Režie:
Mathieu KassovitzScénář:
Sebastian GutierrezKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
John OttmanHrají:
Halle Berry, Robert Downey Jr., Charles S. Dutton, John Carroll Lynch, Bernard Hill, Penélope Cruz, Dorian Harewood, Noah Bernett, Amy Sloan, Benz Antoine (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Skvělá a uznávaná psycholožka Dr. Miranda Grey (HALLE BERRY) je expertkou na posuzování toho, co je racionální. Co je logické. Co nezachází za hranice příčetnosti. Pod vedením svého manžela (CHARLES S. DUTTON), vedoucího oddělení psychiatrie Woodwardské ženské věznice, léčí nebezpečně psychicky narušené pacientky, mezi které patří i Chloe (PENÉLOPE CRUZ) charismatická vražedkyně, jejíž svědectví o satanistickém mučení jsou uvážlivou doktorkou považovány za pouhý výplod paranoidní mysli. Po setkání s tajemnou dívkou se však její spokojené manželství a vyrovnaný život změní v nejhorší noční můru. Když se Miranda probudí po hrůzné autonehodě, se zděšením zjistí, že její manžel byl zavražděn a všechny stopy směřují právě k ní. Zatímco se snaží přijít na to, za jakých okolností by vůbec mohla spáchat podobně brutální a otřesný čin vůči člověku, kterého milovala a obdivovala, ocitá se uvězněná ve Woodwardu mezi svými bývalými pacientkami.
Chování doktorky, která si z osudné noci pamatuje pouze několik nejasných vizí tajemné dívky, se postupem času stává čím dál tím více nevyzpytatelným. Zoufalá snaha, s níž se pokouší dokázat svou nevinu, je jejím bývalým spolupracovníkem Dr. Pete Grahamem (ROBERT DOWNEY JR.), který je soucitný, avšak zároveň velmi skeptický, vnímána jako začátek sestupu do hlubin šílenství. Miranda postupně začíná věřit, že se jí zmocnily nadpřirozené síly, které jsou odhodlány se pomstít i za cenu toho, že ji připraví o rozum. Zatímco ji Chloe stahuje do svého osobního pekla, musí Miranda zjistit, zda skutečně směruje k branám šílenství nebo pouze blíže k pravdě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (411)
2 a 1/2*. Nemám rád Halle Berry (hlavně jako herečku), ale tady celkem bez problémů obstála - jedno z mála milých překvapení, asi si po Oscarovi vzala kurzy herectví:-) Kassovitz nemá ani chvíli potíže s temným obrazem nebo poletující kamerou a dokáže velmi vkusně přimíchat zvuky, skřeky a skřípání. Ale neumí si vybrat scénář. Gothika ho má navýsost špatný. Premisa je bezpochyby zajímavá, ale tím kvality scénáře končí. Viditelně recykluje otřepané motivy ze široké palety filmů od Kruhu až po Celu, ale tvůrci v sobě nenašli dostatek invence pro vlastní, výrazně originální vklad. Výsledek tak není ani trochu zajímavý a většinu času jsem se příjemně nudil. Efektním lekačkám chybí žádaná působivost, protože se nemůžou opřít pořádný logický základ, jsou do příběhu vkládány nazdařbůh, jen aby se podle potřeby děj zahustil nebo uvolnil. Takže ve scéně s autem vcelku bezdůvodně straší jedna scéna za druhou, aby se o pár sekund později strašidelné vize vytratily na dlouhou dobu. Scenárista nezvládl ani práci s postavou Cruzové nebo vybrousit pointu do tvaru, která by výrazněji překvapila (postup je ohraný, navíc tenhle explozivní konec je opravdu hrozný). Škoda, že si Kassovitz nevybírá pečlivěji, pak by nevznikaly takovéhle nezajímavé paskvily s podpisem zručného režiséra (i Purpurové řeky mě naštvaly svou levností a béčkovou pointou). Snad příště. ()
„Schopnosť represie je potrebná pre prežitie.“ Nielenže mám rád francúzskeho herca a režiséra Matthieua Kassovitza (PURPUROVÉ RIEKY, MNÍCHOV), ale ani o Zemeckisovej a Silverovej firme Dark Castle (13 DUCHOV, LOĎ DUCHOV) si nemyslím nič zlé. Napriek tomu (a prítomnosti tradične vtipného Roberta Downeyho Jr.), nestojí GOTHIKA skoro ani za fajku močky. Pôsobivá vizuálna stránka (obrovská starodávna liečebňa uprostred večne daždivých lesov) niečo do seba má, detto zápletka (predstavte si, že ste špičková psychiatrička a raz ráno sa zobudíte v zvieracej kazajke a dozviete sa, že ste v noci brutálne zavraždila svojho manžela), ale celé to režisérovi akosi nedrží pohromade, scenár je ku koncu čoraz hroznejší a ranou z milosti sú „herecké výkony“ Halle Berry (Oscar za sexuálnu scénu v PLESE PRÍŠER) a Penélope Cruz (OTVOR OČI). Začiatok 4*, stred 3* a koniec 2*. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/425/ ()
nejsem pravidelným divákem hororů (mám u nich strach?). snažím se vybírat jen něco zvláštního (z čeho bych měl strach). atmosféra je od začátku , osamělý lidé, temné obrazypůsobivá - noc, bouřka, a já sedím sám a z repráků se valí i ta tma. a vo tom to právě je. zvuk kolikrát udělá víc, než krvavá scéna. ale, věřili by jste bláznovi? ()
Slušné herecké obsazení má přilákat diváky a to se myslím povedlo. Bohužel s kvalitou film trochu pokulhává - dokáže vybudovat velmi hutnou atmosféru, kdy vám běhá mráz po zádech, ale zároveň dost věcí není dotažených do konce a v závěru, kdy z filmu udělali tvůrci lacinou desátou kopii Šestého smyslu, vše pokazili. ()
Konečně horor s paranormálními jevy, na které film dává i odpověď (ne jak bývá často zvykem, že přijde konec a ani pokus o vysvětlení). Psycholožka je podezřelá ze spáchání sebevraždy, na celou událost se nepamatuje, navíc začíná vidět "duchy", slyšet hlasy a předběžně skončí v zařízení, ve kterém sama pracovala. Děj zobrazuje její snahy o racionální vysvětlení svých "halucinací", zoufalství, že je považována za blázna. Je to trochu i krimi a pro mě nadprůměrný horor, který nebyl ani tak o tom, že bych se nějak extrémně bál nebo lekal, ale vytvořil dobrou atmosféru, kterou si udržel celou hodinu a půl. Za Limp Bizkit při závěrečných titulkách zaokrouhlím hodnocení na 4*. ()
Galerie (52)
Photo © 2003 Warner Bros
Reklama