Neobyčejná dobrodružství Mr. Westa v zemi bolševiků
(festivalový název)- Neobyčajnyje priključenija mistera Věsta v straně bolševikov (více)
Obsahy(1)
Americký senátor West navštíví Moskvu chvíli po VŘSR a s údivem si ji prohlíží. (Snorlax)
Recenze (10)
Groteskní - tak by se dala popsat sovětská představa občana USA. Klasický američan chodil v roce 1924 po sovětských ulicích buď vyzbrojen koltem, lasem a pořádným kovbojským kloboukem a nebo jako ustrašený supernaivní a obrýlený debílek v buřince, s křečí v ruce od neustálého svírání příručního zavazadla, které je nutno chránit před - v jeho očích - zákeřnými bolševiky. Kulešov jde z extrému do extrému - hrdinové jsou buď dobří nebo špatní, vychytralí nebo přihlouplí a nic mezi tím, čímž vytváří mezně absurdní podívanou, jejíž omezenosti se nelze nesmát. Pochybuji ale, že to byl autorův záměr, takže víc než 3 dát nemůžu. ()
Mr. West, šéf amerického spoločenstva mladých kresťanov (YMCA) je poučený žurnálmi o pravej povahe a výzore boľševikov. Ide o nenávistných bradáčov so zlovestnými pohľadmi v očiach a s kozáckou baranicou na hlave. Sú po zuby vyzbrojení a násilnícki v každom ohľade. I vyberie sa do Ruska. Partia zločincov využije uvedený Westov strach z krvilačných červených netvorov. Zrežíruje falošné predstavenie za účelom vytiahnutia obsahu jeho peňaženky, tučne nadžganej lákavými dolármi. Samozrejme, praví a dohladka vyholení boľševici zasiahnu. Expresionisticky skvele vykreslené podoby zhýraleckých xichtov falošných boľševikov aj zločineckých odkundesov (akože falošných) i upäto prísne tváre dobrých červených v dobrodružnej nemej karikatúre, strácajúcej body na nedotiahnutej chaplinovskej grotesknosti aj šarvátkach a predlžovanom deji, až príliš často vyplnenom nadbytočnou vatou. ()
"Dear Madge, greetings from Soviet Russia. Burn those New York magazines and hang a portrait of Lenin on the wall. Long live the Bolsheviks! Your John." Najsrandovnejšia hláška z celého filmu. Ironické, že ju v závere prednesie postava Američana, z ktorého si film robí veľkú prču. Jedná sa o ťažký blábol pozliepaný z primitívneho videnia Američanov a boľševikov. Má to fakt ďaleko od grotesky čo tvrdí obsah filmu. ()
Pán West pripomína omnoho viac ako klasickú sovietsku montážnu školu tradičnú americkú grotesku. Hlavný trouba pripomína svojim vzhľadom Harolda Lloyda a možno to nebude náhoda. Lenže grotesky väčšinou boli kratšie a malo to svoje opodstatnenie. Pán West je celovečerák a jeho prestrelená stopáž nie je tak úplne k prospechu veci. Vyznať sa v tom maglajze, najmä pokiaľ to pozeráte iba s ruskými medzititulkami , nie je vôbec jednoduché. Pozerať to pri dnešnej aktuálnej politickej situácii je však celkom nevšedný zážitok. Najmä záver s vojenskou prehliadkou. Žeby sa predsa len toho veľa odvtedy nezmenilo? ()
Kulešov film natočil pod vlivem amerických westernů. West přijíždí do země Bolševiků a žena mu doporučí, ať si vezme na ochranu kovboje. Ale hned ho v Rusku okradou a kovboj začne mít pocit, že musí Westa pořád ochraňovat. Podle Kulešova má montáž ve filmu naprosto dominantní roli - je definicí celého filmového umění. Bojoval proti americkému "hvězdnému systému" , který tehdy už byl i v Rusku (hollywoodské hvězdy se formovaly podle toho, jaké je chtěli mít diváci a byly to ony, kteří de fakto plnily kasy kin). Kromě montáže je podle Kulešova vše ostatní ve filmu podružné - včetně herců. ()
Galerie (7)
Photo © Goskino
Reklama