Obsahy(1)
Z Puškinova souboru Bělkinových povídek si Jurij Željabužskij vybral povídku Poštmistr (u nás vyšla také pod názvem Staniční dozorce, na Slovensku jako Prednosta stanice) a na její režii spolupracoval s hlavním představitelem, divadelním hercem a režisérem Ivanem Moskvinem (1874 - 1946). Pro pozdějšího ředitele MCHATu to nebyla jediná filmová role, ale určitě jediná filmová režie. Herec, který proslul svou schopností převtělovat se do postav, tady ztělesňuje zdrceného otce, jemuž byla unesena dcera svůdným husarem, předstírajícím nemoc. Stejný námět zjevně inspiroval Vítězslava Nezvala při psaní Erotikonu (1928) pro Gustava Machatého, Željabužskij měl zase při natáčení poštmistrových vidin s mizející ruskou trojkou na mysli Sjőstrőmova Vozku smrti (1920). Původně němý film byl v roce 1949 ozvučen, jde však jen o hudební doprovod (Čajkovského Klavírní koncert b moll) a čtený komentář Vsevoloda Aksjonova. (Seminář ruských filmů)
(více)Recenze (1)
To byla moderna, že? .. nebo že by spíš přehodili kotouče? ()