Režie:
Oldřich KmínekKamera:
Julius VegrichtHudba:
Josef StelibskýHrají:
Zita Kabátová, Eva Gerová, Věra Ferbasová, Jiří Vondrovič, Antonín Novotný, František Smolík, Jarmila Šmídová, Bedřich Veverka, Theodor Pištěk (více)Obsahy(1)
Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)
(více)Recenze (30)
Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()
Po obrovské kampani Hvězdy se Světlem jeho očí bylo jasné, že další podobné filmy se Zitou Kabátovou na sebe nenechají dlouho čekat. Nicméně další román, tentokrát z pera Marie Blažkové - Spodní tony - neměl už tak atraktivní ceny v soutěži, jakými byly dívčí role ve filmové adaptaci. Osvědčenou Zitu tak doplnila rok od roku lepší Věra Ferbasová a debutující Eva Gerová. Výběr to byl šťastný, protože Věra i Eva brzy rozkvetly jako výtečné komičky. Na jistotu pokračovala spolupráce Stelibského v interpretaci R. A. Dvorského. Zápletka je sice možná až příliš moderní a pesimistická, přesto není důvodu nad Manželstvím na úvěr ohrnovat nos. Kromě hlavního ženského tria film oslní záběry tehdejší Prahy a ty nejlepší frky dostaneme od Pištěka, který má lepší vyřídilku než trio klepavých bab Kysilkové, Balek-Brodské a Nollové. Tu a tam mám chuť i na Bělu Tringlerovou, leč byla koč, ale neměla na růžích ustláno. ()
Přemýšlím, co bylo pro českou/československou kinematografii horší. Jestli Zdeněk Troška, budovatelské filmy o traktorech nebo Olda Kmínek. Btw. říká se, že sledováním filmů velkých mistrů se mladý filmař hodně naučí. Já bych řekla, že snad i víc se naučí sledováním špatných filmů. Toto je učebnicový příklad totálního failu - scénář, režie, herectví, střih (!!!) - můj pes má lepší cit pro kontinuitu záběrů. Věrka zachraňovala. "Ty jsi ten nejpitomější velbloudek, který kdy běhal v Evropě.“ ()
Mám rád předválečné české komedie, tato ale bohužel nemá ono kouzlo, kdy sedíte u obrazovky a mile na ni civíte, protože zobrazení doby, vztahů a morálky dnes už jen navozuje onen milý úšklebek. Kromě tradičního děje (který je přeci jen složitý na vysvětlování a navíc to výborně udělal Karlos80) slyšíme během celého filmu velmi jednoduchou, nechytlavou a čím dál více otravnější hudbu, postavy si nejsou schopny vynutit naše porozumění a výsledné napárování je tak nepravděpodobné, až je směšné. ()
Celkem povedeny predvalecny film, ktery potesi dobrym hereckym obsazenim. Zapletka sice neni nicim vyjimecna, ale nenudi. Pistek s tou svoji Spartou mi trosku lezl na nervy, jak ale klepnam na schodisti rekl, ze jak ony byly mlade, tak auta jeste nejezdila me pobavil:-). Ferbasova ve sve typicke roli, ktera me nikdy neomrzi. Hezke zabery na Prahu. ()
Galerie (12)
Photo © Foto z pozůstalosti Z. Kabátové
Zajímavosti (6)
- V románu Marie Blažkové Spodní tóny je několik věcí jinak. Původně se děj odehrává na Ostravsku, ve filmu je velice důležitá pražská kapitola. Mezi sestrami Leou a Emčou má být věkový rozdíl 15 let, zatímco herečky Kabátová a Gerová měly mezi sebou jen 7 let. A postava Týny, kterou hraje Věra Ferbasová, nebyla původně takovou uličnicí. (NinadeL)
- Natáčelo se také na nádraží v Nymburce. (M.B)
- Eva Gerová, jako začínající herečka, dostala ze tento film honorář 12 000 Kčs. (kosticka7)
Reklama