Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Ladislav ŠtěpánHudba:
Vendula KašpárkováVOD (2)
Obsahy(1)
Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)
(více)Recenze (281)
Neuvěřitelně geniální hříčka režiséra Jana Svěráka. Samotný takhle ujetý nápad se může zrodit snad jen v české hlavě a jeho filmová realizace svědčí nejen o obdivuhodném smyslu pro ironii, ale hlavně o báječném smyslu pro humor ze strany tvůrců, kteří se na tomto svérázném dílku nějakým způsobem podíleli. ()
Úžadný nápad, vymyšlené zvíře je vlastně pojetí budoucnosti v reflexi se záhubo-zkázonosnými druhotnými odpady civilizace. Ve své velikosti si společnost vůbec neuvědomuje své dopady na okolní prostřední jen proto, že to zkrátka nevidí každý den. Co oči nevidí, srdce nebolí. Již dnes je prokázán vznik nových druhů (asi jenom deset) v důsledku znečišťování přírody lidmi, což v porovnání se záhubou (totálním vyhlazením) asi 38 druhů organismů je stále malá obnova ekosystému. (čti ironicky) ()
Ropáci sú také ritnaté potvory žijúce výhradne na extrémne znečistených a smradľavých miestach ( uholné doly, rómske osady, alebo poľské supermarkety ) a živiace sa gebuzinami na ropnej báze. Hlavne nech je to riadne mastné a vysokooktánové. Kedysi dááávno som to ako malý náhodou videl v telke a samozrejme som si myslel že je to naozaj naozaj. Potom som chvíľu len tak užasnuto sedel a tuho rozmýšľal o tom ako môže vôbec niečo také žiť. Dnes som na to náhodou narazil opäť a aj keď už dávno viem že ropáci sú len výplod fantázie, prišlo mi to rovnako fascinujúce, dobre natočené a vysoko zaujímavé. Bolo zábavné keď tam tí vedci kŕmili malého ropáčika benzínom z fľašky a nechali ho inhalovať dym z výfuku. Zaujímalo by ma či sú ľudia ktorí fetujú lepidlá nejako geneticky spriaznení s filmovými ropákmi, trebalo by to rozhodne preskúmať. ()
V textech Supercroo můžeme najít klenot v podobě rýmu: Svěrák bere herák. Nevím jestli zrovna heroin ovlivnil tvorbu Jana Svěráka, rozhodně ale něco požil (budu věřit, že se jednalo o kvalitního lihovinu). Ropáci mají skvělý nápad, který je podán s osobitým humorem. Samo zvířátko, tedy ropák, působí jakoby mohlo existovat. Mystifikace je přesvědčivá a rozveselý. Nemůžu se ale ubránit pocitům, že konec byl useklý... ()
Jako úvod do světa filmu je to hodně velká paráda. Dokonce to ve světě vzbudilo velký ohlas a lidi tomu věřili. Já tomu taky věřil, když mi bylo asi deset. V patnácti jsem si říkal, jaká to je sračka. Ve dvaceti a dál je to parádní satira, která si bere na paškál jak životní prostředí, tak stupiditu lidí. 95% ()
Galerie (16)
Photo © 40. Letní filmová škola
Zajímavosti (13)
- Ekologie v té době v socialistickém Československu, kde bylo všechno v pořádku, byla tabu. Jan Svěrák si proto nastudoval závěry posledního sjezdu KSČ, kde našel větu „o ekologii by se mělo hovořit“. To udělal proto, že kdyby snímek chtěli zakázat, mohl argumentovat „ale v závěrech strany je, že je o ní třeba hovořit“. (sator)
- Od roku 1992 je postavička Ropáka cenou združenia "Deti zeme" za anti-ekológiu. (Raccoon.city)
- Prvý Ropáci, ktorých Barbara Šalamounová navrhla, vyzerali skôr ako Marťania. Jan Svěrák ale chcel, aby pôsobili autenticky, a preto sa museli prerobiť. (Raccoon.city)
Reklama