Obsahy(1)
Hrdinkou, podle dnešních měřítek spíše středometrážní komedie, je dobře zaopatřená dívka, jež lituje, že se „nenarodila jako muž". Vzpírá se konvencím svého stavu a vše co jiné ženy tají, činí veřejně. A proto se také rozhodne poznat, jaké je to být mužem. K natáčení filmu přistoupil Lubitsch v průběhu roku 1918, tedy v době, kdy Německo již trpělo důsledky zoufalého válečného stavu. Ovšem i přes všechna z toho vyplývající omezení byl Berlín stále kosmopolitním centrem evropské kultury, hýřícím změtí uměleckých proudů a provokujícím nočním životem, v němž liberální povolnost překonávala tabu mnoha sexuálních výstředností. Lubitsch z této atmosféry tematicky těží nikoli společensko-kritický jako spíše situační humor. Přesto je scénu dvou líbajících se mužů, byť s vysvětlující pointou, nutné chápat na tehdejší poměry za dosti odvážnou. Filmovou cenzuru zrušila teprve o rok později vyhlášená Výmarská republika.
Představitelku rozpustile odvážné dívky Ossi Oswaldu uvedl Ernst Lubitsch do světa německého filmu s pomocí oblíbeného scenáristy Hannse Krälyho. Nechci být mužem je jejich druhou spoluprací v řadě a především díky ní se Oswalda stala dokonalým ztělesněním moderní Berlíňanky (typem připomínající českou Anny Ondrákovou). V následujícím desetiletí se stala jednou z nejoblíbenějších hvězd německého filmu, ve zvukovém období natočila již jen dva operetní snímky. Její životní osudy se uzavřely roku 1948 v Praze, kde v průběhu 40. let žila s producentem Juliusem Aussenbergem a kde také roku 1943 uplatnila svůj původní námět Čtrnáctý u stolu pro stejnojmennou českou komedii. - Věroslav Hába
(Letní filmová škola)
Recenze (10)
Ide o príbeh rozpustilej dievčiny, ktorá sa túžila stať mužov aj v ich nerestiach. Filmu bola naklonená priaznivá spoločenská situácia v kozmopolitnom Berlíne. ()
Trošku sklamanie. Je to roztomilé, svižné ale bránica nedostala zabrať až tak ako som dúfal. Asi som bol po Ústricovej princeznej príliš natešený. 7/10 ()
Originální a vtipný snímek podle scénáře Billyho Wildera potěší nejvíc s živým hudebním doprovodem. Pokud jím budou bláznivé kreace Obří broskve, máte zážitek na pár dní dopředu.. ()
Billy Wilder v plné parádě. Škoda, že to sám i nerežíroval. /// 37.LFŠ UH 2011 ()
Toť mé první setkání s Německým Lubitschem, neboli 5. králem grotesky. Bylo to pro mě milé překvapení, že i v Německu se rodí grotesky a skutečně povedené a vtipné. Kupodivu se film dotýká témat transvestitismu a homosexuality, které by mohly být všelijak vysvětlovány, naštěstí je film milá a příjemná komedie. ()
Svižný, vtipný snímek. Navíc skvělý hudební doprovod v podání Obří Broskve. ()
Tohle bylo hodně pitomé. Panenka je mnohem lepší. ()
37. Letní filmová škola Uherské hradiště 2011 (hudební doprovod Obří Broskev) ()
Kratičká veselohra s prvky frašky a satiry se opírá o hlavní představitelku uměleckým jménem Ossi Oswalda. Mimo ni může zaujmout výstřední humor (v otázce pohlavních rolí pro Berlín Lubitschova mládí možná stravitelnější než pro dnešní Česko), živá mizanscéna a pohledy na město zvenčí i zevnitř. ()