Reklama

Reklama

Svatební váza

(festivalový název)
  • Belgie Vase de Noces (více)

Obsahy(1)

„Ohromnou cenu má v lásce to, co se zve perversí a neřestí: jsou to způsoby nejrevolučnějšího myšlení a jednání,“ píše Dalí ve své Viditelné ženě. V případě jednoho z nejneuvěřitelnějších filmů, jaké kdy byly spatřeny na plátnech kinosálů, autorského snímku belgického milovníka surrealismu a dokumentaristy (sic!) Thierryho Zénoa Svatební váza, jde ovšem o projevy milostného citu mezi mužem a prasnicí, z něhož vzejdou krásná trojčátka, přičemž ona revolučnost spočívá mj. v touze muže nahlédnout své nitro skrze pojídání vlastních výkalů. Bezdialogový, černobílý snímek, jehož formální asketizmus kontrastuje se zvrhlými projevy slasti a snově libidosními (zakopávání svině zaživa) i alegorickými (hlavy panenek nasazované malým prasátkům) výjevy, je obsazen jediným hercem, uzavřen do zcela oříznuté lokality rozpadající se farmy obydlené rozličnou faunou a doprovázen výhradně bizarní varhanní hudbou Alaina Pierra. Sólový protagonista této při vší divácké náročnosti podivuhodně mystické podívané, Doménic Garny, ve své kreaci starostlivého „otce“ zvířátek i prasečí dělohou přitahovaného degustátora exkrementů, dokonale evokuje tón celého filmu – naprostá tvůrčí serióznost až vážnost v souvislosti s neodolatelnou chorobností vize ve výsledku působí mimořádně zábavným, zvrhle komickým dojmem. Dlouhou dobu zakazovaná, i odvážnějším publikem a kritikou skandalizovaná filmová pocta surrealistické poezii odpudivosti a metodě psychického automatismu je uměleckou reflexí navenek i dovnitř obrácené všemohoucí vášně po uchopení trapně kauzální reality. Zoofilie a koprofagie jako bestiální fetiše člověka, sevřeného obsesemi všeprostupující smrti a neproniknutelných tajemství života. „První skutečně schizofrenní film,“ volali kdysi největší zastánci díla Boris Lehman či Henri Michaux… (Festival otrlého diváka)

(více)

Recenze (73)

Litsarch 

všechny recenze uživatele

Vase de noces se nedá nějak popsat. To se musí vidět. A nebo raději ne? Vždy si u podobných filmů říkám, a u tohoto dvojnásob, zda je ujetější - zvrácenější, úchylnější, nazvěte si to jak chcete - režisér a nebo herec/herci? Je víc ujetý Thierry Zéno, u kterého si člověk může říkat, co při psaní scénáře a režie hulil/bral za matroš a nebo Dominique Garny, který ve filmu hraje člověka, kterého ani nevím jak nazvat? Nevím jak byl v okolí Garnyho snímek v podvědomí, ale nedivil bych se, kdyby díky té roli mu říkali zoofile nebo hovnožroute. Kdo je tedy z těch dvou zvrácenější? Osobně ani nevím jak pořádně film brát. Místy jsem si říkal "Co to sakra?" a místy "Jéééé! :)". To když 2 minuty vrací malá prasátka každé ke své mističce, jelikož pořád běhají sem tam. A jelikož nevím, jsem plný rozporuplných pocitů, tak je Vase de noces jasný adept na 50%. Třeba v budoucnu svůj úsudek změním, ale to by znamenalo že si snímek pustím ještě jednou, takže asi ne. P.S.: Za hudbu a celkově zvukový doprovod filmu by se nemusel stydět ani takový Hans Zimmer nebo kapela M83. Vyjít tenkrát k Vase de noces soundtrack, tak by prostě musel dostat cenu. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Azda najviac šokujúca vlastnosť snímky Vase de noces je tá, že všetka jej prerastená zvrhlosť, opájanie sa zvrchovaným hnusom a všestrannou bizarnosťou sa dá zhrnúť do jedného, banálne jednoduchého východiskového bodu posolstva, ktoré mizantropicky opovrhuje človekom, ako prasaťom. Na motíve človek- prasa stojí celá snímka, vonkoncom aj samotného režiséra, vzhľadom na spôsob spracovanie tejto témy, je zo strany mnohých divákov určite možné označiť za personifikovanú podobou duševného prasaťa. ................................ Človek žijúci v prostredí opusteného kláštora, chovajúci jedno prasa , holuby a hydinu, má najbližšie práve k prasaťu, v ktorého spoločnosti sa nachádza väčšinu snímky. Oba organizmy vykonávajú podobné činnosti: podobne jedia, podobne rozhojdávajú zvony na zvonici, dokonca spolu kopulujú (symbol úplného prepojenia-splynutia) a aby toho nebolo málo, spoločne sa starajú o potomstvo, človek okrem iného dbá na kultúru stolovania malých prasiatok za stolom. Film srší prepojeniami pomedzi prasaťom a človekom obsahujúcich dávku cynickej grotesknosti a manieristicky si ich užíva častým skúmavým menením uhlu snímania tej- ktorej scény a s tým súvisiacim častým strihom. .................................. Vase de noces však nezaostáva len v tejto rovine poukazovania na človeka ako na špinavú, nechutnú formu bytia. Evolúcia pokračuje ďalej. Ľudský protagonista, pojedajúci stále ohyzdnejšie sajrajty rýchlo daný rámec „človek prasa“ prekročí, rovnako, ako sa začne presýpať polica s absurdne preplnená pohármi s ťažko identifikovateľným obsahom. Svoje prasačie potomstvo zabíja a s matkou prasnicou sa na istú chvíľu zaživa pochováva. Film nadobúda podobu zvráteného rituálu tematizujúceho čistý hnus ako základ a jedinú náplň človeka tu vyobrazeného ako bytosť zaslúžiacu si jedine zavrhnutie, ktorému sa nakoniec nevyhne. Zaujímavosťou je, že snímke nerobí problém podávať obrazy prekypujúce absurdnou odpudivosťou v uvedomelom dávkovaní, čo pozitívne vplýva na vývoj filmu – nestáva