Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

pepo 

všechny recenze uživatele

Producentmi sprasený masterpiece. Jednotlivé scény sú fantastické ale tá koktavosť rozprávania miestami hrozne vadí a záverečná scéna už je vyložene na facku .Aj napriek tomu výnimočný film.9/10 A len tak btw. ma napadlo... vzhľadom na to, že stále existuje pôvodný scenár by mohol niekto ukecať Spielberga alebo Scorseseho ( ale nikoho iného) na remake. P.S. záverečné titulky sú skvelé ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Orson Welles natočil monumentální vzestup a pád ságy Ambersenů s genialitou sobě vlastní, nakonec je ale výsledek lehce rozpačitý. Pročpak? Vidím několik hlavních důvodů - režisér Občana Kanea musel u svého druhého filmu přetrpět necitelný zásah do materiálu ze strany producentů. Ten je podle mě tak nešťastný, že vyvrací celý myšlenkový obzor, který Welles líčil. Samu režisérovy navíc u Ambersenů nezbývalo než se obejít bez jednoho z nejdůležitějších pojítek ke Kaneovi, kameramana Gregga Tolanda. Jeho hloubka záběru, divoké a agresivní průjezdy chybí, tlumenost oproti debutu dokresluje upozaděná role Wellese (byť je to záměr), v Občanu Kaneovi dominantní postavy. Nejhorší je ovšem vyznění převrácené naruby, což vedlo k oprávněným otazníkům. Welles opět dokázal pověst "v Hollywoodu naprosto nepoužitelného člověka" díky své nezávislosti a schopnosti kritizovat na ranách, kde to dosud bolí. Dokázal, že byl na tehdejší Hollywood až příliš dobrý. Vzhledem k rozpačitému výsledku se ptám, zda ten film měl vůbec vzniknout... ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Dvaja majstrovskí režiséri niekoľkých kultových filmov sa pustili do rozprávania o rodine, ktorá má všetko a nič. Príbeh, s ktorým by iný režisér možno ani nepohol, no vďaka Orsonovi Wellesovi (znova ako vrchný rozprávač, ktorý vie príbehu vdýchnuť neskutočnú porciu energie) a Robertovi Wiseovi ako režisérskemu kráľovi a za podpory skvelých hercov, uzrela svetlo skvelá rodinná dráma. 80%. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Čiernobiela melodramatická adaptácia známeho románu má hneď niekoľko pozoruhodných bodov (po stránke príbehu), s ktorými, keďže som predlohu nečítal, sa tu stretávam po prvý krát. Ambersonovci sú vykreslení ako slávny, bohatý a arogantný rod, ktorí si udržuje odstup od plebsu, ktorým pohŕdajú a nepripúšťajú si ho k telu. Generačne predávaný odpor, prirodzená povýšenosť a nadradenosť sa prejavuje aj po vizuálnej stránke - honosné a okázalé sídlo bije do očí a akoby kričí - "My sme viac!". Dej je súbojom protikladných citovo zafarbených postojov jednotlivých postáv, spomedzi ktorých vyčnieva antagonista George, rozmaznaný, nevďačný, nepríjemný mladík, ktorý vedie neustály súboj s Eugenom Morganom, niekdajším nápadníkom svojej matky Isabelle. Aby toho nebolo dosť, je zamilovaný do Eugenovej dcéry Lucy, takže o dramatickosť je postarané. Zoškrtanie na 89 minútovú verziu však filmu značne uškodilo, pôsobí odľahčenejšie a tak trochu zosekane. čo je veľká škoda. Na druhú stranu je to stále kvalitný film, ktorý stojí za pozornosť. Záverečné titulky sú spravené veľmi zaujímavo. Celkovo výborný film z ranných 40. rokov, ktorému len chýba dlhšia stopáž a rozvinutejší príbeh. 80% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je čírou špekuláciou, aký to mohol byť film, nebyť predstavy producenta, že ten kto platí, ten aj tomu najlepšie rozumie. Ale aj "producentský výber" ostal zaujímavým filmom s výbornými hereckými výkonmi a kamerou. Začiatky automobilizmu síce nehrajú vo filme podstatnejšiu úlohu, ale vízie dôsledkov rýchlo sa šíriaceho automobilizmu boli na svoju dobu objavné. ()

Galerie (109)

Zajímavosti (16)

  • Film byl nenávratně poškozen ignorantstvím producentů. Ti režisérův hrubý sestřih zkrátili o 40 minut a dotočili k němu nesmyslný happy-end. Obávali se totiž, že bude snímek na publikum v atmosféře probíhající druhé světové války působit příliš depresivně. (hippyman)
  • Orson Welles později označil 88minutovou verzi jako kdyby byla posekána sekačkou na trávu. (Kulmon)
  • Tim Holt a Anne Baxter jdou kolem kina, které inzeruje film, ve kterém hraje Timův otec Jack Holt. (Kulmon)

Reklama

Reklama