Reklama

Reklama

Epizody(12)

Obsahy(1)

Dáváme hlas těm, kteří nejsou slyšet... Tři respektované píšící reportérky. Dvanáct případů lidí v krizi. Na reportážní cestě s držitelkami řady novinářských cen. Dvanáctidílná dokumentární série Novinářky ukazuje proces novinářské práce u dlouholetých a oceňovaných reportérek Jany Ustohalové (Deník N), Hany Čápové (Investigace.cz) a Saši Uhlové (A2larm). Štáb sleduje hlavní protagonistku na reportážní cestě za pochopením příčin sociálních problémů, které mají dopad na každého. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Mlle k tomuto seriálu (3)

Stáří bez domova (2022) (E01) 

Formát pořadu je těžko pochopitelný. Dlouho se díváme na to, jak paní Uhlová sedí na sedačce v metru, jede metrem, někam jde… Tuto „dynamiku“ vystřídá zcela statický čtvrhodinový záběr dvou (! čtete dobře, víc jich v pořadu není) odbornic (?) na danou sociální problematiku. Skutečně ilustrační je tak pouze krátký sestřih z bydlení sympatického seniora na ubytovně ve vsi Morávka. Kamerou a něčím, co se snad ani režií nazvat nedá, ale problémy nekončí. Ani jako rozhlasový podcast by pořad nic nepřinesl. Z úst přizvaných „odbornic“ nevychází totiž nic než obecné povídání o tom, co je všeobecně známo, a dokonce i nepravda. Tou je tvrzení, že „domovy důchodců“ fungují stále tak, že se stačí přihlásit do pořadníku a čekat několik dlouhých let. Podmínky se sice různí, ale právě z důvodu kapacitní nedostatečnosti těchto zařízení v ČR a také z důvodu pobírání příspěvku na péči si řada ubytovacích zařízení pro seniory jako podmínku přijetí vytkla už před lety až desetiletími zdravotně nezpůsobilý stav žadatele. Tedy jednoduše řečeno – pokud vás v pětašedesáti netrápí vážná nemoc, která by vám znemožňovala žít samostatně, ale jste JEN chudý, do takového domova důchodců vás nepřijmou, i kdybyste si žádost podali s desetiletým předstihem, protože bude upřednostněn jiný žadatel. Tato podmínka neplatí dnes stabilně už pouze v domovech pro seniory typu Sue Ryder, kde si ovšem za ubytování notně připlatíte, takže opět nic pro chudé seniory. Pokud má být tato kamera, kterou svírá v rukou někdo s Parkinsonem, a dva rozhovory nepřinášející nic nového, prezentací a výsledkem mnohaleté novinářské zkušenosti se sociální problematikou v České republice, pak také asi není divu, že sociálně vyloučení a senioři strádají i nadále stranou veškerého zájmu. Úroveň méně než podprůměrná… Jednu hvězdičku nechávám pouze za vůli zabývat se důležitým tématem. ()

Rodiče bez práv (2022) (E02) 

Všechny vstupy profesionálů byly tentokrát velmi cenné, situace skutečně není černobílá a závěr byl výmluvný. České zdravotnictví je na tom finančně velice špatně a neochota k tomu, co je u nás nadstandard, je s tím úzce svázána. Není to ale rozhodně jen problém financí, sama si často kladu otázku, proč si někteří lékaři vůbec vybrali svůj obor – snahu pomáhat lidem v tom těžko hledat. Stejně jako v prvním díle i zde platí, že podcast by splnil účely pořadu mnohem lépe. Obrazové záznamy jsou v tomto případě zbytečné, nepřinášejí žádnou hodnotu navíc. ()

Propadlíci (2022) (E03) 

Moje babička působila jako učitelka v tehdy tzv. „zvláštních školách“ v Sudetech, kam komunisté po válci delegovali Romy ze Slovenska a řadu dalších nepůvodních, často z hlediska klasického vzdělání (včetně prostředí v rodinách) problematických dětí. Cestou k jejich relativně úspěšnému uplatnění nebylo vzdělání, ale přesně naopak – byla to schopnost učitelů včas rozpoznat skutečná nadání a kvality těchto lidí, která jen málokdy leží ve sféře klasického a dnes všude protežovaného intelektu. Moje babička tak uměla pomoci lidem, které školský systém považoval za odpadlíky, většinou tím, že jim zajistila včasnou praxi v řemeslných oborech (od kařeřnictví přes úzce specializované soustružení atd.), kterým se věnovat sami chtěli a kterými se poté dobře uživili a zároveň si v nich často splnili i svou touhu po jisté pospolitosti, která tu panovala, a cítili se mezi svými. Život takto nasměrovaných lidí získá osu i smysl, což je sociálně etabluje. Právě to, že je dosažení takových zkušeností navázáno na stupeň vzdělání a že v systému nerozlišujeme talenty a osobní nastavení každého žáka, je jedním z největších omylů současného školského systému. Moc se mi líbili vybraní dotazovaní, chápu jejich pohnutky a přeju jim v životě hodně štěstí, rozhovory v tomto díle považuji za zdařilé a podnětné. Mám pořád stejné výhrady proti kameře – je mi jasné, že je těžká, ale nebylo by možné, aby ji někdo udržel, aniž by se třásla jako ratlík? ;) ()

Reklama

Reklama