Reklama

Reklama

Hudba Zdeněk Liška

(TV film)
  • angličtina Music by Zdeněk Liška (festivalový název)

Obsahy(1)

Jeden z našich nejlepších filmových hudebních skladatelů bývá často označován za génia filmové hudby. Nebál se žádných experimentů a nadčasovost jeho tvorby potvrzuje, že jeho hudbu užasle objevuje svět i generace, která ho nezažila. Hudební skladatel Zdeněk Liška je podepsán pod desítkami titulů československé kinematografie. Jeho nezaměnitelný rukopis ocenili i režiséři filmů a respektovali ho jako komplexního spoluautora díla. Při komponování jak pro symfonický orchestr, tak pro dechovku, smyčce či klavír používal všemožné kombinace nejen nástrojů, ale i elektroniky nebo zvuků. Jeho hudba provází takové filmy jako jsou Markéta Lazarová, Údolí včel, Vyšší princip, Hříšní lidé města pražského, Spalovač mrtvol, Baron Prášil a samozřejmě mnoho dalších. Dokument ukazuje Lišku geniálně různorodého a reaguje tak na současný stoupající mezinárodní zájem o jeho osobnost. To potvrzují ve svých výpovědích také londýnští filmoví tvůrci bratři Quayovi. (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pri sledovaní tohto podivného dokumentu máte pocit, že pán Liška je Yetti. Každý ho pozná, no nikto ho nikdy nevidel... Dokument ospevuje jeho kvalitnú hudbu, veľmi plodnú produkciu, jeho prístup...no za celý čas sa neobjaví ani sekundový záber na osobu. o ktorej tu celý čas rozprávame, žiadne video, žiadne fotografie. V samom závere, tesne pred titulkami sa objaví jedna jeho fotografia..., áno presne tá známa aj z csfd. S jeho hudbou sa musel stretnúť každý, kto aspoň trochu pričuchol k filmom, no po tomto dokumente si začínam myslieť, že pán Liška bol veľmi záhadný muž...60%. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Také jsem čekal víc, možná ani nedokážu popsat, co jsem se vlastně chtěl dozvědět, nicméně velké očekávání něčeho zásadního, tedy prvního, českého dokumentu o geniálním hudebním dramaturgovi, zcela naplněno nebylo. Prostá rekapitulace a rozhovory plné informací, které již zazněly jinde, píši tedy jen o česko-slovenských vodách, info o silném obdivu v zahraničí byla pro mne novinka, rozdíl je jen ve stáří a tedy i vizáži mistrů Herze a Švankmajera. Nicméně jak my, nadšenci a doživotní otroci Liškotónů, říkáme, nemusí pršet, jen když kape. Rozhodně žádný průšvih, lze v tom cítit i důstojnost a ty desky u těch zápaďáků? Nádhera a těžká závist. ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Shlédnuto v rámci předpremiéry. Protože Liška je mé letité téma a zájem, píšu hned. Z tohoto od začátku do konce čouhá produkt prošlý řadou pitchingů a programových rad. Nákladný musel být už pro relativně slušné použití archivů a zahraniční lokace (ach ta dnešní doba, kdy si sami nemůžeme dovolit národní kulturu, protože nemáme peníze, abychom si zaplatili vlastním archivům dostatečné tantiémy!). A: úplně jsem viděl úvahy televizních kreativců: „najděte mi tvář toho dokumentu!“ - známé anebo alespoň zahraniční, dostatečně atraktivní osobnosti, které budou ta „mluvící hlava“ dokumentu. „Musíme mít světový přesah.“ Hezký nápad je začátek s titulky Liškova jména v různých filmech s různými druhy hudby. Zbytek je bohužel významově bezradný – udělat chronologický střihák s více ukázkami by mělo větší smysl. Oproti 15 let starému dokumentu o Liškovi se zde nedozvíme nic o něm samém (byl ve straně?). Dozvíme se něco o tom jak pracoval – že měl lepší instinkt pro střih obrazu na hudbu než většina režisérů jeho doby. Co mi zejména chybělo byl podrobnější vhled do toho PROČ je jeho hudba tak zvláštní, jak toho dociloval – ale KONKRÉTNĚ, na příkladech (a zas ten imaginární kreaticec: „hlavně nic příliš odborného, to bývá hrozná nuda!“). Nedozvíme se od nikoho chytrého ani proč s námi Liškova hudba dodnes dělá to co dělá. Byl k tomu nákrok v asi minutové sekvenci s borcem co to dnes remixuje. Bohužel neproměněný. Co by mi naopak naprosto nechybělo a co jsem se dozvědět nepotřeboval jsou ony zahraniční „slavné tváře“ - nikterak pozoruhodní současní producenti na západě vydaných nahrávek a ti jednovaječní opracovávači Lišky, kteří víceméně opakují ono „wonderfull“ – a na nich je to založené. Úlitba, klamnost, snadná vějička. Nejhlubší moment celku: Jan Švankmajer: „Nepoužívám už ve filmech hudbu, hudby je moc. Současná civilizace jakoby se rozhodla zemřít s písní na rtech.“ ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Těšila jsem se, že se dovím něco nového. Těšila jsem se, že dostanu možná udelený iškův životopis, který mě zajímá. Těšila jsem se, že se třeba ke slovu dostanouhudební kritici a skladatelé a poví nám k Liškově tvorbě něco ze svého pohledu. Bohužel zůstalo jen u těšení. Tak jsem potěšena, že si někdo na mistra české filmové hudby vzpomněl a rozmrzelá, že odvedl povrchní práci.Zřejmě nám slušný dokument o Zdeňku Liškovi musí natočit někde v cizině, protože jak se zdá, váží si ho tam víc než u nás doma. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Liškova hudba je úžasná a jako připomentutí tohoto faktu ten film nějaký úkol splnil. Ale jinak je to přehlídka české malosti. Malosti jednak v tom, že jeho hudbu nevydávají domácí hudební vydavatelství, ale nadšenci v Anglii (ale dík jim za to patří), jednak, že v tomto filmu musí být Liškova velikost potvrzována koryfeji ze zahraničí, jako by Liškova hudba neobstála sama o sobě. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama