Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)
Obsahy(1)
28. září 1992. Tříhodinový let Pakistan International Airlines 268 z Karáčí do nepálského Káthmándú se chýlil ke konci. Vzhledem k vysokým himálajským vrcholům musela posádka provést odstupňované přiblížení. To znamenalo v určité vzdálenosti od dráhy klesnout do předem stanovené výšky. V roce 1992 na letišti nebyl radar, který by sledoval pohyb letadel, a posádky musely každý pohyb hlásit. Pákistánští piloti postupovali po jednotlivých krocích, ale když jim k ranveji zbývalo jen pár minut, let 268 zmizel. Během několika hodin byly jeho trosky objeveny na horském úbočí. Letadlo bylo zcela zničeno požárem a všech 167 osob na palubě zahynulo. Nepál čelil mrazivé realitě: V průběhu dvou měsíců to byla již druhá nehoda dopravního letadla v těsné blízkosti Káthmándú. Nepálská vláda okamžitě spustila vyšetřování a tlačila na odhalení toho, co se stalo. Nepálská vláda vyslala armádu, aby vyšetřovatelům pomohla dopravit se na odlehlý horský vrchol. Airbus A-300 byl kompletně zničen a prudký svah znemožňoval zkoumání trosek na místě. Let 268 narazil ve výšce 2220 metrů. V daném místě však měl letět o 300 metrů výš. Podle řídícího letového provozu posádka ohlásila bouřkovou oblačnost na trase přiblížení a upravila letový plán, aby se jí vyhnula. Vyšetřovatelé zvažovali možnost, že se pilotům vymklo řízení. Nicméně špička stromu uražená klapkami křídla a stopy na svahu svědčily o tom, že Airbus letěl vodorovně a byl správně konfigurován pro přistání. Prohlídka trosek motorů rovněž vyloučila mechanickou závadu. Další možnost představoval teroristický čin. Na palubě však byli čtyři ozbrojení strážci a podle dispečera komunikovala posádka klidně a profesionálně. Když vyšetřovatelé vyloučili všechny externí faktory, dospěli k jedinému možnému závěru: Posádka nevěděla, že letí příliš nízko... (Česká televize)
(více)Recenze (2)
Hory bývajú zradné. Aj zo zeme aj zo vzduchu. Toto je ale najlepšia smrť v lietadle. Nič netušíte a zrazu je koniec. Žiadne obavy, žiadny strach ani des. Komplikované klesania v Himalájach, slabučké mapy a nulová viditeľnosť si v deväťdesiatych rokoch museli vybrať svoju daň. ()
Chyba pilotů, špatně přečtená a složitá mapa pro přiblížení k letišti, žádný radar a let o 300 metrů níže... Drsná kombinace, která vedla k katastrofě... :( PS: taková blbost jako chybějící klip na páce pilota pro mapu by možná stačila... Holt po nehodě byla doplněna... Njn vždy se dělá vše až po.... ()