Režie:
Chloé ZhaoScénář:
Chloé ZhaoKamera:
Joshua James RichardsHudba:
Ludovico EinaudiHrají:
Frances McDormand, David Strathairn, Linda May, Swankie, Bob Wells, Peter Spears, Cat Clifford, Tay Strathairn, Gay DeForest, Patricia Grier, Angela Reyes (více)Obsahy(1)
Poté, co v malém městě na nevadském venkově dojde k ekonomickému kolapsu, se Fern (Frances McDormand) rozhodne sbalit si věci a ve své dodávce se vydat na cesty a prozkoumat život za hranicemi klasických společenských zvyklostí jako novodobý nomád. Ve třetím celovečerním snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů se objevují skuteční nomádi Linda May, Swankie a Bob Wells, kteří Fern seznamují s tímto novým světem a dělají jí společnost při jejích cestách po nekonečném americkém západě. (Falcon)
(více)Videa (8)
Recenze (341)
Nomadland si s sebou z festivalového okruhu nese pověst jednoho z nejlepších filmů roku a žhavého oscarového favorita, což může v mnoha lidech vyvolat nesplnitelná očekávání. Za mne je to velmi slušné drama s vynikající Frances McDormand, ale že by nějak výrazně vystupovalo z dlouhé řady jiných slušných dramat, to úplně říct nemůžu. Na druhou stranu je očividné, že z hlediska sociální relevance to nutně musí víc rezonovat v USA než u nás. 7/10 ()
[VIDĚNO 26.1.] "I'm not homeless. I'm just houseless." ________ 'Země nomádů' je bravurní indýčko a perfektní adaptace knižního románu od Jessicy Bruder. Čínsko-americká tvůrkyně Chloé Zhao bez jakýchkoliv pochyb natočila ambiciózní melancholickou odyseu o osamocení, kterou perfektně implementovala do paranormativního doku-fiktivního road movie. Doku-fiktivního v tom smyslu, že 'Nomadland' v rámci narativu kombinuje autenticitu a fikci, a v rámci elementárních tezí je naopak těžko definovatelnou anatomií subkultury nomádů (v podstatě moderní prototyp kočovných hipíků) migrujících skrze americký středozápad. Do rolí oněch mytických cestovatelů Zhao navíc obsadila skutečné kočovníky cynicky žijící ve svých oprýskaných karavanech, či obyčejné neherce - díky čemuž intimně reflektuje reálné příběhy přehlížené společnosti, jejíž hodnoty jsou již z principu neslučitelné s exploatací amerického kapitalismu (jelikož oni sami jsou obětmi ekonomické krize z roku 2008), který staví do empirického kontrastu s jejich neomezenou svobodou a anti-systémovými ideály, které se již nikdy nechtějí střetnout s traumaty okolního světa, v důsledku čehož se tato komunita ubírá do dobrovolné kolektivní izolace. Tyto dané aspekty jsou posléze prezentované skrze sugestivní optiku zdánlivě průměrné ženy a empatické vdovy Fern - famózně ztvárněnou oscarovou Francis McDormand - která, nehledě na svou finanční krizi, jako ztracená duše cestuje skrze milijé amerického venkova.... Malebná krajina plná pískovcových úskalí zachycena impresivní kamerou Joshui Jamese Richardse v kombinaci s instrumentální hudbou Ludovica Einaudiho simultánně vytváří specificky poetickou atmosféru, a v celku utváří dokonalou formální symbiózu a subtilní elegické podobenství o hledání ideální životní cesty, které disponuje nezaměnitelným humanistickým rozměrem.... Jak Chloé Zhao, tak zejména Francis McDormand aspirují na kopu ocenění - jelikož 'Země nomádů' je taková exkluzivní one woman show a v neposlední řadě demonstrativní exemplář fascinace fenoménem amerického nezávislého filmu (respektive všeobecný distanc od hollywoodských škatulek, což fajne), po němž baží nejen američtí filmoví kritici ale taky evropští cinefilové.... Co dodat na závěr? Atypické, a o to více nevídané road-movie, které je z hlediska formy a stylu nesmírně fluentní, a které věrohodně revitalizuje pohled na korporátní falešnost amerického snu a současné konzumní společnosti. Určitě jedna z nejkvalitnějších kritik materialismu a industriálního světa co jsem za poslední dobu viděl........ // VERDIKT: 8,5 kočovných bezďáků z 10. // ()
„Jedna věc, kterou na tomhle životě miluju nejvíc, je to, že neexistuje žádné sbohem. Potkal jsem tu stovky lidí a nikdy neříkají sbohem. Já jim prostě říkám: Uvidíme se. A je to tak. Ať už je to měsíc, rok, nebo někdy léta. Znovu je vídám.“ Film věnovaný všem, co museli odejít. Tedy i Fern, která v odcházení setrvávala…Sociální drama hezké a pohlcující stejně jako smutné až depresivní. Tak či onak, takřka bez konstruktu a hodně přirozené. Jistě, záleží i na divákově rozpoložení a jeho míře empatie vůči Fern a jejímu chování, ale mně se na film naladit podařilo. Stejně jako na to setkávání a odcházení, samotu, jež tento způsob života přináší…a to až do té míry, že jsem neměl potřebu hlavní hrdinku soudit za to odmítání „bezpečných“ přístavů (poté, co opustila svůj vlastní) a do určité míry ji snad i pochopit. Podobně jako to, že trávila až příliš mnoho času vzpomínáním (v čemž jsem jí hodně rozuměl). Režisérka Zhao mě příjemně překvapila, McDormand byla stejně výborná jako ve Třech billboardech a já celkově hodnotím silnými 4*. ()
Příjemně civilní, ale ani filmařsky a ani herecky nijak extrémně zajímavé nahlédnutí do kultury putovních nomádů. Frances McDormand je sympatická, ale její postava takova dost podivná. Celé je to spíše dokumentárně pojaté a nomádi ve filmu hrajou sami sebe. Leckdy je na intonaci a z jejich celkového hereckého projevu poznat, že to nejsou profi herci. Film jde tak nějak odnikud nikam a nijak zvlášť se mě nedotkl. Nomadland na mě působil jako slušná komorní festivalovka, ale tu oscarovou sílu v tom příliš nevidím. ()
Sociální porno if I've ever seen one. Je zajímavé, že letos je tenhle film, který je každoročně na seznamu nominovaných bez šance, patří mezi favority. Natočené to je každopádně hezky, ale jsem moc chudý člověk na to, aby mě dojímalo sledování jiných chudých lidí - to můžu jít navštívit rodinu. PS: Na IMDb v triviích se chlubí tím, že její "spoluherci" nevěděli, že McDormand je herečka a mysleli si, že věci, které jim vypráví, jsou pravdivé - pokud tomu tak je, tak to bylo ze strany filmařů velmi neetické chování vůči nehercům, kteří by měli mít jasnou představu o natáčení, jakého se účastní. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (10)
- Natáčení probíhalo během 4 měsíců v různých sedmi státech USA. Herečka Frances McDormand, ztvárňující hlavní postavu v rámci natáčení, skutečně prováděla většinu prací, kterou buď dělávají obvykle nomádi, anebo byla inspirovaná původní knihou. Práce jako je sklizeň řepy anebo balení objednávku pro Amazon. (Kuzmik)
- Výhra režisérky Chloé Zhao na Oscarech byla v její rodné Číně cenzurovaná v televizi i na sociálních médiích. A to prostě z důvodu její emigrace do USA. (hansel97)
Reklama