Reklama

Reklama

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse

(divadelní záznam)
  • Francie Rusalka - Opéra National du Capitole de Toulouse
Hudební / Romantický / Pohádka
Francie, 2022, 179 min

Režie:

Stefano Poda

Předloha:

Hans Christian Andersen (kniha)

Scénář:

Jaroslav Kvapil (divadelní hra)

Hrají:

Anita Hartig

Obsahy(1)

Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théatre du Capitole de Toulouse... Jako svou devátou, předposlední operu naplánoval Antonín Dvořák (*8. 9. 1841 – †1. 5.1904) Rusalku a jako libretistu zvolil mladého literáta a režiséra Jaroslava Kvapila. První pracovní schůzku jim zprostředkoval tehdejší ředitel Národního divadla F. A. Šubert. Vytvořili společně hudební drama, kde se vodní víla zamiluje do pozemského prince. Marně ji otec Vodník varuje. Její upřímný cit se setkává s lidskou proradností. Inspiraci získal Kvapil při svém pobytu v Dánsku a jako předlohu zvolil Andersenovu pohádku o "Malé mořské víle", kterou ostatně stále můžeme vidět v kodaňském přístavu. Kvapilův text však čerpá i z dalších literárně dramatických zdrojů, např. z dramatu Gerharda Hauptmanna "Potopený zvon" a z fantaskního světa Erbenových balad... Světová premiéra Dvořákovy a Kvapilovy Rusalky se uskutečnila 31. března 1901 v pražském Národním divadle pod taktovkou Karla Kovařovice, s R. Maturovou v titulní roli. Rusalku dále proslavily L. Červinková, M. Šubrtová, G. Beňačková, která ji jako první ztvárnila v newyorské Metropolitní opeře. Tato inscenace Národní opery Capitole ve francouzském Toulouse ve své realističnosti zabíhá tak daleko, že některé přírodní scény se odehrávají přímo ve vodě. Režie se ujal Stefano Poda, za dirigentský pult vystoupil Frank Beermann. Titulní postavu Rusalky ztvárnila Anita Hartigová, prince zpívá Piotr Buszewski, vodníka Aleksei Isaev, Ježibabu Claire Barnett-Jonesová a cizí kněžnu Béatrice Uria Monzonová. (Česká televize)

(více)

Recenze (5)

a.mala 

všechny recenze uživatele

Originální, odvážné, úchvatné - ač jsem milovnicí klasiky, musím přiznat, že mě toto moderní nastudování dostalo. Nádherné hlasy, dokonce i ta těžká čeština byla dosti srozumitelná. Skloubení zpěvu, hereckého výkonu a vodni plochy - neskutečné - klobouk dolů! ()

Reklama

HanaFor 

všechny recenze uživatele

Moderní pojetí, které mě uchvátilo. Jsem ta z těch, která by vestoje obdivně tleskala všem zúčastněným. Souhlas s topi80. ()

Anianna 

všechny recenze uživatele

Originální scéna. Přímo magická. Ale ta voda mi brání vychutnat si Rusalku tak, jak by si zasloužila. Do háje, to mají na sobě neopreny? Ne, někteří jsou skoro nazí. Chvílemi mi scéna v úvodu připomíná média - tušitele z Minority Report. Jak moc musí voda všechny účinkující limitovat v prožívání role! Je mi za ně zima. Scéna inspirovaná plošnými spoji spolu s kostýmy a bílými parukami je nádherná, ale také jako ze sci-fi. A pak zase ta voda. Výtvarníkům nelze upřít originalitu a talent posunout klasiku do podoby, která by na domácí scéně asi neprošla. Přece jenom je Rusalka pohádka... Chválím neutrální barevnost, působivé nasvícení. Pěvci se snaží o češtinu, někteří artikulují tak dobře, že jim rozumím i bez titulků. Ale maximum dát nemůžu. ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem se tady rozohnil nad několika operami, které prošly holocaustem v podání rádobymoderních režisérů. Zde jsem byl v prvním dějství odehrávajícím se ve vodě naprosto uchvácen a připraven nasázet pět hvězdiček. I choreografie nádherně podporovala Dvořákovu nádhernou hudbu. Jenže ve druhém dějství na mě vyskočil wtf moment s pet flaškami. Ale na druhou stranu musím uznat, že neotřelé ztvárnění odosobněného lidského světa atmosféře díla prospělo, takže jsem vzal na milost i prince Kena a velmi svérázně pojatou podobu kněžny. Ve třetím dějství jsme se vrátili zase do vody. Velký obdiv všem zúčastněným, jak se popasovali se zpíváním třeba po krk ve vodě a v neposlední řadě s češtinou. Mimochodem, nádherná básnická práce s jazykem je doménou této opery. Líbil se mi Aleksei Isaev v roli vodníka, který byl pánem vod, ale současně dojemný. Verdikt? Zpracování bylo moderní, mnohdy extravagantní, ale ani na chvíli nebylo neuctivé ani k divákovi ani k opeře samotné. Ba právě naopak, povýšilo ji na skutečně úchvatnou podívanou. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama