Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ilustrace předlohy. Obvyklá nevýhoda je zde velkou výhodou díky kameře, která si v ničem nezadá s díly starých mistrů. Oproti knize sice zamrzí vynechání popisu rutiny a zvyklostí běžného života tehdejší středostavovské rodiny, náboženských rozdílů stejně jako opomenutí dějové linie s bratrem a rodiči Griet. Naopak výrazně potěší potlačení "feelingu artové červené knihovny" a ignorace dovětku po letech. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Vizuálně lahodný film, který je spíše než fiktivním příběhem o vzniku jednoho obrazu, na film zachyceným portrétem mladé, oduševnělé protestantky a světa, ve kterém žila. Krása a umění, peníze a moc, hrdost a stud - to je jen pár z témat, nad kterými se můžete během pomalu plynoucího vyprávění a dlouhých, pečlivě komponovaných záběrů zamýšlet. Velice otevřený konec vás k tomu rozhodně bude inspirovat po projekci. 80% P.S.: Kratičká scéna, ve které si Scarlett Johansson sundá šátek a (poprvé a naposled) rozpustí své dlouhé rusé vlasy je rozhodně jedna z nejsmyslnějších, kterou jsem kdy na plátně viděl. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Skvostné, magické a fenomenálne, akoby dostal možnosť štáb Petra Webbera vrátiť sa „strojom času” do HOLANDSKA, druhej polovice 17. storočia, a s napätím sledovať strhujúce dianie medzi slúžkou v dome a Pánom Domu, ktorý je inak vychýreným MALIAROM, že ona sa postupne stáva jeho inšpiráciou, akousi Múzou. A zatiaľ maliarova žena pociťuje čoraz väčšie DEPRESIE z jej neustálej prítomnosti, alebo jedna z dcér ju extrémne nenávidí, a tak je robí občas naschvál. Pohár trpezlivosti načisto pretiekol po dozvedení sa istej udalosti, ktorá ju rozčúli do nepríčetnosti... _ Začal by som s Edovov brilantnou prácou kamery, ktorá si vyberá ODTIENE všetkých ročných období, čo ju robí o čosi prízračnejšou, žiarujúcejšou, skrátka zaujímavejšou, ktorá stále baví, normálne som sa ňou kochal. K hereckým výkonom. Pozoruhodní Colin so Scarlett, sú strašne iniciatívni, On určite, Ona sa prispôsobí, čo povie. Sú oblečení v dobových kostýmoch, ktoré doslova kričia : „Obdivuj nás” ! Zdržiavajú sa na takých miestach, ktoré jednoducho dýchajú históriou. Majú repliky, ktoré vyžarujú pocit zimomriavkov. _ Už niekoľkokrát som zažil takýto vstup na pôdu dávnej minulosti, trebárs so Stanislavom Kubrickom v monumentálnom Barry Lyndonovi, ktorý bol obdivuhodne precízny perfekcionista, netvrdím, že Webber ide v jeho šľapajách, aby sa mu podobal, ale i napriek tomu sa mi po celý čas zdalo, že tu si tvorcovia dávali extra záležať, aby do DETAILOV zachytili danú dobu, čo sa im do bodky aj podarilo ! ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

Malíř a jeho můza v love story, která se nestala. Jan Vermeer je pro děj stejně nedůležitý jako Goya ve Formanových Goyových přízracích a o jeho osobnosti se nedozvíme skoro nic. Ve skutečnosti je to velmi ženský film, protože především ženské postavy tu tvoří jakýsi děj (samotná Griet, Vermeerova manželka a její matka... a jeden zlomyslný spratek). Vizuálně se jedná o vytříbený film, ale neuvidíme nic, co by přesáhlo rámec dražší televizní inscenace. Body dolů srážím i za to, že zápletka u Dívky s perlou zkrátka neexistuje. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Čistý film. Dej plynie cez striedajúce sa ročné obdobia v holandskom meste Delft. Zobrazenie drsného života a reálií 17. storočia pripomenulo Süskündov román Parfum (i keď ten sa odohrával zhruba o sto rokov neskôr). Zábery oživili obrazy geniálneho maliara. Napomohli vcíteniu sa do života obyvateľstva doby. Kamera, pracujúca so svetlom a tieňom vykúzlila ešte viac diel ako sa ich od majstra Vermeera dochovalo. Plasticky dokonalé zobrazenie doby prostredníctvom niekoľkomesačného výseku zo života slúžky. Pocity po zhliadnutí filmu odoznievali dlho, pri pripomenutí obrazov, scén, ženských hereckých výkonov, charakterovej nejednoznačnosti postáv a hudby. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Mezi nejvýznamnější úspěchy snímku patří nominace na Oscara v kategoriích Nejlepší výprava, kamera a kostýmy. Podobně naprázdno vyšel i na britských cenách BAFTA, kde byl nominován dokonce desetkrát. Štěstí se ale usmálo na režiséra Petra Webbera, který získal například cenu publika a Zlatého Hitchcocka na britském filmovém festivalu Dinard. (imro)
  • Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)
  • Během úvodního víkendu (12.-14.12. 2003) si film v sedmi kinech na severoamerickém kontinentu vydělal 89 472 dolarů, celkem potom 11,6 milionu. (imro)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama