Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Krimi

Recenze (987)

plakát

Bod varu (2021) 

Tento film skutečně plně pochopí jen ti, kteří někdy pracovali v britské restauraci. Pro ty, kteří v britské restauraci nikdy nepracovali, je to skutečně autentická sonda do každodenního života číšníků, barmanů a kuchařů (samozřejmě až na ten závěr, i když i takové věci se určitě občas stávají). Skvělý Stephen Graham v titulní roli a výtečná režie. Žádný skrytý střih jsem neobjevil :)

plakát

Lost Transmissions (2019) 

Minimalistický, ale velmi podařený festivalový snímek, který pojednává o úspěšném hudebním producentovi, jehož kariéru i osobní život postupně rozkládá neléčená duševní porucha. Nízkorozpočtovému dramatu dominují zejména přirozené herecké výkony Simona Pegga a Juno Temple. Jsem hlavně rád, že z toho tvůrci neudělali klasickou love story, ale vztah mezi ústředními postavami je založený čistě na přátelství a vzájemném respektu. Pokud máte chuť vidět Simona v pro něj netradiční vážné poloze, pak jsou Lost Transmissions jasná volba. Doufejme, že se tohle dílko někdy podívá také do Česka.

plakát

Westworld (2016) (seriál) 

Po všech těch pochvalných ohlasech, co jsem na tenhle seriál slyšel musím konstatovat, veliké zklamání. Tohle, že má být nová vlajková loď HBO? Westworld není úplně špatné dílo, zejména velkolepá výprava, působivý hudební doprovod a prvotřídní výkony áčkových herců Anthohny Hopkinse, Eda Harrise či Evan Rachel Wood zvedají hodnocení hodně nahoru. Líbí se mi i ono hlavní poselství příběhu, zda by se se strojem, který cítí bolest a normální lidské emoce mělo nakládat jako s věcí. Nicméně jinak mě to prostě neuchvátilo. Strašně dlouho čekáme než se děj posune někam kupředu (zásadnější zvraty přicházejí až ve druhé polovině první série). Neustále se opakující situace vyloženě nudí. Co pokládám za ještě větší zápor je skutečnost, že v celém seriálu není ani jediná postava se kterou by se šlo nějakým způsobem ztotožnit či jí držet palce. U výtvorů je problém, že nevíme na kolik si uvědomují samy sebe. A tím, že je coby roboty lze kdykoli oživit/opravit, nemusíte mít o ně vůbec strach. Lidské figury jsou naopak všechny krajně nesympatické a jejich případná smrt vás proto také nerozhodí. Přemíra násilných a erotických scén mi tu navíc přišla značně prvoplánová (na rozdíl třeba od Hry o trůny, kde takové věci k drsnému prostředí středověku prostě patří). I z logického hlediska, nemyslím si, že by takový park vážně mohl někdy existovat, zda by bylo možné něco takového provozovat legálně a kdo by do něj za ty obrovské peníze chodil (když vezmeme v potaz, že to vlastně není nic jiného než trochu atraktivnější bordel). Další řadu už nejspíš nedám.

plakát

Návštěvníci 3: Revoluce (2016) odpad!

Pokud bych měl uvést nějaký příklad "zbytečného pokračování", případně "pokračování, které pohřbilo celou sérii" byl by to tento film. Po vynikající jedničce, průměrné dvojce a nepříliš vyvedeném americkém remakeu přichází naprosto katastrofální trojka, která postrádá jakýkoli náznak humoru a energie, jež táhla předchozí snímky a nefunguje zde vlastně vůbec nic. Příběh postrádá jakoukoli logiku. Dokonce i chemie mezi hlavními postavami se úplně vytratila. Přehrávající Clavier už je jen karikaturou sebe sama a Jean Reno snad ještě v žádném filmu nepůsobil tak vyčerpaně a nezúčastněně, jako by ho na plac dotáhli násilím a nutili jej předříkávat trapné repliky, co nemají hlavu ani patu. Za celou stopáž jsem se nezasmál ani jednou. Tvůrci vesměs jen opakují vtipy z předchozích snímků. Jenže to, že někomu páchne z úst už napotřetí zkrátka není vtipné. Doufám, že ten otevřený konec nebyl příslibem dalších dílů, neboť napočtvrté už cestu do budoucnosti s rytířem Godefroyem a jeho sluhou již rozhodně nehodlám absolvovat. Škoda :-(

plakát

Černá zmije - The Black Adder (1983) (série) 

V Česku prakticky neznámá série, která je v Británii naopak pokládána za kultovní dílo. Nemohu si pomoct, ale místy mi to přišlo spíš smutné, než vtipné (zejména závěr první série). Celkově jsem se u toho ani zdaleka nenasmál tolik jako u jiných britských seriálů. Na druhé straně musím uznat, že mladý Rowan Atkinson zde předvádí velmi kvalitní herectví a představí se ve zcela odlišné roli, než jak ho známe ze scének s Mr Beanem. Líbily se mi také povedené narážky a odkazy na skutečné historické události či divadelní hry Williama Shakespeara. Je to tedy takový lepší průměr, který zejména díky výbornému Atkinsonovi určitě stojí za vidění, nějaké bouřlivé salvy smíchu však od Zmije nečekejte.

plakát

Kniha džunglí (2016) 

Tomu se říká vítězství formy nad obsahem! Od nové Knihy džunglí jsem popravdě očekával veliký propadák, jelikož všechna předchozí zpracování Kiplingových povídek dopadla skutečně bídně. Jon Favreau, kterého jsem mimochodem až doposud pokládal spíše za průměrného režiséra, mě ale mile překvapil a naservíroval divákům největší audiovizuální zážitek od dob Avatara. Po dějové stránce nemá film většinu publika čím překvapit. Mauglího příběh zná přeci jen každé malé dítě a scenárista se od jeho původní verze odchyluje jen v několika drobných detailech. Dopředu je tudíž jasné, kam se hrdinova cesta bude ubírat, koho na ní potká i jak skončí. Všechny tyto nedostatky však snímek přebíjí fascinujícím vizuálem. Dokonale vykreslená atmosféra indické džungle s důmyslně sestříhanými akčními sekvencemi a zvířaty, u nichž se místy nechce věřit, že nejsou živá, vás pohltí natolik, že se necháte nostalgicky unést do dětských let a ze srdce si přejete, aby to s tím klukem dobře dopadlo. Konečně jsme se po letech dočkali opulentní fantastické pohádky, která zaručeně okouzlí děti i dospělé. Rovněž souhlasím s názorem, že se po dlouhé době mimořádně povedl český dabing. Knihu džunglí je každopádně nutné vidět ve 3D na velkém plátně, na malé obrazovce by zážitek byl ani ne poloviční... (Podrobněji se rozboru filmu věnuji na http://www.fandimefilmu.cz/clanek/7896-recenze_kniha_dzungli).

plakát

Hotel Rwanda (2004) 

Brilantní snímek, který by se silou své výpovědi dal přirovnat k Spielbergově Schindlerovu seznamu. I když je pravda, že tvůrci v některých momentech možná až příliš tlačí na pilu. Nikoli v zobrazování explicitního násilí (s tím naopak režisér prozíravě šetří), ale okatým citovým vydíráním. Například celá závěrečná scéna mi přišla dosti přeslazená. Nicméně vzhledem k závažnosti a aktuálnosti zvoleného tématu nemohu jinak než za pět. Doporučuji ke zhlédnutí zejména odpůrcům současné uprchlické krize (ačkoli jak ve filmu prohlásila postava Joaquina Phoenixe, většina lidí si stejně řekne "to je hrozné" a bude pokračovat v jídle.) A jen tak mimochodem - Don Cheadle si zde nejspíš střihnul svoji životní roli.

plakát

Zrození národa (1915) 

Jeden z nejpozoruhodnějších a zároveň nejkontroverznějších filmů v dějinách. V době svého vzniku to musela být neskutečná bomba. Přestože se jedná o více než tříhodinový němý snímek, i dnes - bezmála po 100 letech od své premiéry je bez problémů koukatelný. Vděčí za to monumentální výpravě, důmyslné režii, autentickým kostýmům a bitevním scénám i podmanivé hudbě. Jedná se také o historicky první epický velkofilm, který používá rozličné střihové techniky. Na druhé straně nelze přehlédnout, že je to celé vlastně jedna velká rasistická a xenofobní propaganda, oslavující teroristickou organizaci Ku-klux-klan a nadřazenost bílého muže. Mám s tím podobný problém jako v případě starých sovětských snímků typu Křižník Potěmkin. Po řemeslné stránce tomu nemůžete nic vytknout, ale z ideologického hlediska je to hnus. Čestné místo v kronikách světové kinematografie nicméně Griffithově opusu můžeme jen stěží upřít.

plakát

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (2013) 

Až přehnaně moc dějepisu na úkor filmového vypravování. Chvílemi jsem si připadal, jako když se dívám spíše na hraný dokument. Historická věrnost je sice fajn, ale občas by podle mého názoru neškodilo ubrat kulometného přítoku informací a zapracovat více na gradování příběhu. Několik silných momentů by se tam určitě našlo (Konstantinova disputace o obrazoborectví, Svatoplukova zrada..), ale celkově mi přijde, že to mohlo dopadnout o mnoho lépe. Na české poměry zdařilé po vizuální a kostýmové stránce, zato herecky a scenáristicky nevyrovnané. Zejména dětští herci byli naprosto příšerní. Na doplnění dějepisných znalostí je Nikolaevův Cyril a Metoděj výborný, jako dobrodružné filmové drama ale nefunguje.