poster

Americká noc

  • Francie

    Nuit américaine, La

  • slovenský

    Americká noc

  • anglický

    Day for Night

Drama / Komedie / Romantický

Francie / Itálie, 1973, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Rozumím tomu bezbřehému nadšení filmových fanoušků a chápu, že je takřka povinností dát Americké noci 5*, když já ale povinnosti v lásce nemám a všemožně se jim vyhýbám. Ten film představuje hold světu filmového studia a všem nadšencům, kteří svůj život zasvětili kinematografii. Čiší z něj nekritické okouzlení filmovým pozlátkem a jde vlastně o jednostranně pozitivní výlet do světa před a za kamerou, kde i smrt jednoho ze členů štábu není tragédií, ale součástí života a práce a je podána s nadhledem. Já mám ale pocit, že natáčení filmu je především tvrdá práce a stres, ne jen nepřetržitý happening, a problémy zdaleka nespadají jen do komediální škatulky. Truffautův snímek má určitě řadu skvělých momentů, ale má i průměrné pasáže, a zdaleka jej nepovažuju za nejlepší v jeho kariéře. To jen námět, který jde na ruku filmovým fanouškům, ho katapultoval do takových výšin. Celkový dojem: 80 %.(10.1.2011)

  • niethustra
    ****

    Měl jsem původně za to, že se jedná o jízlivou kritiku poměrů mezi všemi těmi filmartisty, ale ono to nakonec bylo otevřené vyznání lásky k filmu a ke všemu, které se kolem něho hemží. S jak naběhlým pocitem zadostiučinění jsem sledoval scénu vykládání chytrých filmuměnovědných knih! Jakým blahem jsem se tetelil při pozorování tohohle sarkastického plivance do ksichtu všem těm, kdo na filmy nejen koukají, kdo je dokonce i čtou, počítají, měří a chodí kvůli nim do školy! Jako pitomec souhlasně přikyvuji tomu, že film, stejně jako všechno umění, je a musí být založený na lži, strojenosti, na vyčerpávající práci, která má daleko k ekstatickým tvůrčím návalům; na přetvářce a lidech jí schopných, k ní svolných, protože si vědomých, že nic jiného než tuhle přetvářku v životě nemají. Asi jsem se mýlil. Anebo? Co když je všechno, které jsem považoval za tvůrčí jízlivost, potřebu demaskovat svět filmu a připomenout divákovi, kolik zlé krve, potu a falše se za každým filmem skrývá (aby mohl být ve výsledku opravdový), co když je to všechno to, co Truffaut na filmu miloval (a na rozdíl od některých diváků jeho filmů si i uvědomoval)? Jako člověk, který to, jež miluje, při troše štěstí i opíchá (nejedná-li se o vybrané příbuzné), nerozumím - a to bytostně nerozumím - slovnímu spojení "milovat film". Ale to k tomu asi patří; jako každý film, i to chce notnou dávku sebeklamu.(4.8.2016)

  • Madsbender
    *****

    "Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli." Najčistejší hraný metafilm, ktorý siaha po metafyzike filmárskeho konceptu. Bez centrálnej hlavnej postavy, zato zdvorilo, šarmantne a zvodne, ale aj drzo a neodbytne koketujúci s každou jednou osobitným spôsobom. Truffautova francúzska elegancia pri plynulom prechádzaní rozprávania z postavy na postavu, z motívu na motív, grácia, s akou podáva prerod príbehu točeného filmu do príbehu jeho procesu tvorby a účastníkov je priam magická. A to môžem spokojne ignorovať fakt, že je Americká noc poctou filmu, pretože dokonale funguje aj bez toho; či už ako pohľad za oponu alebo "len" luxusná vzťahová konverzačka medzi jednotlivými členmi štábu, s humorom, dramatickou rovinou a, samozrejme, ľúbostnými pletkami. Pekelne dobre skonštruovaný a obsadený film, ktorý ma potešil po stránke formy bravúrnym kompromisom medzi starým kontinentom a novým svetom, ale aj odmaskovaním spôsobu výroby a filmárskych techník. No a najlepší je samozrejme hneď po okúzľujúcej Jacqueline Bisset samotný Truffaut v roli režiséra, ktorý mi dal možnosť na chvíľu nazrieť do svojej hlavy. A to je ponuka, aká sa neodmieta. 100%(17.5.2014)

  • POMO
    *****

    Film, ktorý ma zohrial viacej, než celotýždňový pobyt na filmovom festivale.(5.7.2004)

  • hirnlego
    ****

    Veskrze sympatické přiblížení zákulisí natáčení jednoho filmu, složitých vztahů mezi herci a jejich rozmanitě se proplétající životní osudy. Až jsem dostala chuť také si vyzkoušet jaké to je, stresovat se, že zapomenu text, hemžit se spolu s ostatními na place, být součástí té "velké filmové rodiny" - no třeba někdy, jednou, možná...(22.12.2006)

  • - Název filmu odkazuje na známou techniku natáčení. Jde o to, že se scény v noci natáčí za dne a pomocí kamerových filtrů se docílí efektu "americké noci". (viperblade)

  • - V jedné scéně si režisér Ferrand (François Truffaut) a kameraman Walter (Walter Bal) prohlíží fotografie herečky Julie Baker (Jacqueline Bisset). Ferrand zmíní, že si ji pamatuje "z filmu s automobilovou honičkou", čímž odkazuje na film Bullittův případ (1968), kde se Jacqueline Bisset objevila. (Baxt)

  • - Film je věnován sestrám Gishovým, Dorothy a Lilian. (viperblade)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace