Reklama

Reklama

Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)


Vražda v Orient expresu (S12E03)

(epizoda)
  • Velká Británie Murder on the Orient Express (více)

Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (209)

Morien 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mám raději Poirota, který posmutněle rozumí hlubinám lidského srdce, nežli toho, co kolem sebe fanaticky mává katolickým růžencem. Ale Jessica je super. Na rozdíl od Kennetha seriálový Poirot vždycky ví, která postava z příběhu je nejdůležitější a tím pádem má být obsazena největším hereckým esem a měla by mít poslední, nejdůležitější rozhovor s Herculem. ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

Samotná vražda i její brzké vyšetření jsou v tomto případě odsunuty na vedlejší kolej, protože se následně odehrává důležité prodiskutování nejen morálního dilematu, což je něco výjimečného. A na působivosti dodává také zamrzlé prostředí spolu s motivem vraždy, rozličnými cestujícími i neúprosně ubíhajícím časem a nutností se rozhodnout. ()

Reklama

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Se sklonkem Poirotovy kariéry i seriálu jsem se právě na „Vraždu v orient expresu“ těšil nejvíc; ač jsem o jejím ději nic bližšího nevěděl, patří mezi ty nejznámější a své vykonalo i zdejší vysoké hodnocení. Tento díl je předně mistrovsky natočený, v duchu těch lepších z nových dílů. Prostředí Orient expresu se svou různorodou vznešenou společností, luxusem, krásnou ubíhající krajinou a obzvlášť stísněností je pro Poirotův případ jako stvořené; film překypuje tajemstvím, jež s sebou jednotliví cestující nesou, napětím, je temný a vhodně dramatizovaný (zejména hudbou). Má spokojenost však vyprchala úměrně odhalování zápletky; nečekal jsem, že právě takto ceněný příběh bude možná úplně nejvíc trpět tím největším nedostatkem Christiiných předloh - nesmírnou nepravděpodobností. Její míra je zde tak vysoká, že děj prakticky opustil pozemskou skutečnost a stal se spíš podobenstvím, což je jednak krajně nezvyklé (ale ne nutně špatné), jednak konkrétně zde pochybné. Zatímco soudní porota by měla (sic) rozhodovat nestranně na základě faktů, ta zdejší je na celé věci osobně zaujatá, koná z emocionálních pohnutek a její trest představuje hlavně odplatu; Poirot na jedné straně odmítá spravedlivý trest provedený prostým lidem, protože by se tím společnost navrátila do barbarského středověku, na druhé straně však hájí ukamenování cizoložnice zběsilým davem, neboť překročila zákon. Úvahy o morálce a pozemském/božím trestání do Christiiných příběhů nesedí a výsledek na mne působí nejvíc jako nepřirozený konstrukt, jehož účelem je nabídnout závěrečnou nesmírně dramatickou a efektní scénu váhání a těžkého rozhodování modlícího se (sic) Poirota. „Vražda v orient expresu“ tak je jedním z jeho nejzajímavějších případů, ku prospěchu jí to však příliš není. ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

S12E03. Kdyz jsem videl "Expres" poprve, byl jsem z toho uplne paf, protoze je to dost jine nez ostatni poirotovky. Jednak to zpracovani s jakymsi "psycho" nadechem - zima, osamoceny svistici vlak, bodava a dramaticka hudba - a pak hlavne pointa a cely moralni presah pribehu. Hlavne v tom poslednim je podle me toto zpracovani mnohem lepsi, nez klasicka verze z r. 1974 s podivnym A. Finneym jako Poirotem a oscarovou I. Bergmanovou (ktera tam pronesla jen par vet, tak doted nechapu, za co to tehdy dostala :) Suchet zde hraje Poirota trochu zniceneho, nahlodaneho. Hned na zacatku je svedkem sebevrazdy, nasledne vidi lyncovani, a v tom vsem se snazi zachovat svou katolickou viru pro pravdu a pravo. Tento jeho postoj, velmi zasadoveho a vericiho cloveka pak v zaveru dostane nejvetsi ranu, protoze se musi rozhodnout, zda stat mermomoci na strane "bezneho prava", nebo zdanlive moralne prohrat a akceptovat, ze ma spravedlnost nekdy jinou formu. Forma vrazdy je tu totiz velice netradicni a tvurci spravne pochopili, ze udelat konec (po odhaleni vraha) hlavne ve filosoficke rovine je spravna cesta. Emocne jeden z nejlepsich dilu serie. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Je to len pár dní, čo som si pozrel filmovú adaptáciu románu "Vražda v Orient exprese", ktorý napísala spisovateľka Agatha Christie. Tento snímok zrežíroval v roku 2017 Kenneth Branagh. Bolo to úžasne natočené, hviezdne herecky obsadené. Dokonalý, päťhviezdičkový divácky zážitok. Tak som si povedal, že si skúsim na porovnanie pozrieť aj diel z anglického televízneho seriálu "Hercule Poirot". "Vražda v Orient exprese" je v poradí tretia epizóda z dvanástej série. Premiéru mala v roku 2010. Samozrejme, že to nedosahuje bombastickosť drahého amerického kinofilmu. Je to však hodne podarená štvorhviezdičková televízna adaptácia. **** ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Námět knižní předlohy se zrodil v roce 1931 během návratu Agathy Christie z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)
  • Pro natáčení exteriérů scén, odehrávajících se v Istanbulu, posloužila Valletta, hlavní město Malty. (a.kopecka)
  • Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Charlese Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)

Reklama

Reklama