Neobyčejná dobrodružství Mr. Westa v zemi bolševiků
(festivalový název)- Neobyčajnyje priključenija mistera Věsta v straně bolševikov (více)
Obsahy(1)
Americký senátor West navštíví Moskvu chvíli po VŘSR a s údivem si ji prohlíží. (Snorlax)
Recenze (10)
Pán West pripomína omnoho viac ako klasickú sovietsku montážnu školu tradičnú americkú grotesku. Hlavný trouba pripomína svojim vzhľadom Harolda Lloyda a možno to nebude náhoda. Lenže grotesky väčšinou boli kratšie a malo to svoje opodstatnenie. Pán West je celovečerák a jeho prestrelená stopáž nie je tak úplne k prospechu veci. Vyznať sa v tom maglajze, najmä pokiaľ to pozeráte iba s ruskými medzititulkami , nie je vôbec jednoduché. Pozerať to pri dnešnej aktuálnej politickej situácii je však celkom nevšedný zážitok. Najmä záver s vojenskou prehliadkou. Žeby sa predsa len toho veľa odvtedy nezmenilo? ()
Zajímavé, Američan zde není nejzápornější záporák, ale vcelku sympatický chlapík. Akorát trochu trouba, kterému v rodné vlasti předložili zkreslené a lživé informace o pravém bolševikovi. Jak už to tak občas bývá, zmatený hrdina nakonec procitne objeví dokonalost a krásu Ruska a všeho ruského (hlavně komunismu). Nemůžu si odpustit zveřejnit závěr filmu, který je opravdu pecka: "Dear Madge, greetings from Soviet Russia. Burn those New York magazines, and hang a portrait of Lenin on the wall. Long live the Bolsheviks! Your John." Popravdě nevím, jak to Kulešov myslel, když nechal pronést tento blábol postavou, ze které dělá v průběhu celého filmu idiota :) Tím to celé skvěle ironizoval (i když to asi nechtěl). Každopádně pocitově stravitelnější propaganda než třeba Matka. S úsměvem jde všechno líp :) ()
Kulešov film natočil pod vlivem amerických westernů. West přijíždí do země Bolševiků a žena mu doporučí, ať si vezme na ochranu kovboje. Ale hned ho v Rusku okradou a kovboj začne mít pocit, že musí Westa pořád ochraňovat. Podle Kulešova má montáž ve filmu naprosto dominantní roli - je definicí celého filmového umění. Bojoval proti americkému "hvězdnému systému" , který tehdy už byl i v Rusku (hollywoodské hvězdy se formovaly podle toho, jaké je chtěli mít diváci a byly to ony, kteří de fakto plnily kasy kin). Kromě montáže je podle Kulešova vše ostatní ve filmu podružné - včetně herců. ()
Groteskní - tak by se dala popsat sovětská představa občana USA. Klasický američan chodil v roce 1924 po sovětských ulicích buď vyzbrojen koltem, lasem a pořádným kovbojským kloboukem a nebo jako ustrašený supernaivní a obrýlený debílek v buřince, s křečí v ruce od neustálého svírání příručního zavazadla, které je nutno chránit před - v jeho očích - zákeřnými bolševiky. Kulešov jde z extrému do extrému - hrdinové jsou buď dobří nebo špatní, vychytralí nebo přihlouplí a nic mezi tím, čímž vytváří mezně absurdní podívanou, jejíž omezenosti se nelze nesmát. Pochybuji ale, že to byl autorův záměr, takže víc než 3 dát nemůžu. ()
"Dear Madge, greetings from Soviet Russia. Burn those New York magazines and hang a portrait of Lenin on the wall. Long live the Bolsheviks! Your John." Najsrandovnejšia hláška z celého filmu. Ironické, že ju v závere prednesie postava Američana, z ktorého si film robí veľkú prču. Jedná sa o ťažký blábol pozliepaný z primitívneho videnia Američanov a boľševikov. Má to fakt ďaleko od grotesky čo tvrdí obsah filmu. ()
Galerie (7)
Photo © Goskino
Reklama