Obsahy(1)
Kodaň, Dánsko, 1945. Britské ozbrojené sily oslobodili Dánsko od nemeckých okupačných síl. Vojaci Wehrmachtu, pravdepodobne psychicky labilní, sedia v bunkri a z nejakého nejasného dôvodu nie sú odzbrojení. Stráži ich jediný britský vojak. Prebehne séria samovrážd. Keďže 2. svetová vojna sa skončila a Nemci sú pre Dánov nepriateľmi, vzniká správna atmosféra na ukončenie života bežných nacistických dôstojníkov.
Film umožňuje pozorovať banálny príbeh zrady jednej postavy i zbožné nanebovstúpenie druhej.
(Volodimir2)
Recenze (10)
Lars von Trier byl zkrátka mistr již ve svých začátcích a Befrielsesbilleder je toho důkazem. Není co vytknout filmařské brilantnosti, zkrátka režisérská genialita. ()
Hezký studentský pokus o Tarkovského. Dospělému filmaři bych to asi spolkl méně ochotně, ale ta ambice odkrýt svou křehkou duši je hodně sympatická a, trochiu nechronologicky, při vědomí, kam tem příslib dojde, je snadné to přijmout. ()
Obrazy vysvobození: pytle s pískem, cinkání řetězů, hlaveň přiložená ke spánku, cvak - prásk! Postavy nemluvné, příběh tlumený, hudba gradující - divák truchlivý, mlčky poslouchající. Vražda partyzána, lítost, pláč, déšť. Konec jdoucí za hranici lidské unosnosti, let do nebe, nad stromy. Do nevědomí. Stará známá slečna nepochopitelnost? Ano a taky je to Lars. Cvak - prásk! 80! Procent! ()
Tento film bol pre mňa príležitosť zoznámiť sa s tvorbou dánskeho režiséra Larsa von Triera. Nakoniec som ho zhodnotil ako najdlhší a najhroznejší film, ktorý som videl v poslednom období. Netvrdím, že som tento film pochopil, toto je film pri ktorom treba rozmýšľať nad každou scénou, lebo ak nie, tak ďalšiu scénu už som nepochopil. Ale veľkým kladom je že autor experimentuje s dokumentárnymi zábermi, takže čo je historické je aj autentické. ()
Tady je Trier ještě napůl provinční Dán a napůl v zajetí Tarkovského - bez špetky podbízivosti, výsměchu a manipulativnosti svého zralého období. Co zbývá? Trochu řídký, teorematický děj, motiv zrady nejbližšího, hořký pro oba dva, kontemplace lesa, expresionistická výprava, tématika malého člověka přejetého dějinami i transcendence na nich nezávislé; severský chlad, autopes a krtek... Hořící mrtvola (luceat) a vypíchnuté oči (luceat)... Jaké jsou podoby osvobození? Z tohoto vyrostl Prvek zločinu (kamera) a Evropa. Vzpomněl jsem si na helikoptéro-vzetí v Epidemii i na zjevení Messaliny v Nymfomance. Trier byl dobrý - jako každý má ale svou mez. Tady ještě není tolik patrná 4.6*. ()
Mistr začíná promlouvat. Toto je artový film. Se vším všudy. Bez děje, zdánlivě beze smyslu, bez divácky přitažlivých zhůvěřilostí. Jen čistá, nádherná filmařina. Co záběr, to fotogafie. Co záběr, to zatajený dech. Co záběr, to Lars von Trier. Co chtít víc? ()
Po několika starších kraťasů od Triera, (doporučuji Orchidégartneren ), takovou dobrou kvalitu hned jsem nečekal. Tenhle působí na mě třikrát silněji než Prvek zločinu. Důvod proč je méně známý vidím spíše v tom že má jen 57 minut. Je to ale i tak plnohodnotný film. 3,5/5 ()
Já mám Larse vážně rád, ale taky mam rád když se ve filmu něco děje. Artově to je pěkný, ale zároveň je to fakt dost nudný... ()
Art jak má být, co záběr to dokonalá fotografie, jak již tu bylo psáno a fotografie já rád. Neřekl bych, že film nemá děj, pouze je poněkud náročnější se do něj dostat. Když se to podaří, užíváte si každý záběr kamery, užíváte si ty silné, povětšinou depresivní pocity... pro mě tohle všechno bylo cítit především z "lesní části". Lars von Trier byl již ve svých začátcích mistr. 75% ()
Příjemný vánoční film. Docela mě to překvapilo - čekal jsem, že se budu dost nudit a ono to bylo fajn. ()