Reklama

Reklama

Muž z Laramie

  • USA The Man from Laramie (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu. 
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Matty 

všechny recenze uživatele

Mann další ze svých násilných westernů pojal jako paranoidní detektivku. Cizinec, jehož profese je nám odhalena až v posledním záběru, přijíždí do města, ve kterém navenek vládne klid. Mužův příchod, motivovaný možná touhou po pomstě, možná úkolem, který mu byl přidělen, však vyvolá rozruch vedoucí k odhalení pokřivených vztahů mezi postavami, jako i jejich strachu z lidí odjinud (Apači jsou atypicky tolerováni coby domorodci). S využitím cizorodého elementu jako roznětky pro dění zastiňující důvod protagonistovi přítomnosti na místě se ale Mann nespokojil. Nečitelný hrdina se z pasivního pozorovatele brzy mění v aktivního vyšetřovatele, zatímco je zdánlivě nahodilými reminiscencemi na jeho minulost postupně charakterizován do větší hloubky. Stylu filmu nicméně zůstává obezřetně objektivní. Hlediskové záběry a střih dle pohledu (některé záběry se pouze tváří jako eyeline match) se omezují na dialogové scény, které jsou ale také často řešeny v jednom záběru s oběma postavami. Hledisko kamery nikomu nepatří, je neutrální. Mann dává při svém zvýšeném zájmu o psychologii postav a napjatou atmosféru místa celkově přednost delším plynulým záběrům před častými střihy, které by rozbily budované napětí. Muž z Laramie je Western široký i hluboký (skoro psychoanalytický), nezvyklý odstupem, který si drží od protagonisty, svou brutalitou i množstvím možných společensko-politických přesahů (strach z cizinců, podněcování války, kupování si míru, slepota mocných…). Kdo od westernů čeká přestřelky a přímost, může mít s tímhle vykročením směrem k důsledné žánrové revizi trochu problém. Mne bavil dost na to, abych se na něj někdy podíval i potřetí. 85% ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Westernový cyklus Anthonyho Manna a Jamese Stewarta patří mezi nejneobvyklejší projekty v dějinách žánru, neb každý jeden film jeho hranice i aspekty posouvá, jakkoli se v jádru jeví stát relativně tradiční modely vývoje. Jistě, oním mistrovským dílem je dozajista WINCHESTER 73, tragický příběh pušky, pomsty a postupně odhalovaného bratrského vztahu. WINCHESTER 73 je ovšem od začátku vypravěčsky experimentální, zatímco o něco mladší MUŽ Z LARAMIE je konstruovaný mnohem nenápadněji, leč členitěji a z mého pohledu pozoruhodněji, neboť do popředí staví právě ona klasická schémata - z nichž nakonec žádné skutečně nevyužije. ___  Škatulka psychologického westernu je ale podle mě příliš těsná, protože v MUŽI Z LARAMIE jako by se western potkával s půlkou revizionistických prostředků a rámců kinematografie padesátých let: jezdec z neznáma, oidipovská trajektorie, detektivka drsné školy, nečekaný padouch, přehodnocení role indiánských kmenů, šokující odhalení a postupně odhalovaný hrdina. Je to drama, krimi, sága i romance s několika paralelně vyprávěnými příběhy v přítomnosti i několika odhalovanými příběhy v minulosti, přičemž jsme hned několikrát ve svých očekáváních svědeni někam úplně jinam, než se dalo předpokládat. Což všechno funguje díky tomu, jak sympatickou i zneklidňující, racionální i živelnou, chlapáckou i zranitelnou postavu dokáže James Stewart bez zaváhání suverénně uhrát. ___  MUŽ Z LARAMIE je navíc nejpozoruhodněji natočený z mannovsko-stewartovských filmů. Precizní širokoúhlé kompozice s významotvorným inscenováním figur, odhalování vztahů bez nutnosti o nich mluvit čistě gesty, pohledy a úhyby pohledů, dlouhé panorámy a občas jízdy s necekanými přesuny důrazu i pointami - a krásné barvy. Western, kde se skoro nestřílí. Detektivka, kde si detektiv na odhalení prostě počká. Romance, o níž nikdo explicitně nepromluví (zatímco se druhá romance vyklube zcela nečekaně). Bezmála antická tragédie maskovaná za přímočarý western, na němž není přímočarého vubec nic. V ledasčems vlastně připomíná jeden z mých nejmilovanějších filmů vůbec, o tři roky mladší VELKOU ZEMI. ___  Parádní film. Mrkněte na něj! ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Niektoré staré westerny, ktoré by mali logicky pôsobiť po 50 rokoch minimálne smiešne, sa nakoniec v mojich očiach ukazujú ako omnoho psychologicky uveritelnejšie, ako množstvo súčasného artu. Nejednoznačné postavy, kde nikto nie je morálne čistý alebo vyslovene záporný, scenár plný prekvapení a shakespearovské vyznenie v závere robí z tohoto westernu Antonyho Manna klasiku žánru. Vďaka nadupanému deju je tento film spoločne s Pokladom na Sierra Madre a Veľkou zemou môj najoblúbenejší klasický western. ()

kyselina 

všechny recenze uživatele

Spoustě westernům chybí silný příběh, proto tento žánr nepatří k mým oblíbeným. Naivní vyvražďování kvůli mužské hrdosti mi přijde takové malé sci-fi. Nicméně western je western. Muž z Laramie vládne perfektně vypracovaným dějem, napínavou zápletkou a úžasnou souhrou Anthonyho Manna s Jamesem Stewartem. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Muži z Laramie se skutečně nedá vytknout téměř nic. Zpočátku působí nenápadně, obyčejně, ale nejpozději od scény u solné pláně nabere neskutečné obrátky a do konce se už nezastaví. James Stewart je skvělým představitelem westernových rolí, Cathy O'Donnell je velmi hezká (a pěkně kecá, jestli tvrdí, že jí to nikdo před Stewartem neřekl) a záporáci se taky moc vyvedli. Těším se na víc Mannových westernů. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno