Obsahy(1)
Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci společností Negativ, Alegria, České televize a ARTE, je uceleným životním portrétem jednoho z předních českých režisérů Miloše Formana, sumarizuje jeho životní cestu, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr. (Negativ Film Productions)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
Smyslu tohoto podivného počinu nerozumím. Drtivá většina materiálu je vybrakovaná z dokumentů jiných a mnohem lepších, z dílka čiší osamělost, smutek, deprese a přestože je (byl) Forman osobností okouzlující, sršící energií, prvně v životě cosi s ním označuji za unylé. A nového jsme se nedozvěděli lautr nic. Na nádherný čtyřdílný dokument "Co tě nezbije" toto nemá ani náhodou. Věty vytržené z kontextu, úryvky, které nádherně vyzněly v původním celku... Toto je prachmizerný referát, který může zaujmout pouze pole neorané, které jen matně tuší, že nějaký Miloš Forman existoval. Mám sto chutí tomuto, nevímcotoměloznamenat, napálit odpad!, ale z úcty k Formanovi si to nedovolím. ..prý "nový dokument"... ()
Helena Třeštíková sesbírala starší záběry a rozhovory s Milošem Formanem a vytvořila tak velmi svižnou poctu sledující celé jeho životní dílo. Jako pocta to naprosto stačí. Avšak pro někoho, kdo by chtěl nějaký detailnější vhled je to bohužel nedostačující. Ambice jsou příliš velké a všechny životní etapy a díla Miloše Formana nejde úplně vtlačit do 78 minut. Jako ukázka toho, nakolik byl Miloš Forman inspirativní osobnost, je to ale dostačující. ()
Krásná pocta pro tohoto skvělého filmaře, Čecha, jenž dobyl svět a svým umem ukázal, že to dělá líp jak většina ostatních. Forman filmovému umění předal a přidal co mohl a zapsalo se to do světové kroniky filmu. Teď je řada na nás, aby jsme jeho odkaz s péčí uchovali. A to se paní Třeštíkové povedlo. Nejedná se o žádný velkolepý dokument akademicky rozebírající jeho tvorbu, jedná se spíše o zachycení jeho neskutečné lidskosti, jež z něj vyzařovala kudy chodil. 8/10. ()
Své časosběrné dokumenty označuje Helena Třeštíková za sázky na nejistotu. Forman vs. Forman je oproti tomu sázkou na jistotu. Formana je radost poslouchat, ať mluví česky, anglicky nebo francouzsky. Vypráví ale známe příběhy, které jsou například v jeho životopise zaznamenány obšírněji a které zde nedoplňují hlasy nikoho dalšího. Ozvláštnění představují zejména některé méně známé záběry z různých zahraničních zdrojů. Obdivuji práci nutnou k jejich dohledání, k zajištění práv a k sestříhání do poměrně uceleného, byť tematicky rozbíhavého tvaru (podle Třeštíkové je ústředním tématem hledání svobody, ale nepřišlo mi, že by jej film rozvíjel soustavněji než jiné motivy). Nemohl jsem se ale zbavit pocitu, že kdyby bylo k dispozici víc peněz, lidí a času, mohlo to být i při stávajícím mramorizačním pojetí mnohem vyladěnější a reprezentativnější. Celý dokument působí dost uspěchaně a náhlý konec budí dojem, že tvůrcům došly prostředky. Některé Formanovy filmy jsou opomenuty zcela (Kdyby ty muziky nebyly, Muž na Měsíci, Goyovy přízraky), o jiných padne sotva pár vět. Chápu, že je možná brzo na revizionistický pohled, ale ocenil bych alespoň více vtahující dramaturgii, zohledňující ono „versus“ z názvu. Ve stávající podobě ve filmu žádný konflikt mezi různými Formany (Čech a Američan, rodina a kariéra, kolektiv a jedinec) přítomný není, vyznívá jako poměrně přímočarý a smířlivý příběh o sirotkovi z Čáslavi, který překonal několik (vnějších) překážek a dosáhl amerického snu. Uvození dokumentu Formanovou poznámkou o tom, že se nerad soustředí na sebe a analyzuje, mi přijde jako alibistická omluva toho, že film nejde víc pod povrch. Pro srovnání doporučuji třeba Diega Maradonu od Asifa Kapadii, jehož vyprávění je dynamizováno právě střetáváním se dvou protichůdných sil v jednom člověku. 65% ()
Viděl a věděl jsem o Formanovi všechno co se dalo, takže mě dokument jen občas něčím překvapil. Dokument působí jak kdyby byl natočen před 40 lety, záměr? Forman je zvláštní osobnost, zemitý chlapík nohama pevně na zemi, chytrý, autentický, pravdivý, Matěj s Petrem to mají po něm... Když se jednotlivec dostane do konfliktu z institucí, pak s ním silně soucítím.Protože ten jednotlivec můj soucit potřebuje.Potřebuje soucit nás všech, protože skrze ten soucit ochraňujeme sami sebe. ()
Reklama