Reklama

Reklama

Pro peníze

všechny plakáty
Rakousko-Uhersko, 1911, 14 min

Režie:

Antonín Pech

Scénář:

Antonín Pech

Kamera:

Antonín Pech

Obsahy(1)

Statkář Matula odchází prodat dobytek na výroční trh. Loučí se s manželkou a dcerou. Večer se po partičce karet ubytuje v hospodě. Když usne, vloudí se hospodský do jeho pokoje a okrade ho. Po statkářově návratu do vsi vtrhnou do jeho domu na udání hostinského četníci a odvedou ho. Jeho žena zemře žalem a jeho dcera Marie opustí rodnou ves a náhodou nastoupí do služby u hostinského. Hostinský časem pochopí, že Marie je statkářova dcera, a ožení se s ní. Od té doby se mu nebohý statkář zjevuje jako přízrak. Před smrtí se hostinský ke křivému nařčení přizná. Nevinný statkář je propuštěn z vězení a s dcerou se vrátí do svého statku. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nejstarší dochované selské drama bych ráda připodobnila ke zlaté éře tohoto žánru v druhé polovině 30. let, ačkoli na sklonku Rakousko-Uherka bylo všechno ještě hodně jiné. Konečně filmy Antonína Pecha patří spolu s díly ASUMu a Kříženeckého mezi nejvýraznější ukázky toho, jak se u nás skutečně kdysi filmovalo. Tato generace nedospěla sice k výraznému rozvinutí svých filmových kariér po válce, ale není diskuse o tom, že si všichni zaslouží naši až posvátnou úctu. Bez nich bychom neměli na čem stavě a v příštích letech by další průkopníci nepodlehli kouzlu celuloidu. ()

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Trochu z úcty, trochu za překvapivé triky, trochu za nadšení, s jakým bylo toto dílko natočeno. Technicky je kupodivu film zvládnut docela dobře, ani herci nejsou úplně přehrávající. ()

Reklama

Zajímavosti (7)

  • Tato verze filmu nemusí být nutně kompletní ani zcela autentická. Byla rekonstruována v r. 1953 z dochovaných negativních svitků. O okolnostech vzniku filmu, hercích a přesném místě natáčení není nic známo. Interiérové scény byly snímány na slunci. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)
  • Dramatickú štruktúru snímky musel režisér nakoniec podporiť medzititulky. Celkom 32 textových vstupov uvádza a komentuje jednotlivé situácie, konanie postáv alebo supluje ich repliky. Takto plní funkciu 29 z 32 medzititulkov. Buď majú informatívny charakter a posúvajú dej, alebo plnia časopriestorovo orientačnú funkciu. Trojicu textov potom možno považovať za zbytočné, pretože upozorňujú na viditeľné veci. Medzititulky sa v snímke výrazným spôsobom podieľajú na časovej a priestorovej orientácii a kontinuite rozprávania. Umožňujú tvorcom pracovať so zložitejším naratívom v obmedzených výrobných podmienkach a mizanscénických riešeniach. [Zdroj] (Raccoon.city)

Reklama

Reklama