Ryuhei Sasaki je typickým japonským obchodníkem a jeho rodina, kterou živí, by si na první pohled neměla mít na co stěžovat. Jak jeho manželka Megumi, tak synové Takashi a Kenji mají v podstatě všechno, co si kdy přáli. Ale nikdo z nich netuší, že se věci brzy změní, protože Ryuhei právě přišel vinou přesunu jeho firmy do Číny o práci. A jelikož byl vychováván v rigidních poměrech, stydí se nyní tuto událost oznámit svým blízkým a raději předstírá, že je všechno v pořádku, na obědy chodí do chudinských vývařoven a doufá, že brzy najde jinou práci, které je však v Tokiu nedostatek. Ostatně tento problém řeší i Ryuheiho starý přítel Kurosu, s nímž se muž jednoho dne setká. Ani on však nedonutí poníženého Ryuheiho k přiznání a raději hraje jeho hru s ním, stejně jako Megumi, která svého muže jednou náhodou zahlédne bloumat po městě, ale nechce se s ním dostat do sporu. A i synové začnou brzy cítit, že je cosi v nepořádku. Jenže vzájemné bloky, vytvořené dlouhodobým odcizením obou generací rodiny, bráni všem jejím členům cokoli změnit.
Otevřené, na komunikační problémy soudobé japonské společnosti odkazující drama Kiyoshiho Kurosawy slavilo úspěch nejen v roce 2008 při mezinárodní premiéře na festivalu v Cannes, ale také na tuzemském Febiofestu.
(oficiální text distributora)
Ryuhei Sasaki je typickým japonským obchodníkem a jeho rodina, kterou živí, by si na první pohled neměla mít na co stěžovat. Jak jeho manželka Megumi, tak synové Takashi a Kenji mají v podstatě všechno, co si kdy přáli. Ale nikdo z nich netuší, že se věci brzy změní, protože Ryuhei právě přišel vinou přesunu jeho firmy do Číny o práci. A jelikož byl vychováván v rigidních poměrech, stydí se nyní tuto událost oznámit svým blízkým a raději předstírá, že je všechno v pořádku, na obědy chodí do chudinských vývařoven a doufá, že brzy najde jinou práci, které je však v Tokiu nedostatek. Ostatně tento problém řeší i Ryuheiho starý přítel Kurosu, s nímž se muž jednoho dne setká. Ani on však nedonutí poníženého Ryuheiho k přiznání a raději hraje jeho hru s ním, stejně jako Megumi, která svého muže jednou náhodou zahlédne bloumat po městě, ale nechce se s ním dostat do sporu. A i synové začnou brzy cítit, že je cosi v nepořádku. Jenže vzájemné bloky, vytvořené dlouhodobým odcizením obou generací rodiny, bráni všem jejím členům cokoli změnit.
Otevřené, na komunikační problémy soudobé japonské společnosti odkazující drama Kiyoshiho Kurosawy slavilo úspěch nejen v roce 2008 při mezinárodní premiéře na festivalu v Cannes, ale také na tuzemském Febiofestu.
(oficiální text distributora)
(více)
Příběh o jedné rodině ztroskotanců, bloudění životem a někdy marném hledání cesty k druhému. Otec, hlava rodiny, dostane výpověď a nedokáže sehnat práci. Tento fakt se snaží ukrýt před svou ženou. Jeho manželka je ženou v domácnosti, ne zcela spokojenou se svou úlohou. Starší syn si zvolí poněkud neobvyklý způsob, jak se vymanit z otcovského dohledu, a jeho mladší bratr nemůže uplatnit svůj hudební talent. Prohry jednotlivců mají vliv na fungování celé rodiny. Film nezobrazuje jen vzájemný vztah členů rodiny, ale také vztah člověka a společnosti, která ovšem bývá zastoupena konkrétními, většinou také tragickými, postavami, nikoli anonymním davem.
(wampilenka)
Dá sa začať odznova? Túto otázku si kladú manželia, čeliaci kríze vo všetkých oblastiach svojho skromného života. Otázkou ostáva, čo je v japonskej spoločnosti horšie. Či prísť o prácu, alebo mať podradnú prácu, či stretnúť zlodeja, alebo byť zlodejom, či nechať syna stať sa vojakom, alebo klavíristom. Alebo nakoniec nebude všetko také hrozné, ako sa zdalo byť?
(dieFcina)
Tôkyô sonata predkladá divákovi príbeh japonskej, naoko dobre usporiadanej rodiny. Otec a hlava rodiny, šéf administratívneho oddelenia v známej firme, pán Sasaki (Teruyuki Kagawa), jedného dňa príde o prácu. Zo strachu straty autoritatívneho postavenia v rodine a zo strachu straty rešpektu u svojich dvoch synov predstiera každé ráno tradičný rituál odchodu do práce. Jeho najmladší syn Kenji (Inowaki Kai) nachádza zaľúbenie v hre na klavír, ktorá mu je prísne zakázaná jeho despotickým otcom. Kenjimu preto neostáva nič iné, len chodiť do hudobnej školy potajomky, za chrbtom svojich rodičov. Na to všetko, pre zmenu, starší zo synov, Takeshi (Yu Koyanagi), narukuje ako dobrovoľník do americkej armády. Ako sa so všetkými týmito konfliktnými situáciami vysporiada manželka pána Sasaki, ktorá ho jedného dňa pristihne stojaceho v rade na bezplatné jedlo? Ako bude pokračovať osud a príbeh rodiny Sasaki?
(sochoking)