Režie:
Barry LevinsonScénář:
Mitch MarkowitzKamera:
Milan Peter SovaHudba:
Alex NorthHrají:
Robin Williams, Forest Whitaker, Tung Thanh Tran, Chintara Sukapatana, Bruno Kirby, Robert Wuhl, J. T. Walsh, Noble Willingham, Richard Edson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Filmy o vietnamské válce tvoří důležitou část americké produkce sedmdesátých a osmdesátých let. Od dramat jako Návrat domů, Lovec jelenů, Apokalypsa, Četa nebo Olověná vesta až k několika komediálně laděným snímkům, z nichž nejzdařilejší je patrně Dobré ráno, Vietname (1987), který s notnou dávkou nadsázky popisuje situaci v Saigonu v polovině šedesátých let, kdy se z „policejní akce“ americké armády pomalu stávala regulérní válka. Jeho hrdinou je skutečná postava diskžokeje Adriana Cronauera, jehož pravidelné rozhlasové vysílání se okamžitě stalo hitem mezi vojáky, ale působilo svým zábran neznajícím humorem vrásky na tvářích jeho nadřízených. Režisér Barry Levinson (jehož následující snímek Rain Man se stal oscarovým vítězem roku) se plně spolehnul na herecké vlohy komika Robina Williamse, jemuž byla role výřečného moderátora šitá na tělo. Williams prakticky nezmizí z obrazu a přesvědčivě ztvárňuje dvě polohy své postavy, neuctivého vtipálka se záviděníhodnou vyřídilkou a maniakálními hláškami a téměř „civilně“ pojatého muže, který si uvědomuje, co se kolem něho děje, a ví, že to není správné. Herec za svoji pozoruhodnou kreaci dostal řadu ocenění (mj. Zlatý glóbus, Americká komediální cena, nominace na Oscara). Snímek, natočený v thajských exteriérech, se stal velkým diváckým hitem a ani po třiceti letech nic neztratil ze svých kvalit. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (353)
Ptačí klec, Básníci, Čas probuzení, Dobrý Will a Vietnam... Filmy, v nichž miluji Robina Williamse, mimochodem velmi chybí. Po letech jsem snímek viděla s dabingem Davida Novotného a přestože jsem u Robina zvyklá na krásný hlas pana Viktora Preisse, chválím. Williamsova velká show, napsaná na tělo a zahraná bravurně. Odchylky od reality odpouštím a v žádné případě se nejedná o velkorysost. Z výsostné kategorie "komik ve vážné roli". Robin famózní. ()
(1001) Nelíbí se mi sentimentální tón celého filmu, nelíbí se mi postava Cronauera a nelíbí se mi, jak ho Robin Williams hraje. Navíc mi pro tu roli přijde moc starý. Kdyby se ta postava napsala na papír, tak bych si určitě představila někoho mladšího. Když například pronásleduje po ulicích dvacetileté holky, nepůsobí to jako roztomilá charakterizace hlavního protagonisty, ale skoro jako kriminální chování zastydlého úchyla. Skutečnému Cronauerovi bylo v době, kdy se film odehrává, 27 let, Williamsovi bylo ve filmu 36, takže na tom něco bude. Nejsem schopná dát zelenou snímku, kde se hlavní akce odehrává v ilustrativních montážích, který říká, že policejní akce je v pořádku, když se u toho vojáci nenudí, a jehož hlavní hrdina neumí ani mlčet, ani říct cokoliv, co by stálo za slyšení. ()
Špičkový snímek který stojí a padá na výkonech Robina Williamse. Ať už skvěle hláškující do éteru nebo jakožto učitel angličtiny, strhává veškerou pozornost na sebe, a předvádí skutečně herecký koncert. Po celou dobu stopáže jsem na něm obdivoval tu jeho "bezprostřednost", s jakou si nepřipouštěl hrůzy války která se odehrávala de facto jemu za zády. Až bezprostřední pocit ohrožení v něm vzbudí podezření, že tato válka je jeden velký nesmysl. Je vskutku zajímavé sledovat tuto transformaci z lehkovážného DJe na cílevědomého muže co se bouří proti konvencím. Good Morning Vietnam je odlehčeným, mnohdy satirickým pohledem na válku ve Vietnamu která nepřestává bavit ani po těch letech. Velkou zásluhu na tomto fenomenálním úspěchu ma zcela jistě i výtečný Robin Williams. PS: pokaždé když shlédnu tento snímek mi nejde na rozum, proč Robin Williams nedostal Oscara. Jako jeden z mála herců dokáže svým výkonem diváka zcela strhnout. „GOOOOOOD MORNING VIETNAM!“ ()
V podstatě celá Vietnamská válka v kostce - naivní americký prosťáček přijde do Vietnamu, chvíli dost dobře baví sebe i všechny kolem, pak narazí na realitu, a rychle se spokojeně vrátí domů, zanechávaje za sebou něco málo mrtvých a menší kulturní obohacení místních domorodců (= umění nadávat a baseball). Přijít sedmnáct let po MASHi a rok po Četě s něčím takto relativně plytkým, tím Levinson s Williamsem prostě nemohli moc ohromit už tehdy, a zábavnější než sledovat celý film, by bylo jen poslouchat Williamsovy rádiové výstupy. To jediné jsou tu totiž opravdu vtipné. 6/10 ()
Možná, kdybych byla zfetovaným vojákem potícím se ve vietnamském pralese, by mi Cronauerovo žvatlání přišlo i malinko vtipné. Možná, ale silně o tom pochybuju. Troškův humor v kontextu tohoto díla získává nový, téměř intelektuální rozměr. Obávám se, že snažit se hledat smysl Adrianova žvanění v usvědčení války ve Vietnamu z nesmyslnosti, by bylo přeceněním Markowitzových schopností. Tak strašně jsem se nudila a nechápavě kroutila hlavou při oplzlém blábolení hlavní postavy, že nedokážu docenit ani netradičně pojatý pohled na válku. Ponechám Cronauera, aby si pohrával se svými varlátky, u nichž zamrznul jeho pseudohumor, a urychleně na tuto zrůdnost zapomenu. ()
Galerie (55)
Zajímavosti (11)
- Hned v úvodu filmu kdy Adrian (Robin Williams) přiletí a setkává se s kolegou (Forest Whitaker), nasedají do auta a odjíždějí. Po pár vteřinách projíždí velkou křižovatku na které jsou v jedné chvíli vidět dvě projíždějící škody 1000MB (vlevo bledě modrá vpravo bílá). (Dzarule)
- Hudba, která hraje ve scéně, kdy Adrian (Robin Williams) pronásleduje Tuana (Tung Thanh Tran), je nepoužitou skladbou, kterou napsal Alex North pro film 2001: Vesmírná odysea (1968). (Mr.Hudson)
- Vojáci, které Adrian (Robin Williams) baví, když společně uváznou v dopravní zácpě, jsou příslušníky proslavené 1. divize americké pěchoty. (Mr.Hudson)
Reklama