sa z neho rýchlopalebný análny otvor, vyhadzujúci ihneď všetky svoje esá, ale naopak, ide o s ohavnosť vedenú s dávkou rozumného klimaxu. Toto neodvrátiteľne gradujúce smerovanie nemôže skončiť ničím viac priliehavým, než koprofilným obžerstvom (človek je sám sebe najväčším a najopojnejším hnusom), ktoré však svojou dĺžkovou nekontrolovanosťou (kamera sa ním opája až príliš, na úkor prijateľnosti a potrebnosti – namiesto absolútneho znechutenia sa aj tak dostavuje pocit znudenia) pripomína skôr jednoduché štylistické cvičenie na tému „kam až sa dá formálne posunúť konzumácia vlastných fekálií“, než až dovtedy správne vyvážené smerovanie ku totálnemu, suicidálnemu finále. Tým sa ku koncu narúša zvoľna plynúci pulz snímky, umožňujúci vyvážené konzumovanie nekonzumovateľného, najmä ak vezmeme do úvahy, že posledný záber je venovaný výsmešného ťahaniu mŕtvoly do nebies a nie koprofilnej hostine. ................................. Táto náplň, premisou o hnuse ako takom najviac príbuzná Rúžovým plameniakom Johna Watersa, sa stáva zaujímavou najmä vďaka formálnym postupom, poskytujúcim pri prihliadaní na zvrátený obsah možnosť bizarne grotesknej kontemplácie a nielen exhibíciu odpudivých fantasmagórií, apelujúcu len po vizuálnej stránke. O to sa stará monochromatickosť obrazu skvelo fungujúca s asketickou bohapustosťou priestorov chátrajúceho kláštora, kam je dejisko filmu zasadené a absolútna absencia hovoreného slova, pričom audiálnu zložku tvorí len duchovná hudba, ticho a kvičanie s mľaskaním. Všetky spomenuté elementy, na čele s duchovnou chorálnou hudbou striedanou s mľaskaním, vytvárajú v danom koncerte hnusu akýsi čiernohumorne spirituálny, až hypnotický rozmer, umožňujúci dosiahnuť pri sledovaní snímky dekadentne skrútený, rozjímajúci stav prostredníctvom harmónie kontrastu (obsah kontra forma). Stávajú jej primárnou hnacou silou, zvýrazňujúcou ju pomedzi plejádou filmov spracúvajúcich explicitný hnus. .................................... Výsledok sa podobá zhmotnenej predstave toho, ako by vyzerali Rúžové plameniaky,(kt. sú samé o sebe len bujarou prehliadkou estetiky číreho hnus,u čisto so zámerom čo najpejoratívnejšie pobaviť a s absenciou tunajšieho „duchovna“) keby ich nakrúcal Werner Herzog . Túto predstavu podporuje aj zakomponovanie niektorých vyslovene poetických scén vo filme, napríklad úvodná hra s holubom, púšťanie šarkana alebo scéna, kde postava ťahá za sebou svoju zvrátenosť stelesnenú hynúcimi zvieratami priviazanými na rebríku, čo vyznieva ako alúzia na pianovú scénu v Psovi andalúzskom, najzreteľnejšie poukazujúca a artikulujúca inšpiračné korene a surrealistický potenciál filmu. ................................ Onú spomenutú výslednicu Vase des noces, zjednodučšene pretlmočenú do vety „človek ja prasa, ba ešte horšie“ dobre podtrhuje aj fakt, že dané dielo dokáže na vnemy človeka (s nadsádzkou) naozaj apelovať aj v duchovnej rovine. A hlavne vďaka jej prítomnosti, či možnosti jej objavenia, sa stáva Vase des noces tým skutočne zvrhlým, lyricky spracovaným, mizantropicky humorným rozjímaním nad najprízemnejšími formami hnusu ukotvenými v ľudskej prirodzenosti. Superlatívna úpadkovosť prirodzene presakuje a napĺňa úroveň skutočného nadzmyslového pôžitku. () (méně) (více)

Reklama

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Totální prasárna! Doslova! Asi nejsem cílová skupina. Nějak ve mne nezanechal dojem pohled na retardovaného pána, který tráví čas na své farmě trápením zvířátek, znásilňováním zvířátek, vražděním zvířátek, kakáním a pojídáním svých hovínek. Líbilo se mi snad jen hudební podkreslení jednotlivých aktivit, které je činilo ještě nechutnějšími. Párkrát mi bylo mírně nevolno. Většinu stopáže jsem se ovšem nekonečně nudil, neboť snímek je tvořen v podstatě pouze opakovací smyčkou výše zmíněných nechutňačin, přičemž 80 minut v tomto případě utíká nepěkně pomalu. Režisér se zřejmě nepokoušel sdělit nic hodnotnějšího, než že je člověk téměř prasetem. Vždyť i genetickou informaci v sobě nosíme podobnou, proto se zřejmě pánovi podařilo zplodit s prasátkem potomstvo. WOW! To je opravdu myšlenka hodná hromadné masturbaci u tohoto klenotu kinematografie. ()

Tommy987 odpad!

všechny recenze uživatele

Keby aj originálny názov znel "The Pig Fucking Movie" (a nie nič neznamenajúca "Svadobná váza") a nehral by sa na umenie a skryté myšlienky, možno by som bol zhovievavejší (dal by som aspoň to moje pôvodne zamýšľané WTF / 10), ale v konečnom dôsledku nevidím dôvod, prečo dať tomuto psychopatickému pseudoumeniu viac než okrúhlu 0 / 10. ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Uffff, tak tohle si budu pamatovat asi navždy. Je to pro opravdu silné povahy, ale takto esenciální, mnohovýznamový a sugestivní zážitek se vidí opravdu pouze jednou za čas. V jednoduchém podání zde uvidíme špínou překypující šokující příběh o vztahu muže a prasnice, kteří zplodí potomky. Ve filmu se tvůrci nebáli zařadit vizuálně odpudivé scény bestiality a koprofágie, které odpudí řadu diváků - já jsem se teda taky místy hodně kroutil, moc dobře mi z toho nebylo. Tato ústřední extrémní rovina je velice silným východiskem pro existenciálně-pocitovou interpretaci celého díla, ve kterém se jednotlivé motivy konfrontují (již od úvodního navolení motivu – vztahu člověka a jiného živočišného druhu) snad v každém záběru filmu. Kontrasty rozličných fyzických a duchovních rozměrů existence se zde perou od začátku do konce. Film lze pojmout jako náhled na zkulturnění jedince, odpoutání se od počátečního naturálního přebývání ve špíně a následná touha po návratu k prapodstatě. Nebo jako kontrast nábožensky dané vrženosti bytí do fyzického prostoru a primární spjatosti jedince s tímto prostorem, což ústí v absolutní odmítnutí víry a náboženství. Nebo jako prostou rozpolcenost člověka a jeho existenčního vztahu ke světu. Snahu pochopit svoje místo ve světě, význam vlastních konaných činů. Nebo jako prostou parodii na romantické kýčovité slaďáky – ale teda hodně silnou :-)))) .Celý film je vlastně velkou konfrontací geobiologické matrix zemské existence (proto ty neustále záběry na žížaly, hlínu, výkaly, zvířata) a duchovního rozměru života. Film jakoby symbolizoval věčnou touhu po odpoutání se od fyzična, směřování k duchovnímu rozměru, kulturnímu uspořádání, návykům a zvyklostem. To vše je ale neustále bezvýchodně sráženo konfrontací s každodenní špínou, opakovanými elementárně-biologickými úkony (ranní latrína), což vede k nezvládnutí základních mantinelů existence, odporným činům a ulpění ve stále se zrychlujícím víru šílenství, na jehož konci čeká jen vysvobození v podobě kýžené smrti. Dost dekadentní, že ano přátelé. A přesně takový tenhle film je. Ve špinavě černobílém vizuálu, odehrávající se kdesi v polorozbořené stodole se zvonicí na konci světa, ve všudypřítomné špíně, bahnu, sračkách a výkalech hospodářských zvířat. S fascinujícím hudebním doprovodem, kde převládá církevní hudba s žalmovými kostelními zpěvy a zneklidňující zvuky, umocňující vlastní zvukově-pocitovou dějovou stopu filmu. Napsat by se zde dalo ještě mnoho, způsobů interpretace celého filmu a jeho částí je mnoho a mnoho a mohly by se o tom vést sáhodlouhé debaty. Umělecký zážitek par excelence. Divák ovšem musí překonat prvotní odpor a hnus. Tudíž jako obvykle doporučení pro silné nátury, psychicky labilní jedinci by se tomuhle měli raději obloukem vyhnout, aby neskončili tak jako naše hlavní postava. On koneckonců ten závěr místy až vzbuzuje pocit, že se nám tvůrci snaží v recesi říct - kašlete na to, všechno je vzhůru nohama (doslova!) režisér je blázen, radši si z toho nic nedělejte. A nebo taky že blázen je divák a všichni lidé a nic na světě nemá smysl. Mimochodem, vysoce dekadentní tečkou je ono postupné zjištění, cože je onou svatební vázou. Uff. Kdyby existovala inkvizice, tak by se tvůrci tohohle filmu smažili na hořící hranici jako první. 10/10 () (méně) (více)

Galerie (3)

Zajímavosti (4)

  • Ve filmu nezazní žádný dialog. (HellFire)
  • Film je dodnes zakázaný v Austrálii a na Novom Zélande. (Paldiny)
  • Znovu promítán byl film na FF v Locarnu ve Švýcarsku v roce 2008. (HellFire)

Reklama

Reklama