Reklama

Reklama

Druhořadí lidé

(festivalový název)
  • Ukrajina Vtorostěpěnnyje ljudi (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Neurotická pošťačka Věra obývá se svým narkoleptickým manželem prázdnou novostavbu uprostřed nových čtvrtí města. Protože je její manžel obtížně zvladatelný, rozhodne se jej otrávit a s jeho mrtvolou v kufru pak absolvuje kalvárii napříč městem. Na své pouti potkává retardovaného chlapce Míšu a celou řadu bizarních postaviček současné Ukrajiny. (garmon)

(více)

Recenze (1)

garmon 

všechny recenze uživatele

Tohle je hodně podivný a čím dál ke konci, tím složitější film. Protože jsem ho viděl v originále, unikla mi řada detailů scénáře. Každopádně jsem pochytil, že název "Druhořadí lidé" zde patrně slouží ve více rovinách - jako ironický komentář k "Novým Rusům" (vlastně Ukrajincům), obývajícím uvnitř vybydlené paláce na způsob Rudné u Prahy (akorát jim mezi nimi běhají prasata) a dále už vážněji jako označení pro lidi retardované, případně pro lidi staré. Pro Muratovu typický spletitý děj (chytnete se hlavní postavy a ona se vám po dvaceti minutách nadobro vypaří) je šperkován typickými "muratovismy" (postavy hovoří stále tytéž repliky, někdy přes sebe, často v brutálních gradacích), "zcizováky", kdy lidé náhle vystoupí z role a pějí operetky na kameru, okatě špatnými záběry (kamera je na stativu, zabírá z 80% nebe nad Černým mořem a v pravém dolním rohu se handrkují dva mafiáni, přičemž vidíme jen toho, který mlčí, jednající je v zákrytu), "šokantnostmi" (francouzáky od opice jsou podivná věc) a ke konci i velmi výtvarně výraznými momenty (závěrečné titulky). Připočtu-li k tomu ještě trochu číselné symboliky ("konečná" hlavní hrdinka dostane zpět "svou" "Sedmičku" a chudákovi retardovi Míšenkovi zbyde v albu jen "Třináctka"), jsem z toho PAF! Film je zjevně na nepříliš kvalitním materiálu a herecké výkony jsou až na čestné výjimky (Natalia Buzko je profík) fassbinderovsky hrozné. ()

Reklama

Reklama