní síly? Zákonitosti, rizika a tajemství neregulovaného průmyslového odvětví, které je klíčem k celosvětovému hospodářství, životnímu prostředí i samotné podobě naší civilizace většinu z nás nepříjemně překvapí. Skutečná cena lodní dopravy je výjimečný thriller, který provokuje k zamyšlení. (TV Prima)

(více)

Recenze (46)

zette 

všechny recenze uživatele

Vyborny dokument, skoda, ze jsem nevidel delsi verzi. Lodni doprava, minimalne u nas je v daleko mensi mire medializovana, jak preprava vzdusna. Spousta zajimavych informaci, ktere stejne nemaji reseni. Myslet si, ze neco vyresim tim, ze na triko nasiju informacni cedulku, kolik tisic km onen hadr nacestoval nez se dostal ke koncovemu zakaznikovi je spise usmevne, zvlast kdyz takovych 80% Cechu Banglades nenajde ani na mape... O Americanech nemluve. Ja vlastne tu zemekouli obdivuji, kvuli jeji neskutecne odolnosti. Ale zadny strom neroste do nebe... ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Na to, co se tento dokument snaží vykřičet do světa, je neuvěřitelně plytký. Je mi líto, ale takhle se varovný prst nezvedá, takhle na sebe ukazují děti, když na někoho chtějí žalovat. Nezajímavá forma zamrzí o to více, že téma není profláknuté. Snad se ho příště ujme někdo šikovný s větší dávkou odvahy. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Kvalitní dokument, kde zazní řada důležitých, zajímavých a vesměs nemilých informací a souvislostí ohledně zbytečného masivního znečišťování oceánu i ovzduší bandou nenažraných a nezodpovědných velkopodnikatelů, kteří si pro sebe vesele ohýbají pravidla a doplácíme na to všichni. Jestli někdo hlásá, že za to jako konzumenti můžeme sami, nesouhlasím. A nemíním si na oblečení v obchodech číst štítky na tričkách, aby se ujistil, že zboží desetkrát neobjelo zeměkouli a eventuelně ho mohl s dobrým pocitem bojkotovat - na to nemám čas ani chuť a takové zboží by tam vůbec nemělo být. Tohle se snad má regulovat shora, ne zespoda, proboha. ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Takže. Dokumentární žánr má přinášet hlavně fakta. Informativní kapacita tohoto snímku je při dané stopáži mimořádná. Film se s daty neopakuje. A navíc je zajímavě strukturuje. Hovoří o ekonomice, o systematickém tajemství businessu a jeho projevech v mezinárodní dělbě práce i společenském algoritmu redistribuce, ale také zmiňuje problém zužujících se akustických biotopů keporkaka (o 90 %; 1/3 kytovců utrpěla nezvratné poškození sluchu), statistiku havárií a podmínky námořníků, které v lecčem připomínají jakýsi klášter na moři. Obchodní přístavy se v přímé úměře k rostoucí potřebné rozloze vzdalují z dohledu obytných zón, takže jsou čím dál méně přítomny ve vědomí lidí právě vlivem rostoucího reálného významu. Loď s nižším objemem paliva nabírá mořskou vodu (včetně vší vstřebatelné fauny a flory) kvůli nutnosti vyrovnat tlak váhy nad hladinou stabilizující vahou pod hladinou, tu pak samozřejmě při tankování zase vypouští, a protože je mezi přístavy běžně vzdálenost i tisíců námořních mil, má to za následek umělou migraci (invazivních) druhů po planetě, které jsou tím vyňaty z prostředí přirozené konkurence a přeneseny do na ně nepřipravených teritorií (bez odpovídajícího predátora). A pokud jde o pohon, jsou přepravní lodě designovány jako „všežravci“, jejichž poměr tuhých látek při spalování odpovídá cca hodnotě 3x10^3 ppm, přičemž motorová vozidla v EU musejí spalovat méně než 15 ppm, tedy pro stejný objem paliva ani ne dvousetinu. Z celkových 60 tisíc přepravních lodí pouhých 20 největších vyprodukuje víc oxidu síry než miliarda aut. Autoři a přispěvatelé přitom nepopírají celkovou efektivitu lodní přepravy proti ostatním variantám, jen artikulují více než legitimní nárok povolat ke zodpovědnosti ty, kteří v tomto sektoru vydělávají a přirozeně preferují svoje zisky na úkor kontextu. Takoví kapitalisté se nám šeredně nevyplácí, protože kdyby tatáž přeprava byla přísně a jednotně regulována, což si v komerčně partikulárním světě lze sotva představit, – tak by nejen údržba lodí, jejich energetika a personalistika, ale i sama globální dělba práce a suma externalit (cesta věnovaná výrobě saka může představovat až 48 000 km), stejně jako nadekretovaná detailnost informace, byly mnohem úžeji spjaty s hlediskem veřejného zájmu a nemusely strádat ve prospěch nějakého obskurního debila. Ale ujetý není on. On jedná v souladu se svým zájmem. Ujetý je pravicový volič (což se skoro rovná člověku) a ujetá je liberální demokracie, která má takové příšerné konsekvence. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Ve světě, kde se řeší emisní limity sekačky na trávu, zatímco mořská monstra nerušeně dští tisícovky tun oxidu síry, je tak snadné být pokrytcem.. Můžete se rozčilovat, můžete lomit rukama, můžete vést řeči, jak je to hrozné, můžete protestovat, stěžovat si, vyzývat k bojkotu, ale tohle všechno je vždycky hravě přehlušeno něčím jiným. Slyšíte to..? Money Talks.. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama