Reklama

Reklama

Krvavá paní

Československo, 1980, 77 min (Alternativní 71 min)

Obsahy(1)

Po zpracování příběhu o Juraji Jánošíkovi si klasik slovenského animovaného filmu Viktor Kubal vybral další historickou postavu opředenou pověstmi, nechvalně proslulou uherskou hraběnku a paní Čachtického hradu Alžbětu Báthoryovou. Ta v Kubalově lyricko-pohádkové interpretaci z roku 1980, v níž se snoubí děsivá tragika s odlehčujícími komickými prvky, darovala na důkaz lásky jednoho dne své srdce muži, který se o ni v nemoci postaral a zachránil jí život. Bez srdce byla ale jen plná chladu a nenávisti a začala si libovat v utrpení druhých. Viktor Kubal se stejně jako u svého předešlého titulu stal sám autorem námětu i scénáře, výtvarníkem, animátorem a režisérem a po svém boku měl i zde hudebního skladatele Juraje Lexmanna a dramaturga Rudolfa Urca, průkopníka slovenského animovaného filmu. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

kinej 

všechny recenze uživatele

Špatný a nepovedený film. U animovaného filmu je důležité, aby nějakým způsobem oslovila kresba a koncepce. No a to zde nezafungovalo. Postavičky a prostředí jsou obyčejné a nezajímavé. Námět sice nese potenciál, ale ten zde vůbec není využit. Místy se Krvavá paní tváří jako večerníček, aby posléze ukazoval nahé ženy a krev. Pokud to byl umělecký záměr tak špatný. Navíc je film zybtečně dlouhý. To platí téměř pro každý záběr. Například krvavá lady šlápne někomu na ruku pak se noha vrátí do původní pozice, chvíli tam stojí, aby posléze stejný pohyb opakovala znovu. Takový jednoduchý záběr pak trvá třeba přes 5 vteřin, aby následoval další takový. Takovéto natahování je pro film příznačné a bohužel jen prodlužuje tento nevýrazný zážitek. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Myslim, ze by se uz v nasich a slovenskych hajich nemelo natocit nic o Cachticke pani a radeji namet dat ci prodat do ciziny, protoze Alzbeta by si zaslouzila poradne zpracovani. Animovana verze neni nicim zajimava, ani po obsahove ci umelecke strance. Hodne roztahana nuda. Hvezdicku snad jen za hudbu. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Spočiatku odľahčené, ku koncu desivé a bezvýchodiskové. Kubal ukazuje, ako sa z krásnej, aj keď osamelej Alžbety, stáva smutne preslávená Krvavá grófka. Bez slov, zato s animáciou plnou nápadov (videli ste už, ako niekto druhému dáva svoje srdce, alebo modré z neba?) a za sprievodu hypnotickej hudby Juraja Lexmanna. ()

honz 

všechny recenze uživatele

Legendami opředená historická postava uherské šlechtičny, hraběnky Alžběty Báthoryové (1560 - 1614), je dlouhou dobu vděčným námětem v literatuře i filmu. Viktor Kubal ve svém celovečerním animovaném filmu poeticky zobrazuje čachtickou paní jako nevinnou dívku, ze které se z nešťastné či neopětované lásky postupně stává bezcitná, surová a krvelačná bytost. Skvělá výtvarná stráka filmu jakoby potvrzovala úsloví o tom, že v jednoduchosti tkví krása, a že málo může znamenat víc. ()

ArdathBay 

všechny recenze uživatele

Slovenské animované filmy se k nám na DVD moc často nedostanou. O to více je potřeba si vážit každého počinu a Atypfilmu poděkovat za osvětu. V době, kdy čekám na Bathory je Krvavá pani příjemným předvojem nejen svým humorem, animací a nápaditým příběhem s příjemnou hudbou. V Bloody Lady se se mimo úvodního slova slovenky Jely Lukešové nepromluví a kupodivu to není na škodu. V dnešní době ukecaných filmů je to doslova balzám. ()

Zajímavosti (5)

  • V roku 2017 animovaný film Krvavá pani vybrali do programu jedného z najuznávanejších medzinárodných festivalov klasického filmu vo francúzskom Lyone. V digitálne reštaurovanej podobe mal film v Lyone svetovú premiéru. (Raccoon.city)
  • Na Slovensku bolo počuť hlasy, že sa radšej malo siahnuť po inej téme animovaného filmu. Jedna výčitka sa týkala aj úvodného komentáru, v ktorom sa namiesto zvyškov hovorí o zbytkoch Čachtického hradu. Kubal len zalamentoval, že teda zbytočne dostával v škole bitku, keď odrecitovával zoznam vybraných slov po "b" končiaci sa na dobytok, zbytok, živobytie. Zrazu už zbytok neplatí. Hovorieval: "Je mi ľúto, ale film musí mať nejakú chybu." (Raccoon.city)
  • Na snímku pracoval Kubal väčšinou osamotene. Zvládol to, hoci to bola animácia na kolene. Podmienky v Štúdiu krátkych filmov boli úmerné tej dobe. Bola tam jedna kamera, s ňou sa všetko snímalo, žiadne triky sa robiť nedali. "Ale Kubal by ich ani nepoužíval," spomína dramaturg snímky Rudolf Urc. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama