Obsahy(2)
Lepič plakátů lepí na stěnu hospody U Nesmysla plakát na Český kinematograf. Když chce od párkaře koupit párek, vyleje lepidlo párkařovi do nádoby. Strhne se mela, do rvačky se zapojují náhodní kolemjdoucí. (oficiální text distributora)
Recenze (54)
Historicky prvý český film, ktorý v roku 1898 natočil Jan Kříženecký, predstavuje zhruba tridsaťsekundovú "humornú" scénu s predavačom párkov a lepičom plagátov. Viacero verzií, ktoré sa zachovali, sa líšia iba mierne, pričom v každom prípade vyúsťujú do potýčky postáv, ktoré sa vo filme objavujú. K prvej snímke by pravdepodobne mal byť divák zhovievavý, predsa len ide o úplne začiatky kinematografie v Čechách, ale kritiku si nemožno odpustiť. A smerovať ju treba najmä na príbeh tohto krátkeho počinu. Hoci sa zo začiatku javí, že príbeh by mohol mať nápad a vtipnú pointu, rýchlo (a v tomto prípade naozaj rýchlo) sa ukazuje, že tomu tak nie je. Hromadná potýčka, ku ktorej dochádza, je nelogickým vyústením diania, pretože nemá odôvodnenie. Výstavní párkař a lepič plakátů má historický význam pre českú kinematografiu. To je nespochybniteľný fakt. Inak však ide o krátke, nelogické a predovšetkým nevtipné dielo. ()
Jan Kříženecký se zapsal do našich dějin jako pionýr kinematografie a zakladatel 6 nejstarší kinematografie na světě. To je záslužný čin, bohužel čím, už moc ne.Tento kraťas je absolutně nepodařený. Nápad sice jednoduchý, ale má údernost a dokáže pobavit i dnes. Bohužel zpracování je ubohé se srovnáním s jinou světovou tvorbou té doby. Doporučuji anglické dílko Tommy Atkins in the Park od R. W. Paula. ()
Na začiatku pekne vidno, ako je dav nastúpený za dverami od krčmy a čaká na chvíľu, kedy sa dostanú na scénu. Jedinká chybička, ktorú ako chybu k úplným počiatkom nemožno priradiť. Veľmi jednoduchá ale zábavná minichvíľka. Ja som mimochodom videl tú prvú verziu. Tá bitka je jedna z vrcholných v kinematografii, fakt sa to podarilo. 75%. ()
Samoúčelná a strašně nenápadná záminka k tomu, aby si všichni dali po hubě. Což se jak jinak stane. Existují tři verze, z čehož první dvě jsou prakticky stejné. Až třetí dozná změn, zejména už to konečně působí jako nehoda a nevypadá to, že všichni čekají na povel, aby se začali rvát. [60%] ()
Cože? Dost těžko se mi to vstřebává i teď. Kdyby nebyl onen popis tady, zřejmě bych si těžko sloučil jednotlivé dohromady z toho, co jsem viděl. Hodnotím velice opatrně a popravdě i mírně, protože filmografie tehdy byla v plenkách, avšak vezmu-li v potaz možnosti a kvalitu divadelní (která do filmu mohla být zavlečena alespoň po stránce scénáře, neboť po stránce filmové k ní ani nedošlo), nemohu hodnotit jinak, než dvěma hvězdičkami. Na ten průměr to opravdu nemá a ve srovnání s tehdejšími snímky - kterých bylo jako šafránu - to příliš srovnávat nemohu (ačkoliv kupříkladu tehdejší snímek o kováři byl mnohonásobně lepší). Prostě lepší podprůměr. ()
Galerie (3)
Photo © NFA
Zajímavosti (4)
- Film vznikol za za účelom prezentácie na Výstave architektúry a inžinierstva v Prahe. Estetika aranžovaného film pripomína dobové očarenie novým médiom a možno ho zaradiť do spomínaného prúdu kina atrakcií. Okolnosti jeho vzniku to len potvrdzujú, film nemal byť ničím iným, než jedinečnou technologickou atrakciou pražskej výstavy. (Raccoon.city)
-
Zachovaly se tři původní verze. Obsah první je uveden. Ve druhé verzi lepič přelepuje původní plakát novým. Ve třetí verzi přelepí plakát úzkým proužkem.
V Národním technickém muzeu je uložen dopis Josefa Švába-Malostranského Janu Kříženeckému a Josefu Pokornému ze dne 30. dubna 1898, v němž nabízí "aranžování některých humorných scén" pro Český kinematograf. Na základě tohoto návrhu vznikl i snímek Výstavní párkař a lepič plakátů. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)
- První hraný film pocházející z Čech. (ČSFD)
Reklama