Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (115)

Šakal 

všechny recenze uživatele

„Oldschool je (někdy) zatraceně fajn a sexy :-) Jó to byly „staré dobré (Mannovi) časy“, kdy Michael ještě neexperimentoval s digitální kamerou a vše sázel na jednu kartu v podobě umně vystavěné teskné atmosféry s důrazem na propracovanou a následně rozkrytou psychologii ústřední(ch) postav(y) (viz Manhunter, Heat..). Když měl navíc k sobě po ruce ještě takový (ne)opracovaný klenot, jakým tehdy bezesporu byl (v nejlepších letech a formě) hrající J. Caan coby životem otřískaný (unavený s touhou usadit se a založit rodinu) profesionální zloděj šperků Frank, dostávající se však (po kývnutí na poslední velkou prácičku) čím dál tím těsněji do kleští mezi zkorumpovanou (chicagskou) policii a místní organizovaný zločin vedený mafiánem Leem (R. Prosky) je na nevšední zážitek zaděláno. A věřte, že kořist zahnaná do kouta umí vystrčit drápky a následně pořádně (smrtelně) kousnout, stejně jako vás J. Caan nenechá ani na okamžik na pochybách, že za sebou umí (bez pohnutí brvou) „pálit mosty“. Přičemž, pokud se vám do mysli vkradou myšlenky na určitou podobnost s pozdějším Mannovým majstrštykem HEAT, vězte, že nejde o podobnost čistě náhodnou. V neposlední řadě potěší (alespoň některé z nás :-) T. Weld (coby Frankova osudová žena Jessie). P.s. co se týče zdejších nářků nad syntetizátorovou hudbou, dotazy (stížnosti) obratem směřujte na uživ Gilmour93. Určitě vám to milerád „osvětlí“. Souhlas, k „80´s“ padne jako dětská prdelka na nočník. Ostatně své by k tomu měl(i) jistě co říci i J. Cameron resp. B. Fiedel. Napoprvé za (silné) 4*, napodruhé (i s přihlédnutím k závěrečnému stylovému finále, které jsem si musel ihned po závěrečných titulcích dopřát znovu a překonávající v mých očích „face to face“ (z) HEAT) - 91% Přičemž doporučuji podávat za deštivého večera s panákem tulamorky po ruce. ()

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Znáte to, jak fotříci říkaj, že dělají všechno pro rodinu? Tak James Caan tentokrát není Sonny Corleone, ale rodinu - ženu obzvlášť, ale taky dům a dítě - dělá pro sebe. Zločin vede k osamělosti a osamělost vede z kopce. A když jedete z kopce, tak je jen otázka času, kdy se vyserou brzdy a budete zrychlovat. Pak už zbývá jen doufat, že vám to bude jedno. Všimněte si charakterových rysů podobných a těch velmi odlišných s Johnem Dillingerem, zárodku Mannova tématu odcizení a taky toho, jak režisér už před 30ti lety sral na ženský postavy a jak mu to zůstalo dodnes. ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

Ja to taka skoro az dokumentarna studia obycajneho zlodeja, cim mi to pripomenulo pôvodneho Mechanika s Bronsonom. Dalej mi to este dost pripominalo Mannovu klasiku Heat s tym, ze sledujeme cely cas len jednu partu zlodejov na cele s ich sefom bez priestoru pre policajtov a po rezijnej stranke to este nie je tak vymazlene ako neskorsie Mannove filmy. Hlavny hrdina je nastastie dostatocne charizmaticky a zaujimavy, takze mate chut mu cely cas fandit. Ma tu viacero silnych emocnych scen ale najdu sa tu aj hluche miesta, ktore by som najradsej vystrihol. Skoda ze sa to cele skomplikuje az na uplnom konci, co doda filmu poriadnu stavu. Keby sa ta podzapletka rozbehla skôr, tak to mohlo byt ovela napinavejsie, lebo miestami sa film vliekol bez toho, aby sa dialo cokolvek zaujimave. Alebo sa film mohol viac venovat aj dalsim clenom party. Hlavne Belushiho postava by si zasluzila väcsi priestor. Vyzdvihnem este peknu hudbu, ktora mi pripominala Vangelisa a obcas bola tak vyrazna, ze mi neladila k tomu, co sa odohravalo na scene, ale viac by sa hodila k nejakej hypnotickej sci-fi. Takze druhykrat si cielene film urcite nepozriem, ale ak na neho narazim v TV, tak ho bez problemov znova dopozeram. Na doplnenie Mannovej filmografie to za jedno pozretie stoji. 7/10. ()

YURAyura odpad!

všechny recenze uživatele

0/10 Tak ti nevim Mano, ale ja jsem asi videl zcela jiny film nez vschni ostatni tady. Totalni sragora a nuda. Diry ve scenari, banalni repliky hercu jako vystrizene z pornofilmu, prepalena stopaz, nesymapticti a absolutne neverohodni herci - vcetne tupe policije. No hruza. Opravdu neco takovehoto jsem necekal. I kdyz Caana nemam rad a Mann toci jak co, rozhodne bych kohokoli varoval pred timto opravdovym ZLODEJEM CASU. Odpad jak vysity a toto ze bylo v nominaci na Zlatou palmu??? NTP! Kam se to hrabe na podobneho Ridice/Driver ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Chtělo by se napsat, že Michal Mann natočil typickou kriminálku z osmdesátých let, jenže film byl natočen v osmdesátých letech :) Výborná hudba, hrdina s motivací a samozřejmě staré dobré že co se může pokazit se taky pokazí. Život na vysoké noze našeho hrdiny Franka si již brzy vybere svou daň. S blížícím se závěrem film přímo ukázkově graduje. 80% ()

Galerie (67)

Zajímavosti (23)

  • Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Chicagu a Los Angeles počas marca 1980. (Real Tom Hardy)
  • Scéna, kdy Frank nechá vybuchnout své auta se natáčela ve 4 ráno při velmi nízkých teplotách mrazu. I přes to více než 2 000 diváků dokázalo sledovat výbuchy. (c.tucker)
  • Dlouhá "prskavka" použitá k tavení velkého trezoru je skutečný nástroj, známý jako kyslíkové kopí. (c.tucker)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama