poster

Memento

  • USA

    Memento

  • Slovensko

    Memento

Thriller / Mysteriózní

USA, 2000, 113 min

Předloha:

Jonathan Nolan (povídka)

Scénář:

Christopher Nolan

Kamera:

Wally Pfister

Hudba:

David Julyan

Střih:

Dody Dorn

Scénografie:

Patti Podesta

Kostýmy:

Cindy Evans
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    ****

    Takže kde jsem to byl? A, teda, u málokterého filmu je divák nucen tak moc dávat pozor na souvislosti jednotlivých scén, jako v Mementu, filmu, který dává slovu retrospektiva zcela nový význam. Přitom nejde o nějakou intošskou pózu typu Lynch, ale vše má svůj jasný poznatelný význam. Já jsem díky své neskonalé inteligenci film pochopil napoprvé, což filmu trochu ubírá pro další sledování, proto "jen " 4*. Ale jsem rád, že nikoli samoúčelná originalita ještě nezemřela.(2.3.2007)

  • zputnik
    *****

    Snímek MEMENTO Christophera Nolana je - vedle tématu pomsty - především bravurně zvládnutým zamyšlením nad lidskou schopností/neschopností rekonstruovat realitu a nad následným možným zneužitím člověka člověkem - to vše navíc v divácky poutavém "krimi-thrillerovém hávu". Obsah filmu by se mohl zdát sám o sobě jednoduchý, až prostý (který film však takový není?). Tato "jednoduchost" je však podána natolik výbornou a zajímavou formou, že divák je Nolanem neustále nucen zapojovat svůj mozek na 100%. Na snímku si především nesmírně cením způsobu použití kamery (smysl pro detail), naprosto geniální střihy, perfektní herecké výkony a v neposlední řadě (monotónní a mírně "nervní") zvuk + hudba. Snímku také nechybí vtip, který je však do filmu vložen přesně v tom správném a vyváženém poměru (divák ani na chvíli nezapochybuje, že jde o thriller). V některých momentech může Nolanovo dílo MEMENTO připomínat tvorbu Davida Finchera. Nikoliv však v tom, že by Nolan Finchera kopíroval. Jde spíše o to, že dokáže vytvořit stejně tak "hustou" thrillerovou atmosféru. Shrnuto a podtrženo: Perfektní film, u něhož fabulace dosahuje astronomických rozměrů.(2.11.2003)

  • H34D
    *****

    Jsou filmy, u kterých je vnímání originality subjektivní - odráží se od znalostí diváka a jeho zkušenosti s filmovým médiem, Memento ale mezi takové filmy rozhodně nepatří. Námětem i zpracováním je Memento nefalšovaně originální. Nejde jen o prostý nápad, jak si pohrát s narací, jde také o to, že originální způsob vyprávění zde není samoúčelnou masturbací, ale plně slouží příběhu. Vznikají momenty, které by jinak vzniknout nemohly, divák je více vtažen do děje, film plně zaměstnává jeho mysl a hraje si s ním. Je to úžasné. Memento je nadšasové mistrovské dílo, které neztrácí nic ze svého kouzla ani opakovanou projekcí. 10/10(11.8.2008)

  • Jossie
    *****

    Ztráta krátkodobé paměti je opravdu strašlivá představa, obzvlášť ve chvíli, kdy nemáte po ruce tužku. Příběh muže, který neví, kdo je vlastně přítel, kdo nepřítel a kdo je vrah. A existuje vůbec nějaký vrah ? Postupně odkrýváte části příběhu k nějakému vysvětlení a najednou je všechno jinak a zase začínáte od začátku. Myslím, že na Memento se dá dívat mockrát a stále bude na co. Patřím mezi t , kdo tvrdí, že měl dostat Oscara.(20.4.2005)

  • Anthony
    *****

    Mistrovské. Komplikované, ale zároveň přesně do sebe zapadající. Příběh sám mi nepřijde plochý, ale zajímavý - divák (stejně jako hlavní postava) kdo je kdo a když mi to vše do sebe začalo zapadat, dočkal jsem se mnoha překvapení. Navíc výborné herecké výkony. A kdože vyfoukl Nolanovi ceny za scénář? Zlatý glóbus dostala Čistá duše a Oscara Gosford Park. Nepochopitelné.(7.7.2003)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